20 خاصیت بی نظیر خرما که از نظر علمی ثابت شده اند

به گزارش نامیت، خرما یک ماده غذایی شیرین است که اصالت آن به کشور عراق برمی شود. این ماده غذایی نوع، مزه ، مقدار و رنگ های متفاوتی دارد. خرما حاوی مواد مغذی مختلفی است که ممکن است سطح کلسترول خون را تنظیم نمایند، سلامت استخوان ها را بهبود ببخشند، به زنان باردار یاری نمایند و عملکرد شناختی را بهبود دهند. در مقاله امروز خبرنگاران مگ تصمیم داریم خواص خرما را با شما به اشتراک بگذاریم و ارزش غذایی آن را بگوییم. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره خرما به دست بیاورید، تا خاتمه مقاله در کنار ما باشید.

20 خاصیت بی نظیر خرما که از نظر علمی ثابت شده اند

ارزش غذایی خرما

خرما منبع غنی ویتامین ها و مواد معدنی مختلف به تعداد می رود و برای سلامتی بدن بسیار مفید است. در ادامه ارزش غذایی 100 گرم خرما را در اختیارتان قرار داده ایم.

کالری277
کربوهیدرات74.97 گرم
پروتئین1.81 گرم
چربی کل0.15 گرم
کلسترول0 گرم
فیبر غذایی6.7 گرم
فولات15 میلی گرم
نیاسین1.61 میلی گرم
پانتوتنیک اسید0.805 میلی گرم
پیریدوکسین0.050 میلی گرم
تیامین0.050 میلی گرم
ویتامین کا2.7 میلی گرم
سدیم1 میلی گرم
پتاسیم696 میلی گرم
کلسیم64 میلی گرم
مس0.362 میلی گرم
آهن0.90 میلی گرم
منیزیم54 میلی گرم
منگنز0.296 میلی گرم
فسفر62 میلی گرم
روی0.44 میلی گرم

خرما به طور طبیعی سرشار از ویتامین های B6، آ و کا است . این ویتامین ها به رشد استخوان ها و بهبود سلامت چشم ها یاری می نمایند. فیبر موجود در خرما سلامت روده را بهبود می دهد و به طور طبیعی میزان کلسترول را کاهش می دهد. خرما ممکن است خطر ابتلا به سرطان های روده و معده را کاهش دهد.

مواد معدنی دیگر خرما مثل کلسیم، آهن، پتاسیم، پروتئین، منگنز، منیزیم، فسفر، مس و گوگرد عملکرد عمومی بدن را بهبود می بخشند. این مواد معدنی برای سوخت وساز و عملکرد سیستم ایمنی بدن مفید هستند. فولات موجود در خرما برای زنان باردار مفید است و تیامین آن هم برای سیستم عصبی فوایدی دارد.

خواص خرما

حالا که به ارزش غذایی خرما اشاره کردیم، وقت آن است که شما را با خواص این ماده غذایی مقوی و سالم آشنا کنیم. در ادامه تعدادی از خواص خرما را آنالیز می کنیم.

1. سطح کلسترول خون را تنظیم می نماید

یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف خرما ممکن است اثرات مثبتی روی میزان کلسترول خون و استرس اکسیداتیو داشته باشد. خرما هیچ کلسترولی ندارد و غنی از آهن است. میزان فیبر موجود در خرما بیشتر از موز است. باید درباره اینکه خرما چطور به تنظیم سطح کلسترول خون یاری می نماید، تحقیقات بیشتری انجام گردد.

2. سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد

خرما منبع غنی مس، منیزیم، سلنیوم و مگنز به تعداد می رود. تمام این مواد مغذی برای حفظ سلامت استخوان ها و پیشگیری از بیماری های مرتبط با استخوان ها مثل پوکی استخوان ضروری هستند. خرما بعلاوه سرشار از ویتامین کا است که به انعقاد خون یاری می نماید. خرما حاوی بور (Boron) هم است. تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که بور یک ماده مغذی مهم برای حفظ سلامت استخوان ها است.

3. به بهبود سلامت مغز یاری می نماید

بین مصرف منظم خرما و کاهش خطر ابتلا به زوال عصبی و عملکرد شناختی بهتر در افراد مسن ارتباط وجود دارد. یک مطالعه حیوانی به این نتیجه رسید که مصرف خرما می تواند سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد. در یک مطالعه دیگر روی موش ها نشان داده شد خوردن خرما برای مدت طولانی به پیشگیری از التهاب در مغز یاری کرد.

4. از التهاب جلوگیری می نماید

یکی از خواص خرما، پیشگیری از التهاب محسوب می گردد. خرما دارای خواص ضدالتهابی است. این ماده غذایی منیزیم دارد که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری نموده و با التهاب مبارزه کند. اگر در رژیم غذایی خود منیزیم کمی مصرف کنید، سیستم ایمنی بدنتان نمی تواند به خوبی با التهاب مبارزه کند. هرچند مطالعات اجرا شده در این زمینه محدود هستند.

5. برای زنان باردار مفید است

زنان باردار باید تقریبا 300 کالری بیشتر از سایر افراد مصرف نمایند. بیشتر خانم های باردار برای تأمین کالری لازم بدن خود، مواد غذایی حاوی کالری بالا را می خورند که مواد مغذی کمی دارند.

این موضوع می تواند در بلندمدت منجر به مسائلی گردد. خرما می تواند یک گزینه سالم برای دریافت کالری لازم بدن باشد. اگرچه کالری خرما بالا است، اما مواد مغذی زیادی دارد و به تأمین ویتامین ها و مواد معدنی لازم بدن زنان باردار یاری می نماید.

شواهد نشان می دهند که فیبر موجود در خرما ممکن است از بواسیر در بارداری جلوگیری کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف خرما چهار هفته قبل از فارغ شدن ممکن است برای زنان باردار مفید باشد. به مطالعات بیشتری در این زمینه احتیاج است. بعلاوه برخی از شواهد اسم می نمایند که خرما ممکن است عضلات رحم را در ماه های آخر بارداری تقویت کند.

6. به درمان یبوست یاری می نماید

در مطالعات اجرا شده روی موش های صحرایی نشان داده شد که عصاره خرما فعالیت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و در درمان یبوست مفید است. فیبر موجود در خرما هم از سرطان های دستگاه گوارش جلوگیری می نماید. خوردن روزانه حداقل 20 تا 35 گرم فیبر ممکن است سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد.

بعلاوه ممکن است مدفوع را نرم نموده و از یبوست پیشگیری کنید. سعی کنید مصرف مواد غذایی که هیچ فیبری ندارند را محدود کنید. البته توجه داشته باشید که در برخی از موارد، کاهش مصرف فیبر ممکن است به درمان یبوست یاری کند. بنابراین اگر مسائل گوارشی دارید، قبل از مصرف خرما با پزشک مشورت کنید.

7. سلامت پوست را بهبود می بخشد

یکی دیگر از خواص خرما، بهبود سلامت پوست محسوب می گردد. خرما حاوی ویتامین های ث و دی است که شواهد نشان می دهند این دو ویتامین ممکن است به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست یاری نمایند. این ماده غذایی ممکن است در مبارزه با مسائل پوستی مثل خارش یا بثورات (راش) مفید باشد. می توانید خرما را در برنامه غذایی خود جای دهید و نتایج بالقوه آن را در بلندمدت آنالیز کنید. خرما بعلاوه ممکن است خواص ضدپیری داشته باشد.

این ماده غذایی ممکن است از جمع شدن ملانین در بدن جلوگیری کند. هرچند تحقیقات کمی در این زمینه اجرا شده اند. می دانیم که هورمون ها نقش مهمی در پیری و ظاهر پوست دارند. ترکیبات موجود در خرما اثرات ضدپیری دارند. عصاره خرما ممکن است به مبارزه با چین وچروک یاری کند.

8. ممکن است به افزایش وزن اصولی یاری کند

اگر خیلی لاغر هستید و می خواهید وزنتان را افزایش دهید، خرما را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در مطالعه اجرا شده روی حیوانات نشان داده شد که مصرف پودر هسته خرما منجر به افزایش وزن 30 درصدی می گردد. هرچند به مطالعات بیشتری روی انسان ها احتیاج است.

9. فشار خون را تنظیم می نماید

خرما منبع غنی پتاسیم به تعداد می رود ؛ به طوریکه یک عدد خرما حاوی 167 میلی گرم پتاسیم است. این میزان پتاسیم در مقایسه با مواد غذایی دیگر بیشتر است. این ماده معدنی به مدیریت فشار خون بالا یاری می نماید. مصرف ناکافی پتاسیم ممکن است منجر به سنگ کلیه گردد. به مطالعات بیشتری درباره این خاصیت خرما احتیاج است.

فیبر به ثابت نگه داشتن سطح قند خون یاری می نماید و اثرات سدیم را در رژیم غذایی خنثی نموده و به کاهش فشار خون یاری می نماید. منیزیم خرما عضلات قلب و رگ های خونی را ریلکس می نماید و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد. برای نتیجه گیری در این زمینه به مطالعات بیشتری احتیاج است.

10 . سلامت قلب را بهبود می بخشد

خوردن یک مشت خرما ممکن است در بهبود سلامت قلب اثرگذار باشد. خرما می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه نموده و از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می نماید. شواهد اسم می نمایند که آنتی اکسیدان های موجود در خرما ممکن است از تصلب شرایین (آرتریواسکلروز) جلوگیری کند.

این آنتی اکسیدان ها ممکن است به از بین بردن کلسترول از دیواره های عروق یاری نمایند. خرما حاوی ایزوفلاون هایی است که به کاهش بیماری های قلبی و عروقی شناخته می شوند. هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه احتیاج است.

یک مطالعه در انگلستان به این نتیجه رسید که خرما چون فیبر دارد، ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را کاهش دهد . فیبر بعلاوه به مدیریت وزن یاری می نماید. نگه داشتن وزن بدن در محدوده طبیعی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

11. از ریزش مو جلوگیری می نماید

خرما غنی از آهن است و شاید جریان خون را در پوست سر بهبود ببخشد. این موضوع ممکن است به رشد مو یاری کند. هرچند تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است.

12 . اسهال را درمان می نماید

مواد غذایی که می خوریم، اثر مستقیمی روی سلامت دستگاه گوارش دارند. خرما غنی از پتاسیم است و ممکن است اسهال را بهبود ببخشد. خرما خواص ضدمیکروبی دارد و با میکروب های ایجادنماینده اسهال مبارزه می نماید.

13. خطر ابتلا به سرطان روده عظیم را کاهش می دهد

مصرف خرما ممکن است از شکل گیری سرطان روده عظیم (کولورکتال) جلوگیری کند. خرما بعلاوه رشد باکتری های مفید در روده را افزایش می دهد. این موضوع ممکن است سلامت روده عظیم را بهبود ببخشد.

14. سطح انرژی بدن را افزایش می دهد

خرما حاوی مواد مغذی زیادی است. افراد در بسیاری کشورها روزه خود را با خرما باز می نمایند تا بلافاصله سطح انرژی بدنشان افزایش پیدا کند. خرما حاوی قندهای طبیعی مثل سوکروز، فروکتوز و گلوکز است که در افزایش سطح انرژی بدن مفید هستند.

15 . از شب کوری پیشگیری می نماید

علت ابتدایی شب کوری، کمبود ویتامین آ است. خرما منبع غنی این ویتامین به تعداد می رود و می تواند به مبارزه با این عارضه یاری کند. افرادی که میزان بیشتری از این ماده غذایی را مصرف می نمایند، کمتر دچار شب کوری می شوند.

16. از بواسیر هنگام بارداری جلوگیری می نماید

بواسیر یک عارضه رایج در دوران بارداری است که می تواند در نتیجه مصرف ناکافی فیبر رخ دهد . خرما منبع عالی فیبر محسوب می گردد. این ماده غذایی ممکن است در پیشگیری از ابتلا به بواسیر در دوران بارداری مفید باشد. به مطالعات بیشتری درباره این خاصیت خرما احتیاج است.

سایر خواص خرما

در ادامه به تعدادی از خواص خرما اشاره می کنیم که شواهد کافی برای تأیید آن ها وجود ندارد.

17. اختلالات روده را درمان می نماید

فیبر خرما ممکن است در درمان اختلالات روده مفید باشد. خرما حاوی میزانی نیکوتین است و به همین علت ممکن است در این زمینه اثرگذار باشد. هرچند شواهد در این زمینه ناکافی است.

18. ممکن است چربی شکم را کاهش دهد

فیبر خرما ممکن است خواص چربی سوزی داشته باشد و به شما یاری کند احساس سیری کنید . این موضوع در جلوگیری از پرخوری اثرگذار است. از آنجایی که خرما شیرین است، شاید هوس خوردن شیرینی جات را برطرف کند و جایگزین خوبی برای خوراکی های شیرین ناسالم باشد.

19. به رشد عضلانی یاری می نماید

کربوهیدرات موجود در خرما ممکن است در رشد عضلانی اثرگذار باشد. اگر به میزان کافی کربوهیدرات مصرف نکنید، بدنتان ممکن است به جای انرژی، بیشتر عضلات را بسوزاند. خرما کربوهیدرات زیادی دارد و ممکن است در رشد عضلانی تأثیرگذار باشد.

20. آنمی را درمان می نماید

آنمی مسئله ای است که افراد زیادی گرفتار آن هستند. افراد مبتلا به این عارضه باید مواد غذایی حاوی آهن را بیشتر مصرف نمایند. خرما حاوی آهن است و به همین علت ممکن است در درمان آنمی اثرات مثبتی داشته باشد.

طرز تهیه 3 خوراکی با خرما

حالا که با خواص خرما آشنا شدید، باید در پی راه های مختلف برای اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود باشید. در ادامه 3 روش عالی برای مصرف خرما را یاد می دهیم.

1. اسموتی موز و خرما

اسموتی خرما یک اسموتی شیرین و سالم است که مطمئن باشید با یک بار امتحان کردن آن، عاشقش خواهید شد. پیشنهاد می کنیم حتما این اسموتی فوق العاده را امتحان کنید.

مواد لازم

  • موز رسیده میانه: دو عدد
  • خرمای بدون هسته: یک چهارم فنجان
  • شیر بادام یا شیر معمولی: یک چهارم فنجان
  • دانه چیا: دو قاشق چای خوری
  • پودر هل: نصف قاشق چای خوری
  • یخ: چهار تکه
  • پودر دارچین: نوک قاشق چای خوری

طرز تهیه

1.

موزها را از وسط نصف کنید و آن ها را به همراه خرما، شیر، دانه چیا، پودر هل، پودر دارچین و یخ در مخلوط کن بریزید و چند پالس بزنید تا کاملا نرم شوند.

2.

اسموتی را در لیوان مدنظر بریزید و بلافاصله سرو کنید. نوش جان.

2. میلک شیک خرما

میلک شیک خرما هم یک خوردنی مجذوب کننده و دلچسب با خرما است که می توانید با خوردن آن ویتامین ها و مواد معدنی زیادی را دریافت کنید و سلامتی بدنتان را بهبود دهید. مواد اولیه این میلک شیک برای دو نفر کافی است.

مواد لازم

  • خرما: 20 عدد
  • شیر: شش فنجان
  • پودر دارچین: نصف قاشق غذاخوری
  • یخ: چند تکه
  • بستنی دلخواه: به میزان لازم

طرز تهیه

1.

برای تهیه ملیک شیک خرما، ابتدا هسته های خرما را بیرون بیاورید. خرما ها را به همراه شیر و دارچین داخل مخلوط کن بریزید و چند پالس بزنید تا یک ترکیب نرم به دست بیاید.

2.

بستنی و تکه های یخ را اضافه کنید و دوباره مواد را بزنید. میلک شیک را به لیوان مدنظر منتقل نموده و نوش جان کنید .

3. سالاد کلم و خرما

این سالاد یکی از مقوی ترین و سالم ترین سالادهایی است که می توانید بخورید. در تهیه این سالاد خوشمزه از مواد اولیه متفاوتی استفاده می گردد که همگی مغذی هستند . اگر احیانا از یکی از مواد اولیه این سالاد خوشتان نیامد، می توانید به راحتی آن را حذف کنید.

مواد لازم برای تهیه سالاد

  • روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
  • پیاز خرد شده عظیم: یک قاشق غذاخوری
  • کینوا: نصف فنجان
  • سیر کوچک له شده: یک حبه
  • کلم پیچ: 200 گرم
  • خرما: نصف فنجان
  • بادام رست شده: نصف فنجان
  • نمک: به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه سس

  • آب پرتقال: سه چهارم فنجان
  • لیموترش: نصف یک عدد
  • عسل: دو قاشق چای خوری
  • روغن زیتون: یک چهارم فنجان
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه

1.

یک ماهیتابه روی حرارت میانه بگذارید و روغن زیتون را درون آن بریزید تا داغ گردد. پیاز را اضافه کنید و میزانی نمک روی آن بپاشید. هر از گاهی مواد را هم بزنید. اجازه دهید پیاز 20 دقیقه روی حرارت بماند تا رنگ آن قهوه ای روشن گردد.

2.

ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و پیاز را کنار بگذارید. میزان پیاز باید تقریبا نصف فنجان باشد. کینوا را در یک صافی بریزید و آن را آبکشی کنید. سیر و کینوای شسته شده را به ماهیتابه اضافه نموده و برای یک دقیقه سرخ کنید. یک فنجان آب و نصف قاشق چای خوری نمک را به ماهیتابه اضافه نموده و حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد. اجازه دهید مواد 15 دقیقه روی حرارت باشند. سپس حرارت را کم کنید و درب ماهیتابه را گذاشته و 5 دقیقه آن را کنار بگذارید. بعد از 5 دقیقه درب قابلمه را بردارید.

3.

زمانی که آب ماهیتابه تمام شد، کلم پیچ خرد شده، خرما و بادام را اضافه نموده و چند دقیقه تفت دهید. زیر حرارت را خاموش نموده و روغن زیتون را به مواد اضافه کنید. خوب مواد را هم بزنید. سپس آن ها را به کاسه سرو منتقل کنید.

4.

آب لیموترش را بگیرید. در یک کاسه آب پرتقال، آب لیموترش، عسل، یک چهارم فنجان روغن زیتون و نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید و آن را روی سالاد بریزید. نوش جان.

کلام آخر

در مقاله امروز خبرنگاران مگ درباره خواص خرما و ارزش غذایی آن صحبت کردیم. این ماده غذایی خوشمزه و به شدت مغذی است. خرما خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد که از جمله آن ها می توانیم به بهبود سلامتی قلب، کاهش وزن و چربی سوزی، جلوگیری از سرطان روده و درمان یبوست اشاره کنیم. می توانید خرما را به راحتی در برنامه غذایی خود جای دهید. خرما را می توانید به تنهایی میل نموده یا با آن خوردنی های مختلف تهیه کنید. در سرانجام مقاله امروز طرز درست کردن 3 خوردنی را با خرما آموزش دادیم.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: style craze, the kitchn, the kitchn, hebbars kitchen

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1675

به "20 خاصیت بی نظیر خرما که از نظر علمی ثابت شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 خاصیت بی نظیر خرما که از نظر علمی ثابت شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید