تاثیر منفی ورزش نکردن طولانی مدت در دوران شیوع کرونا

به گزارش نامیت، ورزش نکردن طولانی مدت در دوران شیوع کرونا می تواند صدمات جبران ناپذیری به افراد و جامعه وارد کند.

تاثیر منفی ورزش نکردن طولانی مدت در دوران شیوع کرونا

به گزارش خبرنگاران، فریبا کاملى،کارشناس ارشد روانشناسى در یادداشتی که در اختیار خبرنگاران قرار داده، مطالبی را پیرامون عوارض ورزش نکردن طولانی مدت در دوران شیوع کرونا و همچنین موضوع ذهن آگاهی قرار داده است که به شرح زیر است:

وقتی ذهن مان را بیش از حد مشغول کنیم، توانایی کنترل آگاهانه رفتارها در مغز متوقف می شوند و یک فرایند از پیش برنامه ریزی شده را دنبال می کنیم. با این وجود ما می توانیم در هر زمانی کنترل رفتارها را به دست بگیریم، مدارهای مغزی را از سیستم عادت پس گرفته و تصمیمات سالم تری بگیریم.

در این موضوع ذهن آگاهی را باید مطرح کنیم. ذهن آگاهی حالتی است که ما بتوانیم بر تمام افکار و احساسات خود تسلط داشته باشیم. این مسئله به هر فردی کمک می کند تا ذهن فعال تری داشته باشد.

تعریف ساده ذهن آگاهی یعنی اینکه من به افکاری که در ذهنم تولید می شود، آگاهی دارم و می توانم آن را کنترل کنم.

سیستم عادت، فرآیند غذا خوردن را به دست می گیرد. این مسئله معمولا زمانی اتفاق می افتد که حواس مان پرت چیزی است. به طور معمول اگر سریال مورد علاقه ما ساعت 8 شروع می شود، روی مبل دراز می کشیم و به دیدن آن برنامه می نشینیم. احتمالاً دوست داریم که یک تکه شکلات یا یک بسته چیپس سیب زمینی در حین تماشای تلویزیون کنارمان باشد. این کار هر شب تکرار شده و این برای ما تبدیل به یک عادت می شود. بنابراین اگر به صورت ناخودآگاه حتی گرسنه هم نباشیم، اما دوست داریم به همراه دیدن تلویزیون چیپس سیب زمینی یا چیزی شبیه آن را بخوریم. پس عادات روزانه ما در پرخوری تاثیر مستقیمی دارند.

همین ذهن آگاهی را می توانیم به نوع دیگر در شرایط امروز و دوران شیوع کرونا مشاهده کنیم. در شرایط کنونی که در دنیا حاکم است و در میان استرس و هیجانات روحی روانی ناشی از قرار دریافت در بحران ویروس کرونا، ورزش می تواند یکی از مهمترین راه های کاهش استرس و پیشگیری از بسکمک از بیماری ها باشد.

بی نشاطی، کسلى،کاهش میزان توجه و تمرکز، افسردگی و اضطراب از جمله عوارض ورزش نکردن طولانی مدت در دوران کرونا مى تواند باشد.

در زمان شیوع کرونا ویروس، تحرک بدنی می تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد، در حقیقت انجام ورزش منظم یکی از راه های جلوگیری از مضرات و معایب بی حرکتی و فعالیت نکردن طی دوران قرنطینه خانگی است.

ورزش علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است، رابطه نزدیکی با سلامت و بهداشت روانی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری های روانی دارد. در واقع ورزش از اضطراب و افسردگی کم می کند و اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

ورزش می تواند یکی از آرامش بخش ترین فعالیت هایی باشد که به کاهش استرس کمک می کند و در این شرایط استرس را کاهش داده و موجب شکل گیری احساس خوب می شود. مى توان در این زمان از یکسری ورزش های ساده و خانگی استفاده کرد و بیشترین بهره را برد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1102

به "تاثیر منفی ورزش نکردن طولانی مدت در دوران شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر منفی ورزش نکردن طولانی مدت در دوران شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید