تجربه اوج گرمای تابستان طی دو هفته اول مرداد

به گزارش نامیت، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه طی تیرماه دمای 1 تا 2 درجه بیش ازنرمال در کشور ثبت شد، اظهار کرد: برای دو هفته اول مردادماه نیز دمایی بیش از حد نرمال و گرم ترین روز های سال پیش بینی می گردد.

تجربه اوج گرمای تابستان طی دو هفته اول مرداد

احد وظیفه در تبادل نظر با ایسنا درباره شرایط دمایی طی مردادماه اظهارکرد: پیش بینی می گردد مرداد همانند تیرماه دمای هوا بین 1 تا 2 درجه در غالب نقاط کشور بیش از حد نرمال باشد. طی هفته جاری و دو هفته اول مردادماه نیز گرم ترین روز های سال خواهد بود. به طور مثال دمای هوا در تهران طی روز های آینده به 40 درجه سلسیوس و حتی بالاتر می رسد و باقی نقاط کشور هم با آنومالی (بی هنجاری دمایی) مثبت دمایی روبرو خواهند بود و در هیچ نقطه ای از کشور نمی توانیم انتظار دمای در حد نرمال را داشته باشیم. نه تنها در مردادماه بلکه در شهریورماه و مهرماه نیز می توانیم دمایی بیش از حد نرمال داشته باشیم.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره بارش های ماه های آینده توضیح داد: نسبت به بارش های پاییزی می توانیم خوش بین باشیم چراکه بارندگی ها به هنگام شروع خواهند شد و احتمالا بارش های نرمال و حتی بیش از نرمالی در پیش خواهیم داشت.

وظیفه در بخش دیگری از صحبت های خود درباره شرایط دما طی ماه گذشته اظهار کرد: طی تیرماه دمای کشور به ویژه در نیمه شرقی بین 1 تا 2 درجه سلسیوس بیش از حد نرمال بود. کانون بی هنجاری دما در شرق کشور به ویژه استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و یزد قرار داشت که بین 1.5 تا 2 درجه سلسیوس دمایی بیش از حد نرمال بود. استان هایی همانند خراسان جنوبی، خراسان شمالی و اصفهان نیز منطقه های بودند که به طور نسبی دمای بیش از 1 درجه بالاتر از نرمال را تجربه کردند. به طور کلی میانگین دمای کشور طی تیرماه بین 1 تا 2 درجه سلسیوس بیش از حد نرمال بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گرمای هوا در تیرماه بی سابقه بود یا خیر؟ گفت: گرمای هوا در ایران بی سابقه نبود. هرچند در بعضی نقاط کشور رکورد دمایی زده شد، اما این شرایط به معنای بی سابقه بودن گرما نبود. دمای میانگین کره زمین طی امسال 17.27 درجه سلسیوس ثبت شده این در حالی است که بالاترین دمای ثبت شده در سال 2016 حدود 17.24 درجه سلسیوس بود بنابراین دمای کره زمین بسیار بیشتر و گرم تر از آن چیزی است که گمان می کردیم و همچنان نیز به سمت گرمایش بیشتر می رود.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی توضیح داد: در روز های به جای مانده سال نیز ممکن است روند افزایش دما به گونه ای باشد که به عنوان یکی از گرم ترین سال هامحسوب گردد. از جمله آثار آن نیز می توان به آتش سوزی ها بسیار گسترده در جنوب اروپا به خصوص یونان، آمریکای شمالی، جنگل ها و منطقه ها شرقی کانادا اشاره نمود. ماه های خرداد، تیر و مرداد جزو ماه هایی است که رکورد گرمای هوای جهان طی این مدت ثبت می گردد. درواقع ما اثرات تغییر اقلیم را اینگونه لمس می کنیم.

وی درباره تاثیرات گرما بر منابع آبی اظهارکرد: دمای هوا در تابستان بالاست و در صورتی که حتی نسبت به حالت نرمال یک درجه نیز افزایش یابد 6 درصد اندازه تبخیر و تعرق بیشتر می گردد. آب های پشت دریاچه ها، سدها، تالاب ها، رودخانه ها و آب های سطحی زودتر تبخیر می شوند و از بین می روند، با افزایش تبخیر و تعرق احتیاج به آب نیز افزایش می یابد و این دمای بیش از حد نرمال، تاثیرات منفی بسیار زیادی بر این منطقه ها دارد. بستر بسیاری از تالاب ها به کانون گرد و غبار تبدیل شده اند؛ همانطور که تهران، قم، کاشان، شهر های شرقی کشورهمانند زابل و زاهدان به علت خشک شدن دریاچه نمک قم، هامون و دریاچه ارومیه گرد و غبار بسیار زیادی را متحمل هستند.

وظیفه در خاتمه در خصوص بارش های تیرماه نیز توضیح داد: این بارش ها به علت گرمای زیاد هوا مفید و تاثیر گذار نبودند و بلافاصله پس از بارش تبخیر شدند. به جز منطقه ها شمالی کشور که نسبت به منطقه ها دیگر دمایی معتدل تر دارند و بارش های بیشتری را نیز تجربه کردند.

منبع: فرارو
انتشار: 2 مرداد 1402 بروزرسانی: 2 مرداد 1402 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2201

به "تجربه اوج گرمای تابستان طی دو هفته اول مرداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه اوج گرمای تابستان طی دو هفته اول مرداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید