11 میلیون زندانی مستعد ابتلا به کرونا

به گزارش نامیت، کرچه زندان نوعی قرنطینه است اما رعایت نکردن نکات بهداشتی می تواند باعث ورود کرونا به آنجا شود که به معنی خطر ابتلای یازده میلیون نفر است.

11 میلیون زندانی مستعد ابتلا به کرونا

به گزارش خبرنگاران، حدود یازده میلیون نفر در سراسر جهان زندانی هستند. این آمار را دویچه وله اعلام کرده است. اکنون با شیوع ویروس کرونا زندانیان و مسئولان امور بهداشتی به شدت نگران ورود آن به زندان ها هستند.

به گفته میشل باشله، کمنیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل فاصله گیری و قرنطینه کردن خود در شرایط کنونی بازداشتگاه ها و زندان ها عملا ممکن نیست. او از این رو کشورهای جهان را خطاب قرار داده و در دوران بحران کرونا گفته است: آنهایی را که پشت میله های زندان به سر می برند، از قلم نیاندازید.

در بخشی از کزارش دویچه وله در این خصوص آمده است: برخی از کشورها در این راستا شماری از زندانیانی را که مرتکب جرایم غیرسنگین شده اند، عفو کرده و یا به حصر خانگی فرستاده اند.

بیشتر زندانیان اما همچنان در حبس به سر می برد و به ویژه در کشورهایی که شرایط بازداشتگاه ها بسیار وخیم است، ناآرامی ها و درگیری هایی خشونت آمیز و گاه مرگبار روی داده است،

  • شرایط زندانیان در کشورها

با توجه به گسترش پرشتاب ویروس کرونا شرایط کنونی در زندان ها و بازداشتگاه های بسیاری از کشورها از جمله خاورمیانه نگران کننده گزارش شده است.

به گزارش سازمان های حقوق بشری تراکم زندان های مصر وحشتناک است. زندانیان مصری گفته اند که محافظان و زندانبانان حتی صابون و کاغذ توالت را از آنان می گیرند. به گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر بسیاری از زندانیان از نور و اکسیژن کافی برخوردار نیستند.

شمار زندانیان در ترکیه بر حدود 300 هزار نفر بالغ می شود. دولت ترکیه برای جلوگیری از شیوع سریع ویروس کرونا بیان نمود که تا 90 هزار زندانی را پیش از موعد آزاد می کند و از آن گذشته مجازات حبس زندانیانی که دچار سابقه بیماری هستند و یا بالای 65 سال سن دارند، به حبس خانگی تغییر می دهد.

البته این اقدام شامل حال زندانیانی نمی شود که دچار جرایم سنگین مانند قتل و جرایم تروریستی شده اند. این درحالی است که بسیاری از خبرنگاران و منتقدان مخالف دولت ترکیه به خاطر اتهامات به اصطلاح تروریستی و امنیتی بازداشت شده و در زندان به سر می برند.

شرایط حبس در کشورهای آسیایی از جمله تایلند و فیلپین نیز بسیار وخیم است. در فیلیپین 470 زندان و بازداشتگاه وجود دارد. شمار زندانیان این زندان ها بیش از پنج برابر گنجایش آن هاست.

در برزیل 710 هزار زندانی وجود دارد که در حبس به سر می برند. این در حالی است که زندان های برزیل تنها برای حدود 415 هزار زندانی گنجایش دارد. خطر شیوع کرونا به تازگی سبب شد که 1300 زندانی یکی از بازداشتگاها دست به شورش بزنند.

  • جزئیاتی از آشوب مجرمان خطرناک در برخی زندان های کشور
  • نقش کرونا در فرار از زندان در روزهای اخیر

زندان های کلمبیا نیز در هفته های اخیر به خاطر محدودیت هایی که بر زندانیان اعمال شده، صحنه شورش و درگیری های متعددی بوده است. زدوخوردهایی که در یکی از زندان های بوگوتا روی داد، 23 زندانی کشته و 80 تن دیگر زخمی شدند.

شرایط نگران کننده کنونی به خاطر شیوع ویروس کرونا سبب شده که دولت کلمبیا تغییر مجازات 15 هزار زندانی را از حبس در زندان به حبس خانگی تغییر دهد، از جمله در مورد کسانی که بالای 60 سال سن دارند و یا دچار سابقه بیماری سخت هستند.

استقرار پلیس روی سقف یکی از زندان های کلمبیا که صحنه شورش زندانیان بوده است

ایالات متحده آمریکا کشوری است که با 3 / 2 میلیون نفر بیشترین شمار زندانیان در جهان را داراست. با توجه به شیوع کرونا چندین ایالت آمریکا قصد دارند، کسانی را که مرتکب جرایم خفیف شده اند، پیش از موعد آزاد کنند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 862

به "11 میلیون زندانی مستعد ابتلا به کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 میلیون زندانی مستعد ابتلا به کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید