کتابخانه هادریان در آتن، عکس

به گزارش نامیت، کتابخانه هادریان (Hadrians Library) در آتن، ساختمان بزرگی است که تاریخ تأسیس آن به قرن دوم میلادی برمی گردد. در واقع این بنا، حدوداً وسعتی به اندازه کل مساحت آگورای رومی (Roman Agora) دارد که در ضلع جنوبی همین مکان واقع شده است.

کتابخانه هادریان در آتن، عکس

امپراتور هادریان از سال 117 تا 138 بعد از میلاد مسیح بر روم باستان حکومت می کرد و به شدت به فرهنگ یونان باستان علاقه داشت و به طور مرتب از آن بازدید می کرد. او می خواست شهر آتن را به پایتخت فرهنگی امپراتوری روم تبدیل کند و به همین دلیل در میان سفرهایش به این شهر، پروژه ساخت چندین بنا را آغاز کرد.

تأسیس کتابخانه ای بزرگ که امروزه به نام خود او شناخته می شود نیز در شمار همین برنامه ها قرار داشت. زیرا هادریان معتقد بود باید جایی برای مطالعات علمی در شهر ایجاد شود که برای اعتبار و شهرت ادبی آتن شایسته باشد.

این کتابخانه بین سال های 125 تا 132 میلادی و در مکانی بین آکروپولیس و آگورا ساخته شد. البته در آن زمان، کاربردش با مفهمومی که ما امروزه از کتابخانه داریم متفاوت بود. این بنا بیشتر نقش مجتمعی فرهنگی داشت و چندین سالن کنفرانس، اتاق رونویسی و سالن کتابخانه را دربرمی گرفت و حتی حدس می زنند که شامل یک تئاتر هم بوده است. طول این ساختمان به 120 و عرض آن به 78 متر می رسید و آن را در اطراف باغی مستطیل شکل بزرگی بنا کرده بودند که یک حوضچه نیز داخل آن قرار داشت.

ظاهراً از بیش از 100 ستون بزرگ در اطراف این ساختمان استفاده شده بود و همچنین برای زیباتر کردن این باغ از مجسمه های مرمر بزرگی از هادریان و الهه شهر آتن، یعنی آتنا کمک گرفته و زمین سالن های کتابخانه را هم با کاشی های موزاییک سنگ مرمر پوشانده بودند. کاغذهای پاپیروس که حکم کتاب آن زمان را داشتند، 40 طبقه از قفسه های این کتابخانه را اشغال می کردند.کتابخانه هادریان آتن

متأسفانه کتابخانه هادریان در سال 267 میلادی و طی حمله هرولی ها که یکی از قبایل ژرمن بودند، به شدت آسیب دید. در قرن 5 میلادی، ساختمانی جدید بر روی ویرانه های این کتابخانه تأسیس شد و 3 کلیسا هم در طول تاریخ به آن اضافه کردند که البته امروزه فقط ویرانه هایی از آن ها قابل مشاهده است.

مهم ترین قسمت باقی مانده از ساختمان اصلی کتابخانه هادریان، بخش دیوار بیرونی و ستون های بزرگ کرینتی آن هستند که بدنه ای باریک و شیارهای طولی دارند. علاوه بر آن، می توانید از ایوان ساختمان نیز بازدید کنید که زمانی، ورودی اصلی به سمت باغ به حساب می آمد.

در این مکان قبلاً یک برج ساعت نیز قرار داشت که لرد الگین، ساعت آن را به شهر هدیه کرده بود و در مقابل، چندین مجسمه ازمعبد پارتنون را به انگلیس فروخت که هم اکنون در موزه بریتانیا از آن ها نگهداری می شود. کتابخانه هادریان در نزدیکی باغ ملی واقع شده که از باغ های مورد علاقه گردشگران شهر آتن است و می توانید از هر دوی آن ها در یک روز دیدن کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 10 خرداد 1400 بروزرسانی: 10 خرداد 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1566

به "کتابخانه هادریان در آتن، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه هادریان در آتن، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید