هشدار چین به اَپِل درباره اعتراضات هنگ کنگ

به گزارش نامیت، روزنامه رسمی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، اَپِل را به یاری کردن به معترضان هنگ کنگی متهم نموده و به این شرکت آمریکایی درباره عواقب یاری هایش هشدار داده است.

هشدار چین به اَپِل درباره اعتراضات هنگ کنگ

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به موازات ادامه هشدارهای پکن درباره دخالت های آمریکا و انگلیس در اعتراضات هنگ کنگ و اهتزاز پرچم های این دو کشور غربی توسط مخالفان دولت چین در این جزیره، روزنامه رسمی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین شرکت آمریکایی اپل را به یاری به معترضان متهم نموده است.

به نوشته شبکه دویچه وله، روزنامه مردم ارگان رسمی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در یک یادداشت نوشته که شرکت اپل با در دسترس قرار دادن یک نرم افزار ویژه برای صاحبان گوشی های آیفون در هنگ کنگ به آنها در معین مکان حضور نیروهای پلیس هنگ کنگ و تحرکات آنها یاری می نماید.

به گزارش این روزنامه چینی، اپل با این نرم افزار به اقدامات غیرقانونی و خشونت آمیز معترضان هنگ کنگی را تسهیل نموده است.

در این یادداشت آمده است که شرکت آمریکایی اپل باید درباره نیت واقعی خود از ارائه این نرم افزار به معترضان در هنگ کنگ شرح دهد.

ارگان رسمی دولت چین همچنین از بخش فروشگاه موسیقی اپل(Apple Music store) هم به دلیل قرار دادن یک آهنگ ضد چینی به شدت انتقاد نموده است؛ آهنگی که گفته می گردد مضمون آن استقلال هنگ کنگ از چین است.

در ادامه گزارش آمده است: هیچ کس نمی خواهد اپل را وارد ناآرامی های طولانی مدت در هنگ کنگ کند اما دلایلی وجود دارد که بعضی افراد اینطور برداشت می نمایند که اپل در حال پیوند زدن مسائل سیاسی به مسائل تجاری است.

ارگان رسمی حزب کمونیست چین به این شرکت آمریکایی درباره اقدامات بی ملاحظه و غیرعقلانی اش در هنگ کنگ و آسیب وارد شدن به وجهه اپل در بین مردم و مصرف نمایندگان چینی هشدار داده و خطاب به آن نوشته است: اپل باید خیلی عمیق (به عواقب اقداماتش) فکر کند.

هشدار این روزنامه چینی به اپل در شرایطی مطرح شده که طبق آمار این شرکت، کشور چین از منظر درآمدزایی برای این شرکت آمریکایی در چهار ماه سرانجامی سال 2018 به میزان 11.4 میلیارد دلار بوده و بعد از آمریکا و اروپا، سومین خریدار بزرگ اپل در دنیا بوده است.

انتشار یادداشت هشدارآمیز روزنامه رسمی حزب کمونیست چین با موضوع هنگ کنگ بعد از آن اجرا شده که ناآرامی ها و اعتراضات خشونت آمیز در این جزیره وارد چهارمین ماه خود شده است.

هنگ کنگ هرچند بخشی از چین است، اما نظام سیاسی متفاوتی دارد و در اغلب مسائل داخلی مستقل از پکن تصمیم گیری می نماید. در چهار ماه اخیر ناآرامی های گسترده ای در هنگ کنگ به بهانه مخالفت با طرح استرداد مجرمین به سرزمین اصلی شروع شد.

بر اساس آن طرح که چندی قبل فرماندار هنگ کنگ به دلیل اعتراضات آن را به کلی لغو نموده است، هنگ کنگ می توانست متهمین را برای محاکمه به سرزمین اصلی چین مسترد کند. معترضان این طرح را عامل کاهش استقلال هنگ کنگ توصیف نموده بودند و به رغم لغو آن همچنان به اعتراضات ادامه داده اند. این اعتراضات که مورد حمایت کشورهای غربی قرار گرفته است، رنگ و بوی جدایی طلبانه به خود گرفته است.

هنگ کنگ از سال 1842 تا 1997 تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال 1997 و پس از سرانجام یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ کنگ دارای بیش از 7 میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم اقتصادی در منطقه شرق آسیا و دنیا به شمار می رود.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 340

به "هشدار چین به اَپِل درباره اعتراضات هنگ کنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار چین به اَپِل درباره اعتراضات هنگ کنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید