نگرانی برای آینده ورزش ایران، مسئول طراحی الگوی توسعه ورزش کیست؟

به گزارش نامیت، به گزارش خبرنگاران، رضا شجیع رییس انجمن علمی مدیریت ورزشی تهران، عضو کمیته ورزش کمیسیون ملی یونسکو و عضو کرسی سلامت اجتماعی یونسکو در دانشگاه تهران در مطلبی که خطاب به سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک نکاتی را یادآور شده است. شجیع در مطلبی که در اختیار گروه ورزشی خبرنگاران قرار داده برای صالحی امیری نوشته است:

نگرانی برای آینده ورزش ایران، مسئول طراحی الگوی توسعه ورزش کیست؟

جهت دریافت مشاوره خدمات کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

احتراماً چندی پیش در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک پرسشی را به درستی مطرح کردید که به اعتقاد اینجانب نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد؛ پرسش جنابعالی این بود که مسأله اصلی ورزش ایران چیست؟ و در پاسخ؛ به نبود الگویی برای توسعه و همچنین فقر ورزش ایران از انسان های توسعه یافته اشاره کردید. ضمن تقدیر و تشکر از طرح این موضوع، ضروری می دانم به نکات و پیشنهاداتی در این زمینه اشاره نمایم:

به نظر می رسد توسعه نیافتگی ورزش پیامد رفتار تاریخی ما در حوزه سیاستگذاری کلان است که امروز به دنبال زنجیره پیامدها، خود به عاملی برای انسداد مدیریتی ورزش و ناتوانی این زمین برای باروری و فراوری تبدیل شده است. این زمین، دیگر حتی قادر به فراوری قهرمانان گلخانه ای هم نیست؛ چه برسد به پرورش انسان های توسعه یافته.

اگر بخواهیم به همان الگوی منسوخ مول هم متعهد باشیم باید بپذیریم که ورزش تعلیم و تربیتی زیربنا و بنیان توسعه ورزش است؛ چرا که خروجی و محصول این بخش است که در اختیار دیگر بخش های حوزه ورزش قرار می گیرد؛ اکنون سوال اصلی این است؛ صندلی ورزش تربیتی (ورزش سنین پایه و ورزش دانش آموزی) در فرایند توسعه ورزش کجاست؟

جناب آقای دکتر صالحی امیری؛ چندی پیش در همایشی که اتفاقاً جنابعالی هم حضور داشتید به مسأله اکنون زدگی در ورزش ایران اشاره کردم؛ جایی که نهاد ورزش توان استفاده از ظرفیت و تجارب گذشته و توان حرکت امیدوارانه به سمت آینده را ندارد. برنامه گریزی، کوتاه مدت نگری، تغییرات سریع، شرایط بسیار متغیر معاصر و از همه مهمتر شرایط سخت اقتصادی، زمینه هرگونه برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت را غیرممکن ساخته و این بازتاب وضعیتی است که کلیت ساختار اجرایی کشور را در بر گرفته است.

تمرکز چند ده ساله رسانه ملی و نهادهای متولی ورزش کشور بر سپهر تماشاگری به جای سپهر کنشگری، ورزش را در حد مقوله ای نمایشی و سرگرم نماینده تقلیل داده و به وضعیتی رسانده که شاهد خیل بزرگ علاقه مندان و تماشاگران ورزش به جای جماعت ورزشکار هستیم. نتیجه اش کم تحرکی افسارگسیخته از یک طرف و فقر استعداد از سوی دیگر است که آینده ورزش کشور را تحت تأثیر جدی قرار داده است.

اتفاق دیگر تغییر پارادایم اساسی در گرایش نوجوانان و جوانان به رشته های ورزشی است. صراحتاً عرض می کنم بعضی رشته های مدال آور ما در المپیک با کاهش قابل توجه مخاطب روبرو شده و جمعیت مخاطب آنها در آینده نزدیک به چند ده نفر خواهد رسید. این در حالی است که در رشته های نوین و جوان پسند امروزی که حتی فاقد فدراسیون و حتی متولی معین هستند (مثل اسکیت بورد)، شاهد مشارکت خودجوش هزاران نوجوان و جوان هستیم که علاقه مندانه و پرشور در این رشته های ورزشی نوین فعالیت می نمایند. چه زمانی چشممان را بر روی این تغییرات باز خواهیم کرد؟ آیا نشانه های تغییر در رویکردهای کمیته بین المللی المپیک و انتخاب رشته های جدید ورزشی، ما را به تفکر در خصوص راستا پیش رو وادار نکرده است؟ کدام الگوی توسعه جوابگوی این تغییرات گسترده خواهد بود؟

در نهایت، این پرسش تاریخی و بسیار مهم شما در خصوص مسأله توسعه در ورزش ایران را به فال نیک گرفته و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و تدوین برنامه هفتم توسعه کشور پیشنهاد می کنم:

1- پرسش مذکور در قالب یک پرسش ملی و یک کرسی آزاداندیشی با موضوع همه صاحبان اندیشه، دانشگاهیان و متخصصان حوزه ورزش به بوته نقد و نظر سپرده گردد.

2- کرسی دانشگاهی حکمرانی و توسعه ورزش با حمایت اقتصادی کمیته ملی المپیک در یکی از دانشگاه های معتبر کشور تشکیل و جریان اندیشه ورزی پیرامون مسأله مذکور به یک جریان پایدار و بلندمدت تبدیل گردد.

3- رساله ها، مقالات و طرح های پژوهشی ده سال اخیر کشور در موضوع ورزش و توسعه طی یک فراتحلیل مورد آنالیز قرار گرفته و نتایج تحلیلی آن در اختیار سیاستگذاران ورزش کشور قرار گیرد.

4- الگوهای توسعه ورزش در کشورهای منتخب و پیشرو طی یک مطالعه تطبیقی مورد آنالیز قرار گرفته و نتایج آن در قالب یک گزارش سیاستی منتشر گردد.

امید است این پیشنهادات مورد توجه حضرتعالی که منشاء خدمات کم نظیری در ورزش کشور بوده اید قرار گرفته و زمینه مداخله جدی شما برای بهره مندی ورزش کشور از الگویی بومی و موثر را فراهم سازد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1413

به "نگرانی برای آینده ورزش ایران، مسئول طراحی الگوی توسعه ورزش کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی برای آینده ورزش ایران، مسئول طراحی الگوی توسعه ورزش کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید