دنیا در سال 2013 چگونه خواهد بود؟

به گزارش نامیت، روزنامه دنیای اقتصاد: از بسیاری جنبه ها سال 2012 سال دگرگونی بود، سالی بود که در آن احتمال می رفت اقتصاد دنیای به آسانی به رکود فرو رود، اما دنیا از نزدیکی این خطرات جست. همه در انتظار پاسخ هایی بزرگ برای پرسش هایی بزرگ بودند.

دنیا در سال 2013 چگونه خواهد بود؟

از جمله اینکه آیا حوزه یورو خواهد توانست یکپارچگی خود را حفظ کند و آیا اقتصاد چین دچار رشد بیش از حد خواهد شد؟ نشریه بیزینس مانیتور در گزارشی که در آستانه فرا رسیدن سال نوی میلادی منتشر نموده است، پیش بینی خود را از چگونگی حل مسائل باقی مانده اقتصاد دنیا در سال جدید میلادی ارائه نموده است که آن را در اینجا می خوانید.

سالی بهتر برای رشد اقتصادی

نگاه بیزینس مانیتور به سال 2013 خوش بینانه است و پیش بینی می گردد فعالیت های اقتصادی بهبود یابند تا جایی که رشد اقتصادی دنیا به 9/2 درصد خواهد رسید. این در شرایطی است که این رقم در سال 2012 برابر با 5/2 درصد بوده است. علاوه بر این در سال 2013 در هر یک از بازارهای نوظهور رشد اقتصادی بیشتری را نسبت به دو سال قبل از آن یعنی 2011 شاهد خواهیم بود.

با وجود این همه محرک های اقتصادی که در سراسر دنیا به کار گرفته می شوند، و این همه فراوریات بالقوه ای که هنوز تحقق نیافته اند، خطرات در بیشتر نقاط دنیا کاهش خواهند یافت. در شرایطی که سیاست های انقباض اقتصادی و خرید بدهی ها همچنان فشار خود را بر رشد اقتصادی مثلا آمریکا وارد می سازد، در سه فصل آخر سال شاهد آن خواهیم بود که با بهبود ساخت و ساز مسکن و بهبود کسب و کارها، سنگینی بار خطرات با قدرت از میان می رود.

رشد اقتصادی چین تقویت می گردد، دست کم به طور موقت، و حتی حوزه یورو از اواخر سال 2012 به خاطر کاهش فشار خطرات شگفت زده خواهد شد. گرچه رشد واقعی فراوری ناخالص داخلی که کمتر از 0/3 درصد باشد، را نمی توان رشدی قدرتمند محسوب کرد، اما وقتی این رشد پس از سالی مملو از تردیدهای بزرگ اقتصادی مشاهده گردد، موجب آسایش خاطر خواهد بود.

جنگ ارزی

امکان ندارد که همه کشورها به طور همزمان ارزش پول خود را کاهش دهند اما این همان اتفاقی است که ما در سال 2013 به سوی آن پیش می رویم. کاهش ارزش دلار که با دخالت فدرال رزرو صورت می پذیرد به ایالات متحده یاری خواهد نمود تا بخش صادرات خود را، تقویت کند اما در عین حال این موضوع فشار بر سایر کشورهایی را که دارای ارز رقابتی هستند، افزایش خواهد داد. به عنوان مثال در اروپا، شرایط اقتصادی جاری ایجاب می نماید که نرخ پول حوزه یورو کاهش یابد اما سیاست های فدرال رزرو، نرخ یورو را به بالاترین رکورد چند ماهه رسانده است.

در کنار افزایش قیمت کالاها، سیاستمداران در خارج از ایالات متحده به ویژه سیاست گذاران بازارهای نوظهور، با گزینه های دشواری مواجهند. پیش از این، آنها اجازه داده بودند که نرخ پول کشورشان افزایش یابد و در غیر این صورت تورم داخلی را تجربه نموده بودند. به عنوان مثال ترکیه و برزیل با راهکارهای غیرمعمول جلوی این اتفاق را گرفتند اما این راهکارها هم هزینه های خود را در ابعاد اقتصاد کلان در بر داشت.

حوزه یورو یکپارچه خواهد ماند اگر...

سال گذشته انتظار داشتیم که راه حلی برای حوزه یورو یافت گردد. تا حدودی مشکل حل شد آن هم به شکل راهکارهای بانک مرکزی اروپا که قرار شد به طور مشروط بدهی های حوزه یورو را بخرد. این بازی را برای بازارهایی که از بدهی خارجی رنج می بردند عوض کرد و بانک مرکزی اروپا را در راستای بی بازگشت نهاد.

گر چه هنوز هیچ توافقی به امضا نرسیده است، اما در نهایت حوزه یورو انسجام خود را حفظ خواهد نمود. در سال 2013 منتظر رویدادهای مختلفی در این منطقه هستیم: دو انتخابات بزرگ که یکی در ایتالیا و دیگری در آلمان روی می دهد. این دو می توانند چهره اقتصاد دنیا را تغییر دهند. در عین حال بانک مرکزی اروپا باید سیاست های تسهیلی بیشتری را به کار گیرد و راهکارهای غیر معمول بیشتری را بکار بندد از جمله نرخ سپرده منفی.

بهبود تجارت دنیای

یکی از نگران نماینده ترین اتفاقات در اقتصاد دنیای که در سال 2012 روی داد، وخامت اوضاع تجارت دنیای و کاهش صادرات دنیای در نیمه دوم سال بود. برآورد بیزینس مانیتور از رشد صادرات بر اساس ارزش دلاری در سال 2012 تنها 8/0 درصد است که این نسبت به میانگین سال های 2010 و 2011 که در حدود 5/17 درصد بود رقمی شوکه نماینده است و بدترین رقم را برای یک سال بدون رکود دنیای در قرن جاری به ثبت می رساند.

اما با افزایش تقاضا در سال 2013 صادرات احیایی متعادل را تجربه خواهد نمود و رشدی 9/5 درصدی خواهد داشت. برای بسیاری از کشورهای نوظهور (صادرنمایندگان آسیایی) و اقتصادهای باز توسعه یافته تر (مانند سوئد)، احیای بازارهای صادرات پیش بینی می گردد.

اقتصاد آمریکا

نشانه هایی وجود دارد از اینکه با گذشت بیش از چهار سال از بحران موسسه لمان برادرز، خاتمه اقتصاد آمریکا خواهد توانست جای پای خود را محکم کند. پیش بینی ما از رشد فراوری ناخالص داخلی واقعی 1/2 درصدی برای سال 2013 با اقتصاد کند و شنماینده آمریکا که احیای خود را از سال 2009 شروع کرد مطابقت دارد. اما پیش بینی می کنیم که در نیمه دوم سال فشارهایی که بر رشد اقتصادی آمریکا وارد می آید کاهش یابند.

بیشتر بی اعتمادی ها به اقتصاد آمریکا به خاتمه خود نزدیک می شوند چون انتخابات ریاست جمهوری خاتمه یافته و به زودی توافقاتی در خصوص پرتگاه اقتصادی حاصل خواهد شد. سرمایه گذاری در بخش مسکن همچنان عاملی مهم در این اقتصاد خواهد بود و با حل بحران پرتگاه اقتصادی در سه فصل خاتمهی سال 2013 ترازنامه های شرکت ها بهبود خواهد یافت و سرمایه گذاری آنها بیشتر خواهد شد. گرچه فرآیند خرید بدهی ها ادامه خواهد یافت، اما رشد اعتبارات نشانه هایی از حیات را نشان خواهد داد و بخش اقتصادی آمریکا التیام خواهد یافت.

گذر از انفجار جمعیتی

یکی از موضوعات بزرگ در یک یا دو سال آینده این خواهد بود که دولت ها خاتمه چگونه خواهند توانست از پس تعهدات روزافزون خود در قبال جمعیت کهنسال شان برآیند. اگر این بحران یک جنبه قابل پیش بینی داشته باشد، این خواهد بود که به لحاظ جمعیتی به یک نقطه عطف خواهیم رسید. نسل کارآفرینان میانسال اکنون به سن بازنشستگی می رسند. این مشکل نخست در کشورهای توسعه یافته ظهور خواهد نمود که دارای شبکه های تامین اجتماعی پر هزینه ای هستند و البته هیچ کشوری به اندازه ژاپن با این مشکل درگیر نیست.

در این کشور جمعیت به سرعت رو به پیری پرسش هایی جدی را در خصوص رشد اقتصادی و ثبات در بخش بدهی ها مطرح می سازد. به نظر می رسد دولت تازه انتخاب شده این کشور راستا تورم را در پیش گیرد که این می تواند تبعات منفی بسیاری برای مستمری بگیرانی که درآمد ثابت دارند در پی داشته باشد. حوزه یورو هم در وسط این آشفته بازار قرار خواهد داشت. در میانه فشارهای اقتصادی دولت های منطقه مجبور خواهند شد برآوردهای تازه ای از نظام تامین اجتماعی ارائه نمایند.

در یونان توافق شده است که پرداختی مستمری بگیران تا 10 درصد کاهش یابد این بیشترین میزان کاهش در دنیا ثروتمند بوده است. پرداخت حقوق بازنشستگان در فرانسه 15 درصد، در ایتالیا 13 درصد و در اسپانیا 9 درصد فراوری ناخالص داخلی این کشورها را به خود اختصاص می دهد و این رقم رو به افزایش است. دولت ها مجبود خواهند شد به رغم مخالفت های جمعی با افزایش آن مقابله نمایند.

منبع: برترین ها
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 328

به "دنیا در سال 2013 چگونه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیا در سال 2013 چگونه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید