باسلام 17 هزار کسب و کار روستایی را کلید زد

به گزارش نامیت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت های روستایی گفت: با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در روستاها، توسعه شبکه ملی اطلاعات به بیش از 30 هزار روستا رسیده است به طوری که به وسیله این شبکه 17 هزار کسب و کار خانگی محصولات خود را به وسیله یک استارتاپ به نام باسلام عرضه می نمایند. به بهانه این خبر به سراغ محمدرضا آقایا، مدیرعامل این پلتفرم کسب و کارهای محلی و خانگی رفتیم و با وی به گفت و گو نشستیم.

باسلام 17 هزار کسب و کار روستایی را کلید زد

ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در روستا

پلتفرم باسلام یک بازار اجتماعی آنلاین است که در آن محصولات روستاییان و کسب و کارهای خانگی و محلی خرید و فروش می شود و تاکنون 4756 غرفه از 388 نقطه جغرافیایی کشور در حال فروش 70 هزار نوع محصول (موادغذایی، صنایع دستی، عطاری، بهداشتی و...) هستند.

محمدرضا آقایا با بیان مطلب فوق به ایران گفت: بیشترین کسب و کارهایی هم که در این پلتفرم شکل گرفته از روستاییان استان اصفهان است اما از تمام نقاط کشور در این پلتفرم غرفه دارند. به طوری که هر روز 60 درخواست جدید از نقاط مختلف ایران، بخصوص روستاها به این پلتفرم ارسال می شود.

آقایا در ادامه در پاسخ به این سؤال که این پلتفرم چه میزان اشتغال ایجاد نموده است، گفت: بیش از 4 هزار غرفه از نقاط مختلف کشور در این پلتفرم راه اندازی شده است و از سوی فرزندان روستاییان که آموزش دیده اند اداره می شود اما پشت پرده افراد زیادی مشعول به کار هستند. وقتی روستایی که محصول خود را در غرفه های خود عرضه می نماید از یک تا چند نفر مشغول به کار هستند و همین موضوع موجب شده است که روستاییان و حتی فرزندان آنها از مهاجرت به شهر خودداری نمایند، چرا که وقتی روستایی به وسیله فراوری محصولاتش به درآمدزایی منطقی و معقولی برسد و بداند دسترنجش به جیب دلالان نمی رود، دیار خود را ترک نمی نماید

داخلی بودن صفر تا صد کار

آقایا درباره دلیل راه اندازی این استارتاپ گفت: خانواده های پدری و مادری ام روستایی بودند و من به نوعی با کار روستایی آشنا هستم و با اینکه به شهر مهاجرت نموده بودیم اما تابستان ها برای دایی ام که مرغداری داشت، کارگری می کردم. در هنگام کار متوجه شدم که اصلی ترین چالش روستاییان نوسان قیمت، دسترسی نداشتن مستقیم به خریدار است بنابراین برطرف این چالش دغدغه من شد تا اینکه وقتی در دانشگاه قم تحصیل می کردم با چند نفر از دوستانم تصمیم گرفتم در پارک فناوری این استان پلتفرمی که محصولات روستاییان را مستقیم به دست مردم می رساند، راه اندازی کنم از این رو این پلتفرم در سال 92 طرح اولیه اش شروع و در نهایت در آبان ماه سال 95 در سایز کوچک راه اندازی شد و تاکنون فعالیت آن ادامه دارد و اکنون آن تیم چند نفره ما به همراه کارآموزان به 50 نفر رسیده است.

مدیر این استارتاپ با بیان اینکه صفر تا صد پلتفرم در داخل کشور صورت گرفته است، اضافه نمود: سال گذشته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به عنوان یک شرکت دانش بنیان و در جشنواره وب و موبایل به عنوان برترین پلتفرم کسب و کار معرفی شدیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا از نمونه های خارجی الگوبرداری نموده اید، گفت: از یک سایت خارجی که محصولات صنایع دستی را می فروخت، الگوبرداری کردیم ولی کار ما بسیار متفاوت از آن پلتفرم خارجی است.

آقایا درباره اینکه چگونه روستاییان را برای ایجاد غرفه در این پلتفرم راضی کردید نیز گفت: ابتدای کار روستاییان کسب و کار ما را نمی شناختند، به صورت میدانی به روستاهایی که دارای فراوری بالا در محصولات بودند سر می زدیم و آنها را با فناوری اطلاعات آشنا نموده و راضی به ایجاد غرفه و فروش محصول می کردیم ولی اکنون چون تقاضای محصولات ارگانیک از سوی مردم زیاد و پلتفرم شناخته شده، دیگر نیازی به معرفی میدانی نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر بستری مانند اینترنت در روستاها مهیا نبود امکان راه اندازی چنین پلتفرمی میسر بود، گفت: قطعاً اگر ضریب نفوذ اینترنت تا دورافتاده ترین نقاط ایران نمی رفت کمتر روستایی امکان حضور در این پلتفرم را داشت و نمی توانست محصولات و دسترنج خود را بفروشد. در این میان باید از وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دلیل فراهم کردن بستر مناسب و حمایت حتی حداقلی از استارتاپ ها تشکر کنم چرا که باحمایت های معنوی و مالی آنها (مانند پرداخت دو وام 15 میلیون و 30 میلیون تومانی) توانستیم این کار را شروع کنیم.

پست، بزرگ ترین چالش روستاییان

آقایا در پاسخ سؤال دیگر مبنی بر اینکه برای رشد کسب و کارها در روستاها و ایجاد اشتغالزایی بر بستر فناوری اطلاعات، روستاییان با چه چالش هایی روبه رو هستند، گفت: اصلی ترین چالش روستاییان دسترسی نداشتن مستقیم به خریداران است بنابراین راه اندازی پلتفرم های مختلف دسترسی های مستقیم بین فروشندگان روستایی و خریداران را فراهم می نماید و روستاییان می توانند بی واسطه محصول خود را به خریدار برسانند وبا قطع دست دلالان به درآمدزایی برسند.

وی چالش بعدی را ارسال کالا از روستاها به خریداران در سراسر کشور گفت و اضافه نمود: راه ارتباطی ارسال محصولات از روستاها به مشتریان خود در سراسر کشور فقط پست است. دوست داریم با پست تعامل های بهتر و بیشتر از قبل برقرار کنیم.

این فعال استارتاپی در ادامه گفت: اگر دولت، هزینه های ارسال بسته های پستی از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ را با برنامه مالی مثبت، کاهش دهد و در مقابل تعهد افزایش تراکنش ها را از فعالان پلتفرمی دریافت کند، با افزایش تقاضا ارسال بسته های پستی از روستا به شهرها برای شرکت پست نیز مقرون به صرفه خواهد شد.

این فعال استارتاپی نبود هویت حقوقی کسب و کارهای خانگی و روستایی را از دیگر چالش ها مطرح نمود و گفت: این گونه پلتفرم ها فرصت بزرگی را برای دولت ایجاد می نماید تا به این نوع از کسب و کارها هویت حقوقی ارائه دهد و آنها را وارد رسته های مشاغل کند، چرا که این کار باعث شفافیت خواهد شد.

وی اضافه نمود: دولت بابد به کارآفرینان روستایی و خانگی بها دهد، چرا که زندگی افراد زیادی با فراوری محصولات می گذرد. دولت باید بداند درآمدزایی فقط به وسیله صنعت و نفت نیست باید به یک کارآفرینی که صنایع دستی یا حتی لواشک خوب فراوری می نماید، بیشتر از قبل بها داده شود تا آنها به ادامه کار امیدوار باشند.

مدیرعامل این استارتاپ درباره مزایای این پلتفرم نیز گفت: اولین مزیت این پلتفرم احراز هویت است از سوی دیگر به وسیله رضایت مشتری، محصولات رتبه بندی می شوند. هر غرفه دارای امتیاز است و این امتیازها را مشتری تعیین می نماید. شفافیت قیمت وجود دارد. این پلتفرم ارزان فروشی را تضمین نمی نماید. به عنوان مثال اگر خریدار به دنبال خرید عسل می شود محصول تمام فعالان این عرصه با قیمت های تعیین نشان داده می شود و از این طریق خریدار با مقایسه قیمت ها اقدام به انتخاب محصول و خرید می نماید. این امکان زمینه رقابت بین فراورینمایندگان را برای ارائه محصول بهتر و با قیمت مناسب ایجاد می نماید.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر ما امنیت معاملات را تضمین می کنیم، وقتی خریدار محصولی را می خرد پول را از درگاه پرداخت می نماید. این پول در حساب واسطی می ماند و وقتی محصول به دست خریدار رسید با برداشت کارمزدی، پول به فروشنده پرداخت می شود و اگر کالا به دست مصرف نماینده نرسد پول به خریدار بازپرداخت می شود. از سوی دیگر در این پلتفرم برای غرفه دار امکان مدیریت مالی، موجودی و... نیز وجود دارد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 316

به "باسلام 17 هزار کسب و کار روستایی را کلید زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باسلام 17 هزار کسب و کار روستایی را کلید زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید