موارد که در عمان باید رعایت کنید

به گزارش نامیت، مردم عمان، مردمانی بسیار خونگرم، مهربان و مذهبی هستند، اما بهتر است قبل از سفر، از آداب و رسوم آن ها آگاهی پیدا کنید تا در کنارشان سفری به یاد ماندنی داشته باشید.

موارد که در عمان باید رعایت کنید

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

عمان، کشوری سنتی، با جاذبه های گردشگری متنوع است. مردم این کشور، تمام تلاشان را می نمایند تا گردشگرانی که به کشورشان می آیند، اوقات خوشی را سپری نمایند و خاطره خوبی برایشان باقی بماند. در مقابل، شما هم با رعایت یک سری مسائل ساده می توانید این لطف آن ها را جبران کنید و با انجام کارهای بی غرضانه، باعث دلخوری یا بی احترامی به میزبانتان نشوید.

1. لباس نامناسب نپوشید

عمانی ها، برای سنت ها و فرهنگشان، ارزش زیادی قائل هستند. مردهای عمانی، لباس های رنگی یا سفید بلندی می پوشند که تمام بدنشان را پوشش می دهد و کلاه مخصوصشان را نیز بر سر می گذارند. خانم ها، علاوه بر پوشیدن لباس های زیبای بلند، مویشان را هم با روسری می پوشانند. البته به هیچ وجه از گردشگران انتظار نمی رود که شبیه آن ها لباس بپوشند، اما بهتر است برای احترام به آن ها هم که شده، از پوشیدن لباس های بیش از حد باز، مخصوصاً در سواحل اجتناب کنید. هر چند، اگر دوست دارید با فرهنگ عمانی خو بگیرید، می توانید از همان جا لباس بخرید و با پوشیدنشان، تجربه جدیدی در سفر کسب کنید.

2. مهمان نوازی آن ها را رد نکنید

همانطور که گفتیم، عمانی ها مردمانی بسیار خونگرم و مهربان هستند. چه دوست و آشنایشان باشید و چه غریبه، آن ها دوست دارند تا شما را به داخل خانه هایشان دعوت نمایند. شاید برای گردشگران، کمی عجیب به نظر برسد، اما بهتر است دعوت آن ها را رد نکنید؛ زیرا این موضوع، بخشی از فرهنگ آن ها است. همچنین بیشتر مردم عمان عادت دارند که به مهمان هایشان، خرما و عطر کُندر هدیه می دهند که جزو سوغاتی های معروف این کشور هستند. قبول کردن هدیه آن ها، نشانه بی ادبی نیست؛ بلکه به آن ها اطمینان خاطر می دهد که به شما خوش گذشته است.

3. در خیابان ها گردهمایی راه نیندازید

عمانی ها، یکی از خوش مشرب ترین مردم دنیا به شمار می روند و دوست دارند با افراد جدید، آشنایی پیدا نمایند. اما در این کشور، زیاد مرسوم نیست که مردم در خیابا ن ها جمع شوند و بلند بلند صحبت نمایند؛ زیرا معتقدند که این کار باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران و همسایه ها می گردد. به جایش، در محل به خصوصی که به آن مجلس (Majilis) می گویند، دور هم جمع می شوند و درمورد اخبار مختلف با هم مصاحبه می نمایند. حتی در عروسی ها نیز، فقط فلاشرهای ماشین را روشن می نمایند و با بوق زدن های بی مورد، آلودگی صوتی ایجاد نمی نمایند. همچنین خیلی کم پیش می آید که در خیابان های عمان، راه بند بیاید؛ چون همه برای کشورشان و یکدیگر، احترام زیادی قائل هستند و از گردشگران نیز همین انتظار را دارند.

4. آداب و رسوم آن ها را به سخره نگیرید

عمان، کشوری است که فرهنگی غنی دارد و آداب و رسوم به خصوص مردمش، در نوع پوشش، غذاها، رفتار و خونگرمی شان بازتاب پیدا نموده است. آن ها تمام تلاششان را برای آباد کردن کشورشان می نمایند و به دستاوردهایی که به سختی کسب نموده اند، افتخار می نمایند. بنابراین سعی نکنید که حتی به شوخی هم، فرهنگ خاص یا سلطان آن ها، یعنی سلطان قابوس (Sultan Qaboos) را مسخره کنید.

5. نسبت به پاکیزگی شهر بی توجه نباشید

مردم عمان نه تنها در مقاصد معروف گردشگری شهر مسقط و موزه های اصلی آن، بلکه در باغ ها، بازارهای میوه، خیابان ها و قسمت های دیگر کشورشان نیز به تمیزی اهمیت می دهند. بازدیدنمایندگان نباید در کنار بناهای دیدنی، آشغال بریزند یا کاری نمایند که به اموال عمومی آسیب وارد گردد. وزارت گردشگری عمان، معمولاً علامت هایی را در مکان های گردشگری قرار می دهد و در عین آرزو کردن سفری خوش برای مسافرین، از آن ها تقاضا می نماید تا به جز خاطرات خوب، چیز دیگری را از خود در محیط به جای نگذارند.

6. قوانین مساجد را زیر پا نگذارید

مردم عمان، مسلمان هستند و از مسجد ها به عنوان محلی برای عبادت و خواندن قران استفاده می نمایند. مسجدهای زیبای زیادی در این کشور وجود دارد که گردشگران می توانند در ساعات به خصوصی از داخل آن ها نیز دیدن نمایند. اما باید لباس مناسب پوشیده باشند و کفش هایشان را هم دربیاورند و آشغال نریزند. پوشاندن مو برای خانم ها اجباری است و نباید بگذارند بچه هایشان در مسجد سر و صدا ایجاد نمایند و باعث اذیت شدن دیگران شوند.

7. با خانم ها محترمانه رفتار کنید

در کشور مسلمان عمان، به خانم ها مثل گوهری با ارزش نگاه می گردد. بنابراین اگر کسی به آنها بی احترامی نماید یا رفتار ناشایستی از خودش نشان بدهد، به راحتی از آن نمی گذرند. پس حتماً هنگام صحبت یا نگاه کردن به خانم های عمانی، نهایت احترام را به جا بیاورید.

منبع: ایوار
انتشار: 4 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 495

به "موارد که در عمان باید رعایت کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موارد که در عمان باید رعایت کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید