نکات بعد از تعویض باتری ماشین چیست و چه اهمیتی دارد؟

به گزارش نامیت، باتری خودرو نوعی باتری اسیدی - سربی است که نقش مؤثری در روشن شدن ماشین، روشنایی چراغ ها و غیره ایفا می نمایند و دارای طول عمر مشخصی است. اگرچه تعویض خودرو باید تحت نظر تعمیرکار حرفه ای انجام گردد؛ اما رعایت نکات بعد از تعویض باتری ماشین می تواند علاوه بر افزایش طول عمر نسبی باتری، موجب بهبود کارایی آن گردد.

نکات بعد از تعویض باتری ماشین چیست و چه اهمیتی دارد؟

بسیاری از صاحبان خودرو و رانندگان به درستی نمی دانند که بعد از تعویض باتری ماشین چه باید کرد و با اقدامات بعد از تعویض باتری آشنا نیستند. با خبرنگاران همراه باشید تا این موارد را دقیق تر آنالیز کنیم.

چنانچه شما در مورد تعویض باتری و تعمیرات تخصصی خودرو احتیاج به مشاوره و خدمات دارید می توانید در بخش سرویس تعویض باتری خودرو در محل و بعلاوه خدمات تعمیر خودرو در محل، سفارش خود را ثبت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • تنظیم مجدد کامپیوتر ازجمله مهم ترین نکات بعد از تعویض باتری ماشین هستند.
  • لرزش و حرارت بیش ازحد دو عامل مهم کاهش طول عمر باتری هستند.
  • معمولاً عمر مفید باتری در ایران 2 سال است و بهتر است پس از گذشت این مدت باتری تعویض گردد.

علائم هشداردهنده ضعف باتری خودرو

یک راننده حرفه ای همیشه باید به هشدارها و زنگ خطرهای خودرو حساس و مطلع باشد؛ چراکه توجه به موقع به این علائم علاوه برافزایش طول عمر خودرو موجب کاهش هزینه ها نیز خواهد شد. ضعیف شدن باتری نیز دارای نشانه ها و علائمی است که باید به آن ها توجه کرد.

به طورکلی روشن شدن چراغ چک خودرو، کم نور شدن چراغ های ماشین، اختلال در عملکرد استارت خودرو و غیرنرمال کار کردن کولر ازجمله هشدارهایی است که نشان می دهند زمان تعویض باتری فرا رسیده است.

اگرچه نشانه های بیان شده ازجمله مهم ترین هشدارهای تمام شدن طول عمر باتری شناخته می گردد؛ اما بااین حال پیشنهاد خبرنگاران این است که باتری را در هر تعویض روغن آنالیز کنید تا مطمئن شوید که اتصالات کابل باتری محکم هستند و زمانی که باتری به یک سالگی رسید، هرسال آن را کاملا آنالیز کنید.

فاکتورهای مهم انتخاب و خرید باتری خودرو

اگرچه رعایت نکات بعد از تعویض باتری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما تا زمانی که اطلاعاتی در مورد باتری و شرایط خودرو نداشته باشید، نمی توانید تصمیم درستی بگیرید.

با توجه به قیمت قابل توجه باتری گاهی یک اشتباه می تواند موجب گردد تا علاوه بر کاهش عمر باتری سیستم نرم افزاری و سخت افزاری خودرو دچار آسیب جدی گردد. ازاین رو بهتر است در مورد اقدامات قبل از تعویض باتری خودرو نیز اطلاعاتی داشته باشید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

1. مارک معتبر و استاندارد

شناخت مارک باتری ها و شناخت یک تعمیرکار خوب ازجمله موضوعات مهمی هستند که باید قبل از هر اقدامی به آن توجه کرد. برای آشنایی با مارک و دانستن این موضوع که چه باتری برای خودرو شما مناسب است، مشورت با تعمیرکاران حرفه ای برترین راه چاره است.

2. توجه به ولتاژ برق باتری

اگرچه امروز اغلب ماشین ها دارای باتری 12 ولتی هستند؛ اما شناخت احتیاج خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است. چراکه هنوز هم بعضی ماشین های قدیمی هستند که به باتری های 6 ولتی احتیاج دارند. بعلاوه خودروهای بزرگ نیز دارای سیستم 24 ولت هستند.

3. پشتیانی باتری از کولر

آیا باتری که قصد دارید بخرید می تواند موجب بهبود عملکرد کولر خودرو گردد؟ برای دانستن این موضوع بهتر است به برچسب های نوشته شده روی باتری دقت کنید. معمولاً باتری های که می توانند موجب بهبود عملکرد کولر شوند دارای برچسبی هستند که این موضوع را به خوبی بیان می نماید.

4. توجه به ظرفیت

برچسب ظرفیت (Ah) درواقع شرح می دهد که چه میزان شارژ را می توان قبل از تخلیه کامل باتری از آن برداشت. برای یک خودروی معمولی که تنها چند قطعه الکتریکی دارد، یک باتری با ظرفیت 40 تا 45 Ah کافی است.

خودروهای کلاس پرمیوم و خودروهای اسپرت مجهز به باتری هایی با ظرفیت حداکثر 110 Ah هستند. جالب است بدانید که ظرفیت شارژ باتری خودرو با افزایش سن کاهش می یابد و عواملی مانند دما و رطوبت محیط در کاهش آن نقش مؤثری دارند.

به طور کلی در هنگام خرید باتری باید به موارد زیر دقت کرد؛

  • خرید باتری از فروشنده ها و نمایندگی های معتبر
  • خرید باتری با ضمانت تعویض کامل
  • توجه به قیمت و طول عمر باتری
  • توجه به نوع باتری انتخابی

5. توجه به میزان باتری

نوع باتری و میزان فیزیکی ازجمله عواملی هستند که عملکرد مناسب باتری را تضمین می نمایند. به خاطر داشته باشید که نصب باتری به شکل نادرست می تواند بر سیستم الکتریکی خودرو تأثیر منفی بگذارد.

بیشتر بخوانید: تاثیر باطری ضعیف بر خودرو و دلایل اصلی ضعیف شدن باتری

6. نوع باتری

اگرچه اغلب باتری ها اسید-سرب هستند؛ اما امروزه بعضی از برندها از باتری های AGM استفاده می نمایند که بسیار مقاوم در برابر لرزش هستند و بهتر می توانند تخلیه و شارژ مجدد مکرر را مدیریت نمایند. این دسته از باتری ها بعلاوه نقش مؤثری در بهبود مصرف سوخت ایفا می نمایند.

7. خرید باتری از مغازه های پرفروش

شما به عنوان یک راننده، باتری را می خواهید که ظرفیت آن زمانی تمام گردد که بر روی خودرو نصب است. خرید باتری از مغازه های کم تردد به این معنا است که باتری قبل از نصب، طول عمر و ظرفیت خود را بر روی قفسه های مغازه گذرانده است.

پس با خرید از مغازه های پرفروش و تست باتری ماشین می توان این اطمینان را داشت که باتری خریداری شده سالم و نسبتاً نو است.

نکات بعد از تعویض باتری ماشین

اگر نکات بعد از تعویض باتری ماشین را رعایت نکنید، تمام دقت و هزینه ای که صرف خرید باتری باکیفیت و نصب آن نموده اید بی نتیجه خواهند ماند؛ بنابراین ضروری است مواردی که در ادامه بیان خواهد شد را به درستی انجام دهید.

1. شستشوی باتری

یکی از نکات بعد از تعویض باتری ماشین که چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، شستشو و تمیز کردن باتری است.

ضروری است هرچند وقت یک بار با آب و میزان کمی جوش شیرین محلولی رقیق بسازید و باتری بشویید. این کار طول عمر باتری را افزایش خواهد داد.

2. نکات بعد از تعویض باتری ماشین؛ عایق کردن باتری

یکی دیگر از نکات مهم بعد از تعویض باتری ماشین جلوگیری از سولفاته شدن آن است. برای این کار ضروری است سرکابل ها را به یاری موادی نظیری گریس عایق کنید تا طول عمر باتری افزایش یابد. عایق کاری به عنوان یکی از مهمترین نکات افزایش عمر باتری بعد از تعویض باتری ماشین شناخته می گردد.

3. تنظیم مجدد کامپیوتر

ازآنجایی که کامپیوتر خودرو از باتری تغذیه می نماید پس از تعویض باتری اولیه نکته ای که باید نسبت به آن توجه کرد، تنظیم کامپیوتر است؛ چراکه با تعویض باتری، کامپیوتر اطلاعاتی از قطعات ندارد. البته از قلم نیاندازید که تنظیم مجدد کامپیوتر باید پس از تعویض هر قطعه در خودرو انجام گیرد.

4. عدم سفت کردن اتصال قطب منفی

گاهی ممکن است برای انجام تعمیرات خودرو باتری جدا گردد. این رو توصیه می گردد تعمیرکاران قطب منفی باتری را زیاد سفت نبندند تا راننده در هنگام جداسازی دچار مشکل نگردد.

5. خودداری از ضربه زدن به باتری

ضربه یکی از عوامل تخریب باتری و یا هر وسیله دیگری است. پس بهتر است به جای ضربه از خبرنگارانای مخصوص برای جایگذاری باتری استفاده گردد.

6. استارت زدن بی علت ممنوع

یکی از نکات بعد از تعویض باتری ماشین که باید بدانید این است که استارت زدن بی علت ممنوع است؛ زیرا استارت زدن های مداوم و بی علت می تواند بر کاهش طول عمر باتری اثر بگذارد، ازاین رو به هیچ عنوان بی علت و پشت سرهم استارت نزنید.

عواملی که موجب خرابی باتری ماشین می شوند

بعضی عوامل و فاکتورها همیشه علتی بر خراب شدن یا کاهش طول عمر باتری خودرو هستند، با شناخت این عوامل و رعایت نکات بعد از تعویض باتری ماشین که قبل تر اشاره کردیم، می توان تا حدودی طول عمر باتری تازه تعویض شده را افزایش داد.

1. حرارت

یکی دیگر از نکات بعد از تعویض باتری ماشین محافظت باتری از حرارت و گرما است. اگرچه گرما واکنش شیمیایی باتری ها را برای فراوری برق تسهیل می نماید، اما متأسفانه سرعت تخریب باتری را افزایش می دهد. ازاین رو قبل از خرید باتری باید این نکته را مدنظر داشت و متناسب با آب وهوای محل زندگی باتری خودرو خریداری کرد.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه ای خبرنگاران

2. لرزش

لرزش یکی از مهم ترین عوامل خرابی باتری شناخته می گردد. گاهی شل بستن یا عدم جایگذاری اتصالات می تواند لرزش را افزایش دهد و این تداوم لرزش حتی در صورت رعایت تمامی نکات بعد از تعویض باتری ماشین، ممکن است منجر به کاهش طول عمر باتری گردد.

3. سیستم شارژ نادرست

در کنار موارد فوق، شارژ نادرست نیز عملکرد باتری را کاهش می دهد. کم یا بیش ازحد شارژ کردن مداوم، فرسودگی باتری را تسریع می نماید. به خاطر داشته باشید که باتری های دو بار مصرف یا به بیان ساده تر باتری های پس شارژ که مجدداً بر روی خودرو نصب می شوند، دارای طول عمر کمتری هستند.

جمع بندی؛ نکات بعد از تعویض باتری ماشین

باتری های خودرو نیز مانند سایر وسایل و ابزارهای اطراف ما کهنه می شوند و چندی بعد احتیاج به تعویض دارند. آنچه رانندگان باید آن را رعایت نمایند پیروی از نکات بعد از تعویض باتری ماشین است. نکاتی که از صرف هزینه اضافی و دردسرهای ناشی از خرابی و فرسودگی باتری جلوگیری خواهند کرد.

منبع: آچاره
انتشار: 3 خرداد 1402 بروزرسانی: 3 خرداد 1402 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2176

به "نکات بعد از تعویض باتری ماشین چیست و چه اهمیتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات بعد از تعویض باتری ماشین چیست و چه اهمیتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید