7 توصیه ورزشی به خانم های باردار

به گزارش نامیت، بر اساس دستورالعمل انجمن زنان و زایمان کالج پزشکی آمریکا، مادران بارداری که عوارض بارداری یا مسائل جسمی ندارند، باید بیشتر روزهای هفته به مدت 30 دقیقه در فعالیت های ورزشی با شدت میانه مشارکت داشته باشند.

7 توصیه ورزشی به خانم های باردار

7 توصیه ورزشی به خانم های باردار

نویسنده:دکتر هاله دادگستر*

بر اساس دستورالعمل انجمن زنان و زایمان کالج پزشکی آمریکا، مادران بارداری که عوارض بارداری یا مسائل جسمی ندارند، باید بیشتر روزهای هفته به مدت 30 دقیقه در فعالیت های ورزشی با شدت میانه مشارکت داشته باشند.

بنابراین قبل از انجام هر نوع ورزشی، فرد باردار باید به وسیله پزشک متخصص از جهت رد هر نوع عارضه یا بیماری آنالیز گردد. به اسم توصیه های کلی برای انجام ورزش به ویژه در 3 ماهه آخر بارداری توجه به نکات زیر الزامی است:

1 برترین زمان برای انجام ورزش برای زنان باردار صبح ها است تا فرد آمادگی جسمی و روانی کافی برای انجام کارهای روزانه داشته باشد.

2 ورزش هایی مانند پیاده روی به شرط آنکه در شرایط بدون استرس و در دمای معتدل انجام گردد تا زمان زایمان قابل انجام است. جهت پیشگیری از عدم تعادل و لغزش هم استفاده از کفش های مناسب با پاشنه کوتاه توصیه می گردد.

3 شنا کردن برای مادران باردار حتی تا ماه های آخر بارداری توصیه می گردد. به این علت که فرد در آب احساس بی وزنی می نماید و قادر است به مدت بیشتری حرکات ورزشی را داخل آب انجام دهد. بنابراین احساس مطلوب تری دارد. البته توجه به دمای آب و پیشگیری از احساس گرما یا سرمای بیش از حد باید به مادر باردار توصیه گردد. بعلاوه تاکید می گردد که ترجیحا یک همراه با زن باردار باشد تا بتواند در موارد اضطراری مانند انقباض عضلانی و… به وی یاری کند. البته ورزش شنا در ماه آخر بارداری به علت احتمال انتقال عفونت توصیه نمی گردد.

4 استفاده از دوچرخه ثابت هم از فعالیت هایی است که به علت عدم وزن گذاری مادر تا ماه های آخر بارداری قابل انجام است.

5 تمرین های تقویتی و کششی عضلات در زنان باردار به هیچ وجه نباید با شدت زیاد انجام گردد. به علت آنکه نه تنها برای فرد مفید نیست، بلکه می تواند موجب آسیب هم بگردد بعد از انجام هریک از تمرین ها باید مدت زمان کافی به مادر باردار استراحت داد. بعلاوه به مادر باردار یادآور می شویم که هم زمان با پیشرفت بارداری، شدت ورزش را کاهش دهد، قبل و حین انجام ورزش هم به مقدار کافی مایعات بنوشد.

6 در صورت بروز علایمی چون درد، انقباضات رحمی، خونریزی واژن، سرگیجه، تنگی نفس، تپش قلب، تهوع و استفراغ، کاهش بینایی و بی حسی در اندام ها سریعا ورزش را قطع کند.

7 یکی از موارد مهمی که مادران باردار حین ورزش کردن باید به آن توجه نمایند، جلوگیری از هایپرترمی (افزایش دمای مرکزی بدن مادر) است که باعث ایجاد صدمه های جبران ناپذیری در بدن جنین به ویژه در ماه های اول بارداری می گردد.

پی نوشت ها :

* متخصص پزشکی ورزشی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1726

به "7 توصیه ورزشی به خانم های باردار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 توصیه ورزشی به خانم های باردار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید