نقش حیاتی درختان در محیط زیست و ضرورت حفظ آنها

به گزارش نامیت، زمین در معرض تخریب واقع شده است. ما باید با همکاری هم اقداماتی را در زمینه حفظ محیط زیست برای خود و نسل های آینده انجام دهیم. در این راستا حفظ و توسعه پوشش سبز زمین امری حیاتی است.

نقش حیاتی درختان در محیط زیست و ضرورت حفظ آنها
سیاره زمین هدیه ای از طرف خداوند به ما انسان ها می باشد و باعث ایجاد یک زندگی پایدار برای میلیون ها سال شده است. منابع گسترده ای در این سیاره برای زندگی وجود دارد. اما، همچنان که زمان بیشتر به جلو می رود، این منابع نیز کاهش می یابد و همه ما باید به اهمیت حفظ منابع موجود توجه داشته باشیم. شهر نشینی، آلودگی و دیگر فعالیت های مرتبط، متأسفانه به بروز مشکلاتی مانند خطرات زیست محیطی، گرم شدن دنیای و نابودی منابع موجود در زمین یاری می نماید.

درختان و محیط زیست

درختان بزرگترین گیاهان موجود بر روی زمین هستند و به عنوان یک نوع بافر زیست محیطی برای زیست بوم عمل می نمایند. آن ها به بهبود شرایط اقلیمی مانند گرما، سرما و باد و ایجاد یک محیطی که انسان ها، پستانداران، حشرات، پرندگان و غیره بتوانند در آن راحت زندگی نمایند، یاری می نمایند. درختان مکمل حیوانات در محیط زیست دنیا می باشند. پستانداران و انسان ها اکسیژن را از هوا گرفته و دی اکسید کربن را منتشر می نمایند. درختان مکمل حیوانات در محیط زیست دنیا می باشند. گیاهان از این دی اکسید کربن در فرایند رشد خود استفاده می نمایند، کربن را در بافت های چوبی خود ذخیره نموده و سپس اکسیژن را به عنوان یک محصول اضافی به جو باز می گردانند. این فرایند فتوسنتز نامیده می شود و برای زندگی گیاهان بسیار لازم است. کربن گرفته شده از جو به وسیله فتوسنتز در نهایت به وسیله محیط در فرایندی به نام چرخه کربن بازیافت می شود. درختان نقش بسیار مهمی در چرخه کربن دارند. برگ های درختان به عنوان یک فیلتر جهت حذف آلاینده های اتمسفری از هوا عمل می نمایند. این موضوع به ویژه در منطقه ها شهری مفید است.

امروزه، بسیاری از منطقه ها شهری با افزایش جمعیت همراه با فشار توسعه اقتصادی برنامه ریزی نشده، شهر نشینی و انتشار آلاینده های ناشی از وسایل نقلیه رو به رو هستند. این موارد باعث افزایش قابل توجه آلودگی شهری، و بر جای گذاشتن اثر سوء بر آب، هوا و زمین می شود. آلودگی هوا در بسیاری از شهرها به دلیل ترافیک وسایل نقلیه و انتشار گازهای صنعتی به سرعت رو به افزایش می باشد.

جمعیت منطقه ها شهری با سرعت هشدار دهنده ای رو به افزایش است و هزینه مسکن و حفظ کیفیت هوا، احتیاجهای آبی و انرژی ساکنان یک چالش مهم را ایجاد نموده است. شهرها باید اصول اکولوژیکی را به منظور برنامه ریزی و توسعه بهتر شهرها در نظر بگیرند. درختان به عنوان عوامل تهویه نماینده هوا در شهرها عمل می نمایند. از این رو شهرها باید بر اساس قوانین طبیعت ساخته شوند.

امروزه گویا تنها می توانیم دیوارها، ساختمان ها، ماشین ها، تابلوهای بزرگ و باندهای فرودگاه را به جای گیاهان و درختان بکاریم. به همین خاطر درختان در اطراف ما سریع تر از آن چه که تصور می کنیم، در حال از بین رفتن هستند. تلفات قابل توجهی در تعداد درختان منطقه ها شهری مشاهده می کنیم. بعضی مواقع، حتی در صورتی که درختان جایگزین نیز کاشته شوند، آن ها اغلب گونه هایی از درختان هستند که چندان رشد نخواهند کرد و این درختان مزیتی برای سیستم اکولوژیکی ندارند. امروزه بیشتر ما در پی داشتن خانه ها، ماشین ها و سایر وسایل لوکس زندگی خود هستیم، در حالی که اصلاً اهمیتی به محیط زیست اطراف خود نمی دهیم و به همین خاطر مسئول عدم تعادل طبیعت می باشیم.

یک آنالیز کلی از شهرهای بزرگ نشان می دهد که به واسطه میزان زیاد بتون و تعداد کم درختان، بارندگی بسیار کمتری وجود دارد. نتیجه نهایی این است که به واسطه مدرن سازی، امروزه طبیعت به دلیل این عدم تعادل تقریباً در معرض نابودی می باشد. این موضوع سهم عمده ای در گرم شدن دنیای دارد و منجر به وقوع حوادثی ناگهانی مانند سیلاب ها، باران های اسیدی، خشکی و غیره می شود.

قطع درختان باعث بروز خطراتی برای سلامت و رفاه ما انسان ها می شود. مزایای درختان در منطقه ها شهری به خوبی شناخته شده است. ما اکنون می دانیم که درختان تا 4 درجه سانتی گراد دمای منطقه ها شهری را کاهش داده است. درختان منطقه ها شهری آلودگی هایی مانند انواع آلودگی های شیمیایی و صوتی را کاهش داده و توانایی آن ها وابسته به حجم و مقدار این درختان می باشد.

قطع درختان به سه دلیل انجام می شود:
* پروژه های تراز کردن مجدد جاده ها که به نظر می رسد به منظور ایجاد خطوط دید کامل در جهت وسایل نقلیه مورد احتیاج می باشد.

* نگرانی هایی درباره خطرات ناشی از درختان خطرناک وجود دارد.

* افزایش جنگل های بتونی به عنوان مثال افزایش قابل توجه ساختمان ها، پیاده روها و تفرجگاه ها، جاده های بتونی و غیره.

راه چاره
کوشش هایی برای حفظ درختان باید انجام داد. روش هایی جهت کاهش خطر قطع درخت وجود دارد:

* کاشت درختان می تواند بزرگراه ها را زیباتر سازد، و حتی الامکان باید سعی کرد درختان موجود در این منطقه ها را حفظ کرد.

* کاشت درخت باید در اطراف جوامع بزرگ، آپارتمان ها، خانه های ییلاقی انجام شود و باید به طور منظم از آن ها نگهداری کرد.

* همه ما باید با یاری های اقتصادی خود در کاشت درختان در منطقه ها خیابانی سهم داشته باشیم.

* همه ما باید در کاشت درخت کوشش کنیم، چون زمین محل زندگی ما بوده و هر کسی باید در حفظ آن کوشا باشد.

جنگل از دید عموم مردم فضایی با نشاط برای گردشگری و از نظر بسیاری از ساکنان درون و حاشیه آن جنگل محلی برای کسب عایدی و امرار معاش است، اما ارزش های علمی، اقتصادی و گردشگری تنها بخشی از کارنمودهای مهم جنگل است. کشورهای پیشرفته بر اساس تجارب شان به اهمیت پوشش سبز زمین پی برده اند و همیشه در پی بهبود کمی و کیفی آن هستند.

فراوری اکسیژن و کاهش آلاینده ها یکی از مؤثرترین ارزش جنگل ها در زندگی انسان است. در مجموع 60 درصد از اکسیژن مصرفی دنیا به وسیله پوشش گیاهی فراوری می شود. بر اساس بعضی برآوردها هر هکتار جنگل قادر است ضمن جذب گاز کربنیک، سالانه 2.5 تن اکسیژن (احتیاج 10 نفر در سال) را آزاد کند. کاهش آلودگی صوتی، جذب گرد و غبار، جذب بعضی گازهای شیمیایی و از بین بردن بسیاری از باکتری ها، قارچ های تک سلولی و حشرات مضر از فواید دیگر درختان منطقه ها جنگلی محسوب می شود. بعلاوه پوشش جنگلی باعث کاهش ماکزیمم دما و افزایش مینیمم دماست و در مقایسه با منطقه ها عاری از درخت سبب اعتدال در شرایط آب و هوا می شود.

منبع: Buzzle

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1785

به "نقش حیاتی درختان در محیط زیست و ضرورت حفظ آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش حیاتی درختان در محیط زیست و ضرورت حفظ آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید