نظام صنفی رایانه ای: همستر کامبت اصلا بازی نیست
به گزارش نامیت، ایسنا: تقریبا دو هفته است که هر جایی بروید یا وارد هر جمعی شوید صحبت از همستر کامبت است؛ رباتی که در قالب یک بازی با وعده کسب عایدی به شکل ارز دیجیتال طراحی شده است، اما نه تنها سرگرم کننده نیست که حتی به گفته رئیس کمیسیون نرم افزارهای تفریح و بازی های رایانه ای سازمان نصر ایران (نظام صنفی رایانه ای) نمی توان نام بازی روی آن گذاشت اما به شکل مصطلح با این عنوان از آن یاد می گردد.
ابوالفضل صادق با اشاره به اینکه از نظر بازی سازان همستر کامبت در دسته بازی ها قرار نمی گیرد، گفت: البته طراحان این بازی سعی کردند همستر کامبت تا حدی شبیه به بازی های آیدل کلیکر (نوعی بازی ویدیویی که برای گروه خاصی طراحی شده است) باشد اما چون در آن تقریبا هیچ گیم پلی به جز ضربه زدن انجام نمی شود، نمی توان نام بازی بر آن گذاشت.
وی تاکید نمود: می تون آن را اپلیکیشنی درنظر گرفت که سعی شده است تا اقتصادِ بازی روی آن اجرا شود. کاربر به واسطه اینکه حس می نماید دارد چیزی به دست می آورد، مجددا به فضای آن بازمی شود و نرخ بازگشت بازیکنان به بازی از این طریق افزایش می یابد. اقتصادِ بازی، کاربر را مجاب می نماید تا به بازی پایبند باشد، همانگونه که در همستر کامبت ضربه زدن یا ارتقای کارت ها این فضا را ایجاد نموده است.
بازی موبایلی چه ویژگی هایی دارد؟
این بازی ساز درباره ویژگی های لازم برای بازی های موبایلی، شرح داد: بازی ها باید گیم پلی یا نحوه بازی کردن مجذوب نماینده، داستان و تِم (ژانر) داشته باشند تا بازیکن در قالب یک روند از پیش مشخص شده، بازی کند و مراحل مختلف را با دریافت جایزه طی کند و در کل یک اقدامی انجام دهد تا بتوان نام بازی روی آن گذاشت.
رئیس کمیسیون نرم افزارهای تفریح و بازی های رایانه ای سازمان نصر ایران تاکید نمود: بازی باید بتواند فرد را سرگرم کند، اما همستر کامبت بیشتر جنبه مالی دارد و حتی اگر قرار باشد نام بازی روی آن بگذاریم، همستر کامبت در دسته Play to Earnها قرار می گیرد؛ یعنی فرد در پی تفریح نیست و صرفا بازی می نماید تا درآمدی به دست بیاورد. البته بعضی بازی های Play to Earn هم هستند که وجود جنبه تفریح هم در آنها رعایت شده است.
تقویت جنبه درآمدزایی از بازی ها
وی با اشاره به اینکه استفاده از بازی های Play to Earn طی چند سال اخیر روندی افزایشی داشته است، اعلام کرد: بازیکنان به سمتی رفتند که رایگان بازی ننمایند و در نهایت چیزی به دست آورند. این موضوع بر بازار هم تاثیر گذاشته است و بازی هایی را در پرفروش های بازار می بینیم که جوایز متنوع و زیادی برای بازیکنان در نظر می گیرند تا فرد فکر نکند با بازی کردن در حال اتلاف وقت است.
رئیس کمیسیون نرم افزارهای تفریح و بازی های رایانه ای سازمان نصر ایران ادامه داد: حتی بازی سازان داخلی هم به سمت فراوری بازی های Play to Earn رفته اند و اقتصاد بازی های خود را به این شکل طراحی نموده اند تا در عینِ وجود مجذوب نمایندهیت بصری، بازیکن بتواند احساس کند چیزی به دست آورده.
پیروزیت همستر کامبت در جذب مخاطب
وی درباره جنبه مالی همستر کامبت شرح داد: برای عرضه اولیه ارز دیجیتال، باید ارز با قیمت بسیار پایین در اختیار بعضی افراد قرار گیرد تا دست به دست شود، اما طراحان همستر کامبت با هوشمندی سعی کردند این ارز اولیه را در قالب یک بازی به مخاطب عرضه نمایند تا کوشش کند سکه یا Profit به دست بیاورد تا پس از آن طراحان برنامه ارزش فعالیت در بازی را اعلام نمایند. یعنی کوشش فرد بالاخره یک ارزشی پیدا می نماید. اگر بخواهیم از این نظر همستر کامبت را آنالیز کنیم، با توجه اندازه مخاطبانی که جذب نموده باید بگوییم که بسیار پیروز بوده است.
هوشمندی در کاهش هزینه های بازاریابی
رئیس کمیسیون نرم افزارهای تفریح و بازی های رایانه ای سازمان نصر ایران ادامه داد: با این برنامه طراحی شده، همستر کامبت هزینه بازاریابی را به شدت کاهش داده است چرا که افراد برای کسب امتیاز یا سکه بیشتر، ترغیب می شوند آن را برای دیگران هم ارسال نمایند و با این شیوه مخاطبان زیادی جذب آن می شوند. افزایش نرخ بازگشت به بازی یکی از عوامل پیروزیت بازی است.
منبع: انتخاب