کاروانسرای چنارراهدار در محدوده شهری شیراز در سراشیبی نابودی واقع شده است

به گزارش نامیت، ایسنا/ براساس اخبار واصله، کاروانسرای چنارراهدار در محدوده شهری شیراز در سراشیبی نابودی قرار گرفته است.

کاروانسرای چنارراهدار در محدوده شهری شیراز در سراشیبی نابودی واقع شده است

کاروانسرای چنارراهدار که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به دلیل ویژگی های متعددی که دارد، می تواند به عنوان یکی از نمونه های شاخص کاروانسراهای ایران قلمداد شود، در ابتدای جاده قدیم شیراز-کازرون واقع شده است و فاصله آن با بلوار امیرکبیر چندصد متر بیشتر نیست.

این کاروانسرا در طول نزدیک به پنج قرنی که فعال بوده، به عنوان یکی از کاروانسراهای برجسته در یکی از مهمترین محورهای ارتباطی جنوب کشور قرار داشته و پذیرای کاروانها، سیاحان و افرادی بوده که فاصله شیراز تا کازرون و از آنجا به سمت بوشهر و برخی دیگر از سواحل جنوبی کشور همچون گناوه را طی می کرده اند.

یکی از فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی گفت: در واقع میتوان مدعی بود که این کاروانسرا یکی از مبادی اصلی ورود کاروانهایی بوده که از بخشی از سواحل جنوبی کشور به شیراز می آمده اند. در برخی سفرنامه ها از این کاروانسرا نام برده شده و تصاویری قدیمی از آن را نیز در اختیار داریم.

محسن عباسپور با بیان اینکه فروردین امسال برای یک کار پژوهشی به این کاروانسرا رفته بود، گفت: طی روزهای گذشته که برای انجام پژوهش خود مجدداً به این کاروانسرا رفتم، متوجه شدم بخشی از در چوبی و قدیمی آن تخریب شده است.

عباسپور با تایید اینکه این کاروانسرا با چالشهای متعددی دست و پنجه نرم می کند، گفت: تعرض به حریم این اثر ثبت شده، فرسایش برخی قسمتها، ریزش برخی سقفها و ناپایداری برخی دیگر از سقفها و دیواره ها، فرسایش شدید برخی از عناصر تزئینی آن و...از جمله برخی از چالشهایی است که این کاروانسرای تاریخی را تهدید می کند.

این فعال میراث فرهنگی با یادآوری اینکه کاروانسرای چنارراهدار در گام نخست نیاز فوری و اضطراری به استحکام بخشی و بازسازی دارد، گفت: ویژگی های برجسته این بنا و موقعیت قرارگیری آن در محدوده شهر شیراز به گونه ای است که پس از انجام عملیات بازسازی، می تواند به عنوان یک بنای برجسته در نوع خود، هم محلی برای مراجعه پژوهشگران باشد و هم به عنوان یکی از بناهای تاریخی شاخص شهر شیراز به زنجیره گردشگری کشور اضافه شود.

او ادامه داد: علاوه بر آن، پل تاریخی که در فاصله چند متری این کاروانسرا نیز واقع شده است با شرایط بسیار ناپایداری روبرو است و نیاز به انجام عملیات استحکام بخشی و بازسازی دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 7 مرداد 1402 بروزرسانی: 7 مرداد 1402 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2203

به "کاروانسرای چنارراهدار در محدوده شهری شیراز در سراشیبی نابودی واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای چنارراهدار در محدوده شهری شیراز در سراشیبی نابودی واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید