پرسش هایی پیرامون ارتودنسی

به گزارش نامیت، ارتودنسی علمی است که ناهنجاری های رشدی فک و صورت اجزای آن را به سمت طبیعی بودن، راهنمایی می نماید. به عبارت دیگر، جهت رشد منحرف شده از نرمال بودن دندان ها و اجزای فک و صورت (یعنی افزایش یا کاهش رشد در منطقه ها مختلف فک و صورت) را به گونه یی راهنمایی می نماید که فرد به حالت طبیعی عملکرد عضلات و تعادل و هماهنگی صورت خود

پرسش هایی پیرامون ارتودنسی

پرسش هایی پیرامون ارتودنسی

مزایای درمان ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت در دوره رشد

ارتودنسی علمی است که ناهنجاری های رشدی فک و صورت اجزای آن را به سمت طبیعی بودن، راهنمایی می نماید. به عبارت دیگر، جهت رشد منحرف شده از نرمال بودن دندان ها و اجزای فک و صورت (یعنی افزایش یا کاهش رشد در منطقه ها مختلف فک و صورت) را به گونه یی راهنمایی می نماید که فرد به حالت طبیعی عملکرد عضلات و تعادل و هماهنگی صورت خود نزدیک شده و عملکرد این نواحی حالتی صحیح و با ثبات پیدا می نماید. بدیهی است که این فرایند، خود زیبایی و هارمونی بیشتر از اجزای صورت را در پی خواهد داشت. استفاده از درمان های ارتودنسی جهت اصلاح ناهنجاری های اسکلتی صورت و تغییر جهت رشد growth modification طی دوره ی رشد در بسیاری از موارد باعث می گردد که در آینده این افراد به بسیاری از اعمال ترکیبی ارتودنسی-جراحی فک و صورت احتیاج نداشته یا حداقل در صورت احتیاج، از پیچیدگی ها و مسائل درمانی شان به نحو چشمگیری کاسته گردد.

دلیل (اتیولوژی) اصلی و مادر، در ایجاد ناهنجاری های اسکلتی فک و صورت، عوامل ارثی و ژنتیکی است ولی باید اعلام کرد؛ عوامل محیطی مثل ضربه (تروما)، تغییرات داخل و خارج رحمی، مواد شیمیایی (داروها و...) اشعه، زود از دست رفتن دندان های شیری یا عادات غلط مانند تنفس دهانی، مکیدن انگشت و... از علل ایجاد درصدی از مسائل ارتودنسی هستند.

برترین سن برای شروع درمان ارتودنسی چه زمانی است؟

باید اشاره نمود که برای شروع درمان های ارتودنسی سن معینی به طور ثابت و تعیین وجود ندارد و شروع درمان بیماران، بسته به نوع مشکل شان طبقه بندی می گردد به طوری که در برخی موارد مانند شکاف کام و لب، کودک از بدو تولد باید تحت درمان های ارتودنسی قرار گیرد و در برخی موارد مانند جلوزدگی یا کوچکی شدید فک پایین به همراه مسائل تنفسی، به محض مشاهده و امکان همکاری کودک درمان باید شروع گردد.

در خصوص سرعت و زمان درمان ارتودنسی، معمولاً در مواردی که شخص مسائل خیلی شدیدی نداشته باشد، درمان های ارتوپدی فک و صورت از یک و نیم تا دو سال قبل از جهش رشدی (بلوغ) شروع شده و سپس با درمان های تکمیلی ارتودنسی (حرکات دندانی) تا قبل از خاتمه جهش رشدی یا همزمان با آن به خاتمه می رسد.

سرعت حرکت دندان ها در حالت عادی معمولاً حدود یک میلی متر در ماه است که این امر در افراد جوان تر، اندکی سریع تر از افراد مسن است.

آیا در انجام درمان ارتودنسی محدودیت سنی وجود دارد؟

درمان های حرکت دندانی محدودیت سنی نداشته و در هر سنی قابل انجام و شرط آن، وجود بافت های سالم دندان و بافت های نگه دارنده اطراف آن (پریود ونشیم)است. بنابراین محدودیت سنی در درمان حرکات دندانی ارتودنسی وجود ندارد.

آیا ملاحظات خاصی در دوره درمان های ارتودنسی وجود دارد؟

همکاری(cooperation)بیمار ضمن درمان های ارتودنسی امری بسیار ضروری بوده و از طول درمان می کاهد و نتایج درمان های ارتودنسی را به ایده آل نزدیک می نماید.

آیا در درمان های ارتودنسی، خطری فرد را تهدید می نماید؟

اگر درمان های ارتودنسی به صورتی صحیح برنامه ریزی شده، جلسه های درمانی بیمار به صورت منظم برگزار گردد و فرد دستورات پزشک از جمله مسایل بهداشتی و نحوه ی استفاده از وسایل را با دقت رعایت کند، خطری او را تهدید نمی نماید. درصورتی که افراد غیر متخصص اقدامات درمانی را انجام دهند به دلیل ناآگاهی از عوراض احتمالی، مسائلی از قبیل پوسیدگی دندان، تحلیل ریشه ی دندان ها، بیماری های لثه یی و هم برگشت درمان از عوارض این گونه درمان هاست.

آیا برگشت در درمان های ارتودنسی وجود دارد؟

در خاتمه درمان های ارتودنسی هنگامی که بیمار به نتایج نهایی درمان خود می رسد، برای ثبات درمان احتیاج به یک دوره ی نگهداری (Retention) دارد که با استفاده از یک دوره ی منظم پلاک درمانی، نتایج ثابت می شوند و در صورت عدم همکاری در استفاده از پلاک ها، بیمار از درجات نتایج ایده آل فاصله می گیرد. نتایج مثبت درمان ارتودنسی شامل افزایش عملکرد (فانکشن)، زیبایی (استتیک) و ثبات درمان است که باعث می گردد عملکردهای تنفس، تکلم و جویدن بهبود یافته و در نهایت؛ ایجاد زیبایی صورت و افزایش اعتماد به نفس را به اسم نتایج مثبت به همراه دارد.

منبع: 7 روز زندگی 107

منبع: راسخون
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1749

به "پرسش هایی پیرامون ارتودنسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسش هایی پیرامون ارتودنسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید