وجود سه توپ جنگی مربوط به جنگ تاریخی خلیج فارس در موزه زنگبار

به گزارش نامیت، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در ماموریتی که برای شناسایی، مستند نگاری و تهیه شناسنامه از آثار ایرانی به شرق آفریقا داشتم، موارد بسیار جذاب و با ارزشی شناسایی و فهرست شد که قدمت و گستردگی اقوام ایرانی و تاثیر آن ها بر منطقه را نشان می دهد.

وجود سه توپ جنگی مربوط به جنگ تاریخی خلیج فارس در موزه زنگبار

مرتضی رضوانفر عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، امروز دوشنبه 9 اردیبهشت و در آستانه روز ملی خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: وجود 150 بنای تاریخی متعلق به گروه های شیرازی، بلوچی، کازرونی و شوشتری در طول بیش از یک هزار سال از جمله آثار این منطقه است.

او ادامه داد: جدای از این بناهای تاریخی می توان به سه توپ جنگی غنیمت گرفته شده از ارتش امپراتوری پرتغال اشاره نمود که دارای کتیبه فارسی است و بیانگر اخراج پرتغالی ها از خلیج فارس توسط امام قلی خان حاکم منطقه فارس، لار، کهگیلویه و بحرین است.

رضوانفر در شرح این کتیبه اضافه نمود: ارتش پرتغال نزدیک به 117 سال در خلیج فارس حضور استعماری داشته و طبق تاریخ ذکر شده در کتیبه، در سال 1031 هجری قمری (1622 میلادی) و در زمان شاه عباس اول، پس از یک شکست بزرگ ابتدا از خلیج فارس و سپس تا آفریقا عقب نشینی نموده است، لذا شکست ارتش پرتغال در خلیج فارس و در اقیانوس هند را سرآغاز اضمحلال امپراتوری پرتغال قلمداد نموده اند.

او اضافه نمود: امامقلی خان و پسرش الله وردی خان، جدای از فرماندهی بسیاری از نبردهای ایران، بانی تاسیس آثار تاریخی بسیاری در جنوب کشور مانند چندین پل، کاروانسرا، مدرسه و مسجد ارزشمند هستند که در روز خلیج فارس جا دارد نقش این شخصیت تاریخی به وسیله رسانه ها بیشتر به مردم معرفی گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 305

به "وجود سه توپ جنگی مربوط به جنگ تاریخی خلیج فارس در موزه زنگبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود سه توپ جنگی مربوط به جنگ تاریخی خلیج فارس در موزه زنگبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید