رفتینگ، سفری هیجان انگیز به آب های خروشان

به گزارش نامیت، این روزها تورهای رفتینگ یکی از پرطرفدارترین هاست، هیجان گشت و گذار با قایق در مسیر رودخونه ها و رودگردی فراموش نشدنیه. سفری ماجراجویانه به دل طبیعت از لذت بخش ترین سفرهاست. شما بر قایقی سوار میشوید، گاهی پارو میزنید اما گاهی هم با جریان آب به جلو میروید. یک قایق سواری گروهی هیجان انگیز در آب های خروشان که با لبخندشان به شما انرژی میدهند از دوست داشتنی ترین، سفرهاست. تماشای منظره ها زیبای رودخانه، طبیعت بکر و دلنشین و بچه هایی که در کنار رودخانه برای شما دست تکان میدهند، هیجان این سفر رو چند برابر میکنه. در هنگام عبور از رودخانه به سکوت طبیعت گوش فرا دهید، صدای جریان آب آرامشی وصف نشدنی برای شما به ارمغان میاره اما صدای امواج خروشان از فاصله ای نه چندان دور به انتظار شما نشسته، هیجانی سراپای وجودتون رو فرا میگیره و برای رویا رو شدن با امواج خروشان جای خود را در قایق محکم می کنید اما در یک چشم به هم زدن حس عجیبی تمام وجودتون رو فرا میگیره که از هیجان انگیزترین قسمت سفره، جریان آب کم کم آرام شده، احساس آرامش میکنید اما برای تلاطمی دوباره آماده شوید و بعلاوه برای هیجانی، باورنکردنی و غیرقابل تصور. هم اکنون تورهای رفتینگ اصفهان و رفتینگ شهرکرد از پرطرفدارترین هاست که میتونید یه رفتینگ مهیج رو تجربه کنید.

رفتینگ، سفری هیجان انگیز به آب های خروشان

رفتینگ چیست؟

امروزه رفتینگ به یکی از شاخه های مهم گردشگری تبدیل شده که از سفرهای پر هوادار در کل جهان شناخته شده. اما سابقه های این سرگرمی به سالهای خیلی دور که انسانها برای حمل و نقل و شکار از تنه و شاخه های درختان به عنوان وسیله ای برای جا به جایی میساختند که از قدیمی ترین کلک ها بودند. اما جالبه که اولین سفر ماجراجویانه با کلک به وسیله افسر آمریکایی، جان فرمونت در اواسط قرن 19 میلادی ثبت شده، کلکی از جنس تیوپ های اتومبیل و پارچه های برزنتی و داشتن سفری مهیج بر روی رودخانه پلات. اما رفتینگ به شکل توریستی- ورزشی در گراند کانیون آمریکا از دهه 1960 شروع شد و توجه بسیار از سرمایه گذاران رو جلب کرد و سپس در المپیک 1992 بارسلون، تحت نظارت فدراسیون جهانی رفتینگ ورزشکاران این رشته در رودخانه های مناسب به این ورزش پرداختند. امروزه رفتینگ به معنی کلک سواری یا قایقرانی در رودخانه خروشان است و هم اکنون از ورزش و تورهای پرهوادار ورزشی است که با قایق به گشت و گذار در مسیر رودخانه می پردازند. این فعالیت ماجراجویانه از فعالیت های اکوتوریستی بوده که توریسم ماجراجویانه و ورزشی رو در دل خودجای داده و از تمام اصول اکوتوریسم تبعیت می کنه و اما برای سفر مهیج به رودخانه های خروشان باید درجه بندی آنها رو برحسب سختی بدونیم، بدین طریق رودخانه ای به درجه 1، برای بچه ها هم نیز مناسب است اما درجه 6، بسیار خطرناکند و به رودخانه مرگ معروفیت دارند که فقط افراد حرفه ای میتونن در آن به رودگردی بپردازند اما رفتینگ اصفهان و رفتینگ شهرکرد از امن ترین هاست.

تجهیزات مورد احتیاج برای رفتینگ

تجهیزات گروهی: قایق، طناب نجات، تلمبه، جعبه یاری های اولیه، کیسه ضدآب، چادر مسافران و کادر، چادر سایه بان و ضدباران، چادر آشپزخانه و تدارکات، چادر دستشویی، تجهیزات کامل آشپزی و ظروف غذا خوری، مواد غذایی و پاروی اضافه.

تجهیزات انفرادی: لباس مناسب قایقرانی، کیسه ضدآب، کیسه خواب، بادگیر، پارو، جلیقه نجات و کلاه ایمنی.

انواع قایق های رفتینگ

1) قایق پاروزنی مخصوص مسابقات ورزشی

2) قایق های پاروزنی باریک مخصوص رودخانه های کم عرض و کم عمق

3) قایق پاروزنی مخصوص سفرهای ماجراجویانه سنگین

4) قایق پاروزنی مخصوص رودخانه هایی با امواج آرام

مناسب ترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران

ایران رودخانه های زیادی برای قایقرانی توریستی، ورزشی و ماجراجویانه داره اما رودخانه های زیر قابلیت برنامه ریزی توریسم (رفتینگ) رو دارند و رفتینگ اصفهان و رفتینگ شهرکرد از پر هوادارترین هاست.

1) رودخانه ارمند- استان چهار محال و بختیاری (درجه 2/5 تا 4) مناسب برای کایاک سواری از مبتدی تا حرفه ای.

2) رودخانه سزار- استان لرستان (درجه امواج 2 تا 4) مناسب برای کایاک سواری از مبتدی تا حرفه ای.

3) رودخانه چالوس- استان مازندران (درجه امواج 3 تا 4) مناسب برای کایک سواری حرفه ای اما برای رفتینگ مناسب نیست.

4) رودخانه سفید رود- استان گیلان (درجه امواج 2 تا 3) مناسب برای کایاک سواری.

5) رودخانه کرج- استان البرز (درجه امواج 2 تا 4) مناسب برای کایک سواری و رفتینگ حرفه ای.

6) رودخانه بختیاری- استان چهارمحال و بختیاری (درجه امواج 3 تا 5) و رفتینگ شهرکرد از پرهوادارتریناست.

7) رودخانه کشکان- استان لرستان

8) رودخانه دز- استان های لرستان و خوزستان (درجه امواج 3 تا 5)

9) خرسان- استان چهارمحال و بختیاری

10) رودخانه زهره- استان های فارس، کهکیلویه و خوزستان

11) رودخانه زاب- استان آذربایجان غربی

12) رودخانه سیروان- استان کردستان (درجه امواج 3 تا 5) مناسب برای کایاک سواری از مبتدی تا حرفه ای.

13) رودخانه زاینده رود- استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری (بیشتر مسیر آب راکده و در محدوده پل زمانخان درجه امواج 3 تا 4) برای رفتینگ سرگرمیی و آرام مناسبه اما عبور از بخش پل زمانخان خطرناکه و برای قایقرانی به هیچ وجه توصیه نمیشه و رفتینگ اصفهان از برتریناست.

در حال حاضر تورهای رفتینگ اصفهان و رفتینگ شهرکرد از مهیج ترین و بهتریناست.

منبع: همگردی
انتشار: 21 دی 1401 بروزرسانی: 21 دی 1401 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2119

به "رفتینگ، سفری هیجان انگیز به آب های خروشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفتینگ، سفری هیجان انگیز به آب های خروشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید