انواع جایگزین شیر در کیک

به گزارش نامیت، افراد به دلایل مختلفی در پی جایگزین شیر در کیک و شیرینی هستند! در حالی که شیر ممکن است منبع کلسیم خوبی است اما برخی از افراد به دلیل حساسیت غذایی، تلاش برای کاهش مصرف چربی و کلسترول یا به دلایل محیط زیستی یا حقوق حیوانات، در پی جایگزین شیر در پخت کیک خانگی هستند.

انواع جایگزین شیر در کیک

انواع مختلفی از جایگزین شیر وجود دارند که می توان از آنها برای پخت کیک های خوشمزه مانند کیک سیب، چیز کیک، کیک شکلاتی، شیرینی ناپلئونی، مافین و غیره استفاده کرد. برای شناخت بیشتر جایگزین های شیر برای پخت کیک، با مقاله دیگری از وبلاگ خبرنگاران همراه باشید.

اهمیت استفاده از جایگزین شیر در کیک

شیر یک عنصر ضروری در کیک پزی است که به کیک بافتی همگن و نرم می دهد. اما گاهی اوقات ممکن است به جایگزین شیر در کیک خانگی نیاز باشد. برای مثال، گیاهخواران و افرادی که به شیر حساسیت دارند، نمی توانند کیکی که بر پایه شیر تهیه شده است را نوش جان کنند.

در چنین مواقعی است که کیک پز در پی یک جایگزین خوب برای شیر می شود. همۀ جایگزین ها با هم برابر نیستند، هر کدام دارای مواد مغذی، رنگ، بافت و طعم متفاوتی هستند. بنابراین، باید در انتخاب جایگزین مناسب به نوع کیک و خصوصیات هر کدام از جایگزین ها توجه شود.

برای مثال، بگذارید اندازه چربی که از ویژگی های مهم شیر است و در پخت یک کیک عالی مؤثر است، بحث کنیم:

برای درک بهتر نحوه عملکرد شیر در پخت، انواع شیر را به همراه محتوای چربی آنها بررسی می کنیم. محتوای پروتئین، چربی، شکر و خامه یک شیر کامل برای تهیه یک کیک خوشمزه ایدئال است. شیر کامل به طور کلی 3.25 درصد چربی دارد. در طرف دیگر، شیر بدون چربی معمولاً در حدود 0.5 درصد چربی دارد. باید بگوییم که هرچه چربی شیر بیشتر باشد، کیک طعم قوی تر و بافتی نرم و پایدارتر پیدا می کند.

در مثال باید متوجه شدیم که چربی بیشتر شیر باعث بهبود خواص کیک می شود. بنابراین، مهم است که در زمان انتخاب جایگزین برای شیر، به اندازه چربی آن توجه کنید.

محصولات لبنی به عنوان جایگزین شیر در کیک

انتخاب اول برای عدم استفاده از شیر معمولی در کیک، جایگزین های لبنی است. محصولات لبنی می توانند جایگزین مناسبی برای شیر معمولی باشند. این مواد غذایی بر پایه شیر ساخته شده اند اما در نبود شیر می توانند در پخت کیک استفاده شوند:

خامه سفید

خامه سفید از چربی شیر تولید می شود اما نسبت به شیر کامل، دارای غلظت و حالتی کرم مانند است. بسیاری از دستور العمل های پخت کیک که خامه نیاز دارند، آنهایی هستند که بافتی خامه ای به کیک می دهند بدین معنا که خامه برای کیک های اسنفجی مناسب نخواهد بود. همچنین می توانید خامه پُر چرب را با شکر شیرینی پزی مخلوط کنید تا یک کرم خوشمزه ای تهیه شود. فقط مراقب باشید که بیش از حد خامه را هم نزنید زیرا آن را تبدیل به کره می کند.

ماست

ماست معمولی می تواند جایگزین خوبی برای شیر در پخت شیرینی هایی مانند کیک یا پنکیک شود. یک ماست یونانی خامه ایِ غلیظ، بهتر از یک ماست شل تر و رقیق تر عمل می کند. اضافه کردن یک قالب کره برای اضافه کردن اندازهی چربی به ماست نیز توصیه می شود. آب را اضافه کنید تا ماست به غلظت شیر برسد. اگر در حال تهیه یک کیک شیرین هستید، احتمالاً باید کمی بیشتر از حالت عادی شکر اضافه کنید تا ترشی ماست جبران شود.

شیر تغلیظ شده

شیر تغلیظ شده (Evaporated Milk) یکی دیگر از انواع جایگزین شیر در کیک خانگی است که ماندگاری نسبتاً طولانی دارد. غالباً از شیر تغلیظ شده به جای خامه سنگین برای پخت کیک بدون چربی زیاد استفاده می شود. فقط برای کاهش غلظت این نوع شیر لازم است که به آن به اندازه لازم، آب اضافه کرد.

شیر خشک

می توان از شیر خشک برای اضافه کردن غلظتی خامه ای به کیک استفاده کرد. همچنین می توانید آن را به اسموتی و میلک شیک خود نیز اضافه کنید تا اندازه پروتئین موجود در آن را افزایش دهید. حتی می توانید آن را به مخلوط کاکائو داغ خانگی که روی کیکی ریخته می شود نیز بهره کامل را ببرید. شیر خشک از نظر مواد مغذی مانند شیر کامل است و چیزی کم ندارد. همچنین، شیر خشک برای تهیه کیک بدون شکر نیز مناسب است.

توجه: می توان از آب به عنوان جایگزین شیر استفاده کرد اما باید تغییراتی در آن ایجاد شود. برای مثل، یک قاشق غذاخوری کره یا خامه را به همراه هر فنجان آب به دستور پخت کیک خود اضافه کنید ولی توجه داشته باشید که ماده اصلی شما آب است.

شیرهای غیرلبنی به عنوان جایگزین شیر در کیک

جایگزینی های غیرلبنی از نظر اندازه چربی، پروتئین و نشاسته متفاوت هستند، بنابراین انتخاب مناسب ترین جایگزین به نوع کیک و خواسته های آشپز بستگی دارد. در حال حاضر، انواع بی شماری از شیرهای غیرلبنی در بازار موجود هستند که انتخاب خر کدام به ذائقه افراد بستگی دارند. شیرهای غیرلبنی عبارتند از:

شیر برنج

بسیاری از افراد می دانند که شیر برنج نزدیک ترین طعم دهنده به شیر گاو است؛ اما از آنجا که بسیار رقیق است، برای تهیه کیک های خامه ای مناسب نیست. شیر بادام، شیر سویا و جو دوسر غلیظ تر هستند و می توان از آنها برای تهیه کیک های خامه ای استفاده کرد. از نظر مواد مغذی، شیر برنج پروتئین کمتری نسبت به شیر سویا یا شیر بادام دارد.

شیر سویا

شیر سویا یکی از اولین انواع شیرهای غیرلبنی محبوب در جهان است. این ماده غذایی که می توان از آن برای جایگزین شیر در کیک استفاده کرد، یکی از بهترین انتخاب های ممکن است. مانند شیر برنج طعم خنثی دارد و برای تهیه انواع کیک ها عالی است. شیر سویا تقریباً به اندازه شیر لبنی دارای مواد مغذی است؛ از پروتئین و کلسیم گرفته تا منبعی عالی برای ویتامین B12، شیر سویا حتی چربی کمتری دارد و بدون کلسترول است.

شیر جو دوسر

شیر جو دوسر طی چند سال گذشته به طرز شگفت آوری در صنعت کیک پزی معروفیت یافته است. این معروفیت بالا بدین دلیل است که شیر جو دوسر بافت غلیظی دارد و تهیه کیک های خامه ای عالی است. مانند شیر بادام یا سویا، دارای طعم خنثی است که باید از طریق شیرین کننده های مختلف، در پخت کیک استفاده شود. شیر جو دوسر حتی برای کسانی در پی جذب کالری کمتر هستند، انتخاب خوبی است.

شیر بادام

شیر بادام با طعم دلپذیر آجیلی که دارد، در پختن انواع و اقسام کیک ها استفاده می شود. طعم بادام در کیک می تواند به ویژه برای بچه ها خوشایند باشد اما ممکن است این طعم به اندازه زیادی وجود داشته باشد که برای حفظ تعادل، بهتر است در کیک از شیرین کننده ها، شکلات یا آب به اندازه زیاد استفاده شود. در هر صورت، شیر بادام از بهترین گزینه های برای جایگزین شیر در کیک است.

شیر نارگیل

شیر نارگیل دارای طعم نارگیلی مشخصی دارد که این ویژگی دلیل قانع کننده ای برای پخت کیک نارگیلی است. اگر از این شیر در کیک پزی استفاده می کنید، نیازی به شیرین کننده هایی مانند عسل ندارید زیرا شیر نارگیل خود به تنهایی مزه شیرینی دارد. از نظر مواد مغذی نیز باید گفت که شیر نارگیل سرشار از مواد معدنی و ویتامین هاست. همچنین می تواند رقیق و غلیظ باشد که این ویژگی باعث می شود بتوان از آن در ساخت انواع کیک استفاده کرد. از شیر نارگیل برای تهیه کیک بدون شکر نیز استفاده می شود.

توجه: بسیاری از انواع دیگر شیرهای غیرلبنی مانند شاهدانه، کتان و حتی شیر نخود فرنگی (که اصلاً طعم نخود ندارد) نیز وجود دارند که برای جایگزین شیر در کیک کمتر محبوب هستند.

کلام آخر

انتخاب یک جایگزین شیر در کیک خانگی مهم است زیرا این مهم در طعم، بافت و ظاهر کیک تأثیر بسیاری می گذارد. معمولاً جایگزین های لبنی بهترین انتخاب هستند اما اگر به لبنیات حساسیت دارید، از جایگزین های غیرلبنی مانند شیر برنج، شیر نارگیل، شیر جو دوسر و غیره استفاده کنید. با این حال، جایگزین های مختلف شیر را برای کیک پزی امتحان کنید تا ببینید کدام یک می توانند کیکی ایدئال تهیه کنند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1976

به "انواع جایگزین شیر در کیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع جایگزین شیر در کیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید