کویرگردی ، راه های شناخت جاذبه های گردشگری کویر ایران

به گزارش نامیت، پدیده ای بی تا پیش چشم شماست، محلی که آسمان و زمین یکدیگر را در آغوش می کشند و ستاره ها از لابه لای بوته های کتیرا و گون سوسو می زنند. شب هایش معروفیت بیشتری دارند، آن هنگام که سکوت است و صدای باد. پایکوبی شن های روان مواج و مارگون رگه هایی چون هست و نیست را به نمایش می گذارد. کویرشناسان راه رسیدن به آرامش را قرار گرفتن در محیطی با شعاع دید 70 متر می دانند. کویر تنها جایی است که افق دید معنی ندارد. در این محیط تا جایی که چشم های آدمی سو داشته باشند، آسمان و زمین یکدیگر را امتداد بخشیده اند. میان این شن ها در کشور مصر یکی از عجایب هفتگانه جهان جلوه گری می نماید، اهرام ثلاثه. تونس نیز کویر زیبایی دارد. مناطقی بدون پوشش گیاهی با آب و هوای گرم و خشک، کویر تونس محلی است برای ملاقات با حیوان شکیبا بیابان، شتر در تونس به وفور دیده می گردد. صحرای عربستان نیز به علت دارا بودن یک مرکز زیارتی در جهان شناخته شده است. امارات برای جذب گردشگران به بیابان های گرم، مدرنیته را وارد این فضای خاص نموده است. وجود پیست اسکی سرپوشیده در بیابان، هرساله گردشگرانی را به سوی امارات می کشاند. ایران هم مساحت زیادی را به شکل کویر در دل خود دارد. اما کویر ایران نه مانند مصر از عجایب دست ساز بشر بهره مند است و نه مانند عربستان و امارات امکانات تفریحی دارد. مهم ترین جاذبه های گردشگری کویر ایران وجود ساحل خوش چشم انداز و بی همتای آن است. برای شناخت کویرهای معروف ایران باخبرنگاران همراه باشید و با تورهای کویرگردی همراه شوید تا زیبایی های بیان را لمس کنید.

کویرگردی ، راه های شناخت جاذبه های گردشگری کویر ایران

جاذبه های جهانگردی کویر ایران

کویر ایران از ویژگی خاصی برخوردار است که قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست. به طور مثال برای ورود به سمنان و کویر مرکزی، اگر سفرتان را از مازندران آغاز کنید، ابتدا از میان جنگل های هیرکانی می گذرید و سپس با منظره شالیکاری روبه رو می شوید. با گذر از دشت های سبز و زیبا وارد منطقه کویری می شوید. این تنها گذر از جاده ای است که شهر ساری را تا کویر گرمسار طی نموده است. در دامنه کویر خوش منظره و زیبای لوت و در نزدیکی نایین، طبیعتی زنده و دارای و دارای حیات وجود دارد. کویر ایران به دلیل مسائل ژئوپلوتیک و آب و هوا به هیچ عنوان قابل مقایسه با حوزه خاورمیانه نیست. کویرگردی از بهترین تفریحات جهانگردان ایرانی می باشد و سفر به کویرهای معروف ایران از لذت بخش ترین سفرها.

بازدید از کویرهای معروف ایران و کویرگردی

کویرگردی در ایران قابلیت پوشش زمانی به مدت 7 الی 10 شب برای جهانگردان دارد، ولی متاسفانه معضل اساسی و همیشگی جهانگردی یعنی کمبود زیرساخت مناسب، امکان پذیرایی از جهانگرد را سلب نموده است. دولت باید زیرساخت ها را فراهم و بخش خصوصی را تشویق به سرمایه گذاری کند و حتی تسهیلاتی در نظر بگیرند که برای بخش خصوصی سود ده باشد. اگر بخش خصوصی، کویرگردی را در برنامه های تور گردانی قرار دهند و به این شکل جهانگرد به غیر از چند شهر اصلی ایران، با دیگر جاذبه های جهانگردی کویر ایران نیز آشنا گردد، برای مثال شهر یزد هر ساله پذیرای تعداد بسیار جهانگرد است منطقه ها زیبا و نادری دارد که هرگز در برنامه سفر جهانگردها معرفی نمی گردد. به هر حال نقش دولت را مشخص نماینده است. ابتدا دولت باید زیرساخت ها را فراهم کند، سپس از بخش خصوصی توقع همکاری داشته باشد. اگرچه در حوزه جهانگردی نخست ایران گردی است. به همین خاطر باید مردم را ترغیب به تنوع سفر کنیم و این تنوع خود احتیاج به زیر ساخت تغذیه و موارد بهداشتی و سرمایه گذاری دارد.

ساعات خارج از برنامه کویرگردی

کویرهای عربستان، امارات و بعضی دیگر از کشورها در جهان زبانزد شده اند. این امر دلیلی بر کیفیت و جذابیت آن ها نیست، بلکه مهم ترین اصل در جذب جهانگردان یعنی تبلیغات را گام نخست معرفی جاذبه های خود قرار داده اند. از سویی منظره بلند مدت، این کشورها را ترغیب به سرمایه گذاری های هنگفت طی ده سال گذشته در حوزه معرفی جاذبه های کویر نموده اند. جهانگرد بعد از ترغیب و تشویق به کویرگردی، علاوه بر برنامه بازدیدی که دارد، احتیاجمند محیطی امن و با آرامش است. این نقاط آرام و فضاهای تفریحی می تواند ساعات خارج از برنامه جهانگردان را پوشش دهد.

کویرگردی در ایران، جایگاه دهکده سلامت

جهانگردان بر حسب ماندگاری و برنامه هایی که در نظر دارند، پول خرج می نمایند. این جهانگردان بعلاوه به شکل مستقیم و غیرمستقیم در اشتغال زایی برای مردم محلی مفید هستند. همه این افراد باخود پول می آورند و باکمال میل هزینه می پردازند تا ساعات خوشی را برای خود ثبت نمایند. هرجهانگرد به طور طبیعی میانگین 2000 دلار خرج می نماید. بنابراین فعالیت در هر حوزه ای منجر به کسب عایدی می گردد. امروزه بحث توریسم درمانی به میان آمده است که بسیار سودآور است. در توریسم درمانی، جهانگرد علاوه بر هزینه های جاری، هزینه ای نیز برای درمان خود می پردازند و به همین خاطر کشورهای دیگر آغاز به تاسیس دهکده های سلامت نموده اند، ما نیز می توانیم چنین دهکده ای را در محیط آرام و زیبای کویر فراهم کنیم تا جهانگردان و هواداران کویرگردی علاوه بر آرامش، برای سلامتی نیز به این محل جذب شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2118

به "کویرگردی ، راه های شناخت جاذبه های گردشگری کویر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کویرگردی ، راه های شناخت جاذبه های گردشگری کویر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید