12 خاصیت شگفت انگیز آووکادو برای سلامتی????

به گزارش نامیت، در حقیقت آووکادو یک میوه تقریباً منحصر به فرد است. در حالی که ترکیب اصلی بیشتر میوه ها را کربوهیدرات ها تشکیل می دهد، بافت میوه آووکادو بیشتراز چربی های مفید تشکیل شده است. مطالعات بسیار زیادی روی این میوه صورت گرفته که نشان می دهند که این میوه برای سلامتی فواید بسیار زیاد و موثری دارد. در این مقاله از قسمت خواص مواد غذایی در مجله اینترنتی خبرنگاران به 12 مورد از فواید این میوه لذیذ برای سلامتی انسان ذکر شده است. لازم به شرح است که این موارد به وسیله دانشمندان علم تغذیه و بوسیله مطالعات علمی مورد تأیید قرار گرفته است.

12 خاصیت شگفت انگیز آووکادو برای سلامتی????

آووکادو بصورت غیر قابل باوری مغذی و مقوی است.

آووکادو میوه درخت آووکادو است که از در دنیای علم با نام Persea americana شناخته می گردد. این میوه لذیذ به علت ارزش تغذیه بسیار بالا و بعلاوه به خاطر داشتن طعم خوب در فرهنگ های مختلف به غذاها اضافه می گردد و سس ها و چاشنی های خوشمزه ای نیز با آن درست می نمایند.

این روزها، آووکادو به یک ماده غذایی فوق العاده مهم و بعلاوه محبوب در بین افرادی است که به سلامتی خود اهمیت می دهند و بعلاوه به علم تغذیه مطلع هستند. از آووکادو اغلب به عنوان یک ماده غذای فوق العاده یاد می گردد که بابت خواص زیاد و ارزش غذایی بالایی که دارد.

هم اکنون در سراسر دنیا انواع مختلف آووکادو فراوری می شوند که از نظر شکل و رنگ با یکدیگر متفاوت هستند، بعضی از آووکادو شبیه گلابی و بعضی دیگر به شکل گرد هستند و از نظر رنگ نیز بسیار متغیر است آووکادو سبز رنگ تا سیاه رنگ وجود دارد. این میوه بعلاوه در سایزهای مختلف فراوری می گردد بطوری که هم اکنون از آووکادوی 200 گرمی تا آووکادوی در حدود یک و نیم کیلویی در فروشگاه های نقاط مختلف دنیا به فروش می رسند.

محبوب ترین نوع آووکادو Hass نام دارد. این نوع آووکادو معمولا گلابی تمساحی نامیده می گردد، که بسیار شکل ظاهری جالبی دارد، زیرا تا حدودی ظاهری به شکل گلابی دارد و دارای پوستی سبز رنگ و پف گرده مانند پوست تمساح است.

چه قسمت هایی از آووکادو خوراکی است؟

گوشت زرد و سبز رنگی داخل میوه خوراکی است، اما پوست و دانه آن دور ریخته می گردد.

آووکادو بسیار دارای ارزش غذایی بالایی است و حاوی تعداد زیادی از مواد مغذی است که از جمله شامل 20 نوع ویتامین و بعلاوه تعدادی از انواع مواد معدنی مختلف است.

مواد مغذی موجود در آووکادو را بشناسیم:

  • ویتامین K
  • فولات
  • ویتامین C
  • پتاسیم
  • ویتامین B5
  • ویتامین B6
  • ویتامین E
  • بعلاوه میوه آووکادو حاوی مقادیر کمی منیزیم، منگنز، مس، آهن، روی، فسفر و ویتامین های A، B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین) و B3 (نیاسین) است.

بیشتر بخوانید: 5 فایده شگفت انگیز روغن ماهی

در 100 گرم آووکادو حاوی 160 کالری، 2 گرم پروتئین و 15 گرم چربی مفید برای سلامتی است. اگرچه حاوی 9 گرم کربوهیدرات است، 7 گرم از آن فیبر است، بنابراین تنها 2 گرم کربن در 100 گرم آووکادو وجود دارد و این ماده به این معنی است که این ماده غذایی گیاهی کم کربوهیدرات است.

آووکادو فاقد کلسترول یا سدیم است و چربی اشباع بسیار کمی دارد. به همین علت است که به وسیله بعضی از متخصصان که معتقدند این مواد مضره، که البته این موضوع هنوز در مجامع علمی در حال آنالیز و بحث است.

خلاصه: آووکادو یک میوه سبز، گلابی شکل است که به آن گلابی تمساحی نیز گفته می گردد.

آووکادو پتاسیم بیشتری از موز دارد.

پتاسیم ماده بسیار مفید برای سلامتی است و همانطور که می دانیم بسیاری از افراد به مقدار کافی از آن در رژیم غذایی روزانه خود استفاده نمی نمایند. این ماده مغذی برای عملکرد الکتریکی در سلول های بدن بسیار حیاطی است و عملنمودهای مهم مختلفی را ارائه می دهد.

آووکادو دارای مقادیر سرشار از پتاسیمه. هر پیمانه آووکادو (تقریباً 100 گرم) حاوی 14٪ مقدار روزانه توصیه شده (RDA) پتاسیم است و اگر این مقدار را به پتاسیم موجود در همان مقدار موز مقایسه کنیم که حاوی 10٪ مقدار روزانه توصیه شده است، متوجه می شویم که آووکادو یک ماده غذایی بسیار سرشار از پتاسیم است.

مطالعات متعددی نشان می دهد که مصرف نسبتاً زیاد پتاسیم با کاهش فشار خون مرتبط است و فشار خون بالا یک عامل اصلی خطرناک برای سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی های کلیه است.

خلاصه: پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مهم است که بیشتر مردم به مقدار کافی از آن استفاده نمی نمایند. آووکادو سرشار از پتاسیم است که با فشار خون بالا مبارزه می نماید و برای سلامت قلب و جلوگیری از سکته قلبی و مغزی و حفاظت از کلیه ها بسیار لازم است.

آووکادو سرشار از اسیدهای چرب مفید برای قلب سالم است.

آووکادو یک ماده غذایی پر چرب است. در حقیقت، 77 درصد کالری موجود در آن به علت وجود چربی است که در آووکادو وجود دارد و آن را به یکی از پر چرب ترین مواد غذایی گیاهی موجود در دنیا تبدیل می نماید. اما آووکادو ها فقط حاوی چربی نیستند. بیشتر چربی های موجود در آووکادو اسید اولئیک است (یک اسید چرب که بعلاوه ماده اصلی تشکیل دهنده روغن زیتون است و اعتقاد بر این است که بعضی از فواید روغن زیتون برای سلامتی به علت وجود این ماده در آن است).

بیشتر بخوانید: فواید روغن های گیاهی و سلامت

اسید اولئیک باعث کاهش التهاب ها در بدن می گردد و بر ژنهایی که با سرطان مرتبط هستند تاثیرات مفیدی ایجاد می نماید. چربی های موجود در آووکادو نسبت به اکسیداسیون ناشی از گرما نیز مقاوم هستند و روغن آووکادو را به یک انتخاب بسیار سالم برای پخت و پز تبدیل می نمایند.

خلاصه: آووکادو و روغن آووکادو هر دو دارای مقدار زیاد اسید اولئیک اشباع نشده هستند که یک اسید چرب سالم و مفید برای قلب است.

آووکادو سرشار از فیبر است.

فیبر ماده مغذی دیگری است که آووکادو سرشار از آن است.

این ماده گیاهی غیر قابل هضم می تواند به کاهش وزن یاری کند، باعث کاهش قند خون شده و به شدت باعث کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها گردد

تمایز آشکاری اغلب بین فیبر محلول و نامحلول وجود دارد. فیبر محلول برای تغذیه باکتری های روده در روده شما شناخته شده است، که برای عملکرد بهینه بدن بسیار مهم هستند.

یک پیمانه (تقریباً 100 گرم) آووکادو 7 گرم فیبر را در خود جای داده است که 27 درصد از مصرف توصیه شده روزانه (RDA) است. حدود 25٪ فیبر موجود در آووکادو محلول است، در حالی که 75٪ آن غیر محلول است.

خلاصه: آووکادو سرشار از فیبر است. حدود 7٪ وزن آن از فیبر تشکیل شده است که در مقایسه با بیشتر میوه جات و مواد غذایی گیاهی دیگر این مقدار بسیار زیاد است. مصرف فیبر می تواند عامل مهمی برای کاهش وزن فرد باشد و بعلاوه یکی از عوامل اصلی سلامت سوخت و ساز در بدن است.

خوردن آووکادو می تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

بیماری های قلبی از شایع ترین علت های مرگ در دنیا هستند . معین است که افزایش چندین ماده در خون با افزایش خطر ابتلا به بعضی از بیماری های قلبی در ارتباط است. افزایش فشار خون نیز نشانه دیگری از بروز بعضی از بیماری های قلبی است.

طبق مطالعات اجرا شده، مصرف آووکادو می تواند باعث موارد زیر گردد:

  • کلسترول کل را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.
  • تری گلیسیرید خون را تا 20٪ کاهش دهد.
  • کلسترول LDL را تا 22٪ کاهش دهد.
  • کلسترول خوب را (HDL) را تا 11٪ افزایش دهید.

یکی از مطالعات نشان داد که آووکادو در رژیم غذایی کم چرب و گیاهی، مقدار کلسترول را به طور قابل توجهی کم می نماید.

البته نکته قابل توجه اینجاست که اگرچه نتایج این مطالعه چشمگیر است، کلیه مطالعات انسانی بر روی افراد محدود و در مدت زمان کوتاه انجام گرفته است، در واقع این مطالعات فقط بر روی 13 تا 37 نفر و با مدت زمان 1-4 هفته اجرا شده است.

خلاصه: مطالعات نشان داده اند که خوردن آووکادو می تواند عوامل خطرناک ابتلا به بیماری قلبی مانند کلسترل کل، کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد و بعلاوه باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) گردد و بعلاوه مقدار تری گلیسیرید خون را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: فواید قهوه گانودرما

افرادی که آووکادو می خورند، سلامت تر هستند

در یک مطالعه، به عادتهای غذایی و سلامتی افرادی که آووکادو می خورند، پرداخته شده است. این مطالعه داده های 17،567 شرکت نماینده در نظرسنجی NANS در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل نموده است. به نظر می رسد مصرف نمایندگان آووکادو بسیار سالم تر از افرادی هستند که این میوه را نمی خورند.

نشان داده شد کسانی که آووکادو می خورند مواد مغذی بسیار بیشتری به بدنشان رسیده است به مقدار کمتر از نصف کسانی که آووکادو نمی خورند احتمال ابتلا به آنها سندرم متابولیک، نوعی سندرم که از عوامل اصلی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت است، را دارند.

طبق مشاهدات در این مطالعه نشان داده شد افرادی که به طور منظم آووکادو می خورند بعلاوه وزن کمتری داشتند، از BMI کمتری برخوردار بودند و چربی شکمی آن ها نیز به طور قابل توجهی کمتر از دیگر افراد بود که آووکادو مصرف نمی کردند. آن ها بعلاوه سطح بالاتری از کلسترول خوب (HDL) داشتند.

با این حال، وجود ارتباط به معنای علت و معلولی نیست و هیچ تضمینی وجود ندارد که آووکادو باعث شده این افراد از سلامت ، بالاتر از افراد دیگر که آووکادو مصرف نمی نمایند باشند. بنابراین، این مطالعه خاص اعتبار زیادی برای اثبات مفید بودن آووکادو برای سلامتی ندارد.

خلاصه: یک آنالیز رژیم غذایی نشان داد که افرادی که آووکادو می خورند، مواد مغذی بسیار بیشتری به بدنشان رسیده است و خطر ابتلا به سندرم متابولیک که یک عامل مهم در ابتلا به بیماری های قلبی است در آن ها بسیار کمتر می باشد.

محتوای چربی آووکادو به شما در جذب مواد مغذی از مواد غذایی گیاهی یاری می نماید.

وقتی حرف از مواد مغذی به میان می آید، مقدار مصرف مواد مغذی در رژیم غذایی شما تنها چیزی نیست که اهمیت دارد.

شما بعلاوه باید بتوانید این مواد مغذی را بیشتر جذب کنید و آن ها را به وسیله دستگاه گوارش به نقاطی دیگری در بدن خود منتقل کنید، جایی که بتوان از آنها استفاده کرد. بعضی از مواد مغذی محلول در چربی هستند، به این معنی که برای استفاده آنها باید با چربی ترکیب شوند. ویتامین های A، D، E و K محلول در چربی هستند، همراه با آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها.

یک مطالعه نشان داد که اضافه نمودن آووکادو یا روغن آووکادو به سالاد یا سالسا می تواند باعث افزایش جذب مقدار آنتی اکسیدان های موجود در سالاد از حدود 2.6 تا 15 برابر گردد.

بنابراین، آووکادو نه تنها خود بسیار مغذی است، بلکه می تواند ارزش غذایی و مقدار جذب سایر غذاهای گیاهی را که همراه با آووکادو می خورید به طرز چشمگیری افزایش دهد.

خلاصه: مطالعات نشان داده اند که خوردن آووکادو یا روغن آووکادو با سبزیجات می تواند تعداد آنتی اکسیدان هایی را که مصرف می کنید و به بدنتان می رسانید را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: فواید و خواص شگفت انگیز 7 میوه خوشمزه

در آووکادو آنتی اکسیدان قدرتمندی وجود دارد که می تواند از چشمان شما محافظت کند.

نه تنها آووکادوها باعث افزایش جذب آنتی اکسیدان از سایر غذاها می گردد بلکه در خود آن ها نیز آنتی اکسیدان های زیادی وجود دارد.

این شامل کاروتنوئیدها لوتئین و زاکزانتین است که برای سلامت چشم فوق العاده مهم هستند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف آووکادو باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری خطرناک آب مروارید و بعلاوه بیماری دژنراسیون ماکولا می گردد که در افراد مسن رایج است.

بنابراین، خوردن آووکادو می تواند در طولانی مدت به سلامت چشم شما یاری کند.

خلاصه: آووکادو منبع سرشاری از بعضی آنتی اکسیدان ها از جمله لوتئین و زاکسانتین است. این مواد مغذی برای سلامتی چشم بسیار مهم هستند و خطر ابتلا به بیماری ماکولا و آب مروارید را تا حدودی کاهش می دهند.

آووکادو ممکن است به جلوگیری از سرطان یاری کند.

شواهد محدودی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف آووکادو در درمان و پیشگیری از بعضی انواع سرطان مفید است.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که مصرف آووکادو ممکن است به کاهش عوارض شیمی درمانی در انسان یاری کند.

بعلاوه نشان داده شده است که عصاره آووکادو قادر است رشد سلول های سرطانی مربوط به سرطان پروستات را در آزمایشگاه مهار کند.

به خاطر داشته باشید که این مطالعات در سلول های جدا شده از بدن اجرا شده و لزوما اثبات نمی نماید چه اتفاقی برای افرادی که آن را مصرف می نمایند خواهد افتاد.

خلاصه: بعضی مطالعات در آزمایشگاه ها نشان داده اند که مواد مغذی موجود در آووکادو می توانند از تا حدودی به جلوگیری از سرطان پروستات و کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی یاری نمایند. با این حال، تحقیقاتی در این زمینه بر روی انسان تا به امروز انجام نگرفته است.

عصاره آووکادو به تسکین علائم آرتروز یاری می نماید.

آرتروز یک مشکل شایع در بیشتر نقاط دنیا بویژه در کشورهای غربی است. انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد که غالبا جزو بیماری های مزمن هستند که مردم تا آخر عمر با آن دست به گریبان هستند.

مطالعات متعدد نشان می دهد که عصاره های روغن آووکادو و سویا می توانند باعث کاهش علائم آرتروز در انسان شوند.

خلاصه: مطالعات نشان داده اند که عصاره های روغن آووکادو و سویا می توانند علائم آرتروز را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: فواید و ضررهای فلفل قرمز تند (چیلی)،آیا خوردن فلفل تند برای معده مضر است؟

خوردن آووکادو در کاهش وزن یاری می نماید.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آووکادو یک ماده غذایی است که باعث کاهش وزن می گردد.

در یک مطالعه، نشان داده شد افرادی که آووکادو را با یک وعده غذایی میل می نمایند، احساس کردند 23٪ سیری بیشتری داشتند و در مقایسه با افرادی که این میوه را با غذا مصرف نکردند، 28٪ تمایل کمتری به خوردن در طی 5 ساعت آینده داشتند.

اگر این امر در دراز مدت صحیح باشد، پس در رژیم غذایی حاوی آووکادو ممکن است به شما یاری کند که کالری کمتری مصرف کنید (غذای کمتری بخورید) و راحت تر بتوانید به عادات غذایی سالم خود را حفظ کنید.

آووکادو بعلاوه دارای فیبر بوده ولی دارای مقادیر کربوهیدرات بسیار کمی است، دو ویژگی که قاعدتا به کاهش وزن نیز یاری فراوان می نماید، حداقل در زمینه یک رژیم غذایی سالم و مبتنی بر مواد غذایی واقعی.

خلاصه: مصرف آووکادو باعث می گردد که مدت طولانی تری احساس سیری در شخص باقی بماند که این باعث کاهش مصرف کالری شده و بنابراین باعث کاهش وزن می گردد. آن ها بعلاوه دارای فیبر زیاد و کربوهیدرات کم هستند، که این عامل خود باعث کاهش وزن در شخص می گردد.

آووکادو خوشمزه است و به راحتی می توان به رژیم غذایی اضافه نمود

آووکادو نه تنها سالم است، بلکه فوق العاده خوشمزه نیز هست و در بسیاری از غذاهای مختلف می توان بکار رود. می توانید آنها را به سالاد و دستور العمل های مختلف اضافه کنید یا به راحتی آنها را به تنهایی با یک قاشق به صورت ساده میل کنید. آن ها از بافت خامه ای، مغذی و چرب برخوردار هستند و به خوبی با سایر مواد مخلوط می شوند.

نکته قابل توجه این است که احتمالاً مشهورترین کاربرد آووکادو درست کردن سس های خوشمزه است. با ترکیب آووکادو با موادی مانند نمک، سیر، لیموترش و چند مورد دیگر بسته به دستور العمل درست مربوطه می توان سس های خوشمزه ای با آن درست کرد. یک آووکادو معمولاً مدتی طول می کشد تا بالغ گردد و هنگام رسیدن باید کمی نرم گردد. مواد مغذی موجود در آووکادو می توانند به سرعت پس از پوست کندن آن اکسید شوند و به رنگ قهوه ای دربیاید، اما اضافه نمودن آب لیمو می تواند این فرایند را کند بکند.

خلاصه: آووکادو دارای بافت خامه ای، مغذی و چرب است پس به خوبی با سایر مواد مخلوط می گردد. بنابراین، اضافه نمودن این میوه به رژیم غذایی آسان است. استفاده از آب لیمو ممکن است مانع از تغییر رنگ و تیره شدن بعد از کندن پوست آووکادو گردد.

بیشتر بخوانید: فواید و مضرات آب گوجه فرنگی????????

چکیده:

آووکادو یک میوه بسیار عالی، پر از مواد مغذی است که بسیاری از این مواد در رژیم غذایی امروزی وجود ندارد یا بسیار کم هستند.

مصرف آووکادو برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مفید است، باعث سلامت قلب وجلوگیری از بسیاری از بیماری های قلبی می گردد، و در آخر طعمی بسیار عالی و باورنکردنی دارد.

منبع: (healthline)

منبع: اُکالا
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1827

به "12 خاصیت شگفت انگیز آووکادو برای سلامتی????" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 خاصیت شگفت انگیز آووکادو برای سلامتی????"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید