دست یابی به فکر آگاهی با شش راه چاره

به گزارش نامیت، به نظر می رسد فکر مطلعی در حال حاضر رایج ترین کلمه در دنیای خودسازی است و علت خوبی هم دارد. فکر مطلع بودن می تواند به بهبود تمرکز، کاهش استرس و در مجموع بهره وری بیشتر شما یاری کند. اما فکر مطلعی چیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟

دست یابی به فکر آگاهی با شش راه چاره

به گزارش خبرنگاران، در این مقاله شش نکته را آنالیز خواهیم کرد که به شما یاری می نماید واقعاً به فکر مطلعی برسید و بیشترین بهره را از زندگی ببرید.

1. با ایجاد یک محیط ساکت و آرامش بخش شروع کنید

برای رسیدن به فکر مطلعی باید در محیطی باشید که عاری از عوامل ایجادنماینده حواس پرتی و هرج و مرج باشد. در خانه خود جایی را پیدا کنید که بتوانید راحت بنشینید بدون اینکه مزاحمی داشته باشید. برای یاری به ایجاد فضایی آرام، در صورت امکان تعدادی شمع یا عود روشن کنید. بعلاوه مطمئن شوید که حداقل برای 15 دقیقه گسی یا چیزی مزاحمتان نخواهد شد.

2. چند نفس عمیق بکشید و روی لحظه حال تمرکز کنید

اگر احساس استرس یا اضطراب می کنید، یکی از برترین کار هایی که می توانید انجام دهید این است که چند نفس عمیق بکشید و روی لحظه حال تمرکز کنید. فکر مطلعی به این معنا نیست که فکر خود را از تمام افکار پاک کنید، به این معناست که بدون درگیر شدن در افکار و احساسات خود نسبت به آن ها مطلع باشید.

مدت زمانی که اختصاص می دهید تا بر نفس کشیدن خود تمرکز کنید، می تواند به شما یاری کند تا در لحظه حال حضور داشته باشید و این امکان را می دهد که افکار یا احساسات منفی که ممکن است شما را تحت فشار قرار دهند، رها کنید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه فکر مطلعی را شروع کنید، منابع زیادی از جمله کتاب ها، برنامه ها و وب سایت ها وجود دارد که می تواند به شما یاری کند.

3. در عدد شناسی کندوکاو کنید

عدد شناسی ممکن است ابزار مفیدی در کوشش برای رسیدن به فکر مطلعی باشد. به گفته استادان، درک معنای اعدادی که می بینید می تواند شما را در راستا موفقیت راهنمایی کند. عدد شناسی می تواند به شما یاری کند خود و سفر خود را بهتر درک کنید. بعلاوه می تواند زمانی که احساس گم شدن یا سردرگمی می کنید، راستا راه را روشن نموده و شما را راهنمایی کند.

4. به بدن و احساس خود توجه کنید

وقتی احساس استرس یا اضطراب دارید، بدن شما معمولاً سرنخ هایی به شما می دهد. ممکن است ضربان قلب افزایش یابد، در خود احساس تنش کنید یا دچار سردرد شوید. توجه به این نشانه های فیزیکی می تواند به شما یاری کند متوجه شوید چه زمانی احساس سردرگمی در شما شروع می گردد. سپس می توانید چند نفس عمیق بکشید و روی آرامش بدنتان تمرکز کنید.

بعلاوه شاید بخواهید بعضی تکنیک های ریلکس کردن مانند ریلکسیشن پیشرونده عضلانی یا مدیتیشن فکر مطلع را امتحان کنید. ریلکسیشن پیشرونده عضلانی شامل منقبض و شل کردن گروه های مختلف عضلانی در بدن است. این کار می تواند یاری کند تنش فیزیکی ایجاد شده را از خود بیرون کنید.

مدیتیشن فکر مطلع تماماً در خصوص تمرکز توجه شما بر لحظه حال است. می توانید روی تنفس خود، یک مانترا یا حتی چیزی به سادگی احساس پا های خود روی زمین تمرکز کنید.

هر دوی این تکنیک ها می توانند به شما یاری نمایند تا از بدن خود و آنچه می خواهد به شما بگوید مطلع تر شوید. وقتی با خودتان هماهنگی بیشتری داشته باشید، مدیریت استرس و اضطراب آسان تر می گردد.

5. شکیبا بوده و یک شبه منتظر نتیجه نباشید

توجه داشته باشید که یک شبه به فکر مطلعی دست نخواهید یافت. درست مانند هر مهارتی، توسعه آن به زمان و تمرین احتیاج دارد. شکیبای کنید و از خودتان انتظار کمال نداشته باشید. به یاد داشته باشید که هدف، حضور در لحظه است نه دستیابی به استاندارد های دست نیافتنی فکر مطلعی.

یکی از برترین راه ها برای شکیبا بودن، مشخص اهداف واقع بینانه است. اگر تازه شروع نموده اید، سعی نکنید ساعت ها مدیتیشن کنید. با جلسات کوتاه تر شروع کنید و به تدریج که به تمرین ها عادت می کنید، مدت زمان را افزایش دهید.

6. مثبت بمانید، حتی زمانی که شرایط سخت می گردد

هنگامی که شروع به افزایش مطلعی درونی خود کردید، ممکن است متوجه شوید نسبت به افکار و احساسات منفی که روزانه تجربه می کنید مطلع تر هستید. این کاملا طبیعی است! فکر مطلعی این نیست که از شر تمام افکار منفی خود خلاص شوید، بلکه به این معناست که آن ها را بشناسید و سپس رها کنید.

بنابراین وقتی متوجه شدید که درگیر افکار منفی هستید، سعی کنید تمرکز خود را به یک چیز مثبت تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر در خصوص یک جلسه آینده احساس اضطراب می کنید، به جای تمرکز بر همه چیز هایی که ممکن است اشتباه پیش رود، سعی کنید به این فکر کنید که چطور همه چیز به خوبی پیش می رود یا اگر به خاطر موقعیتی که خارج از کنترل شماست عصبانی هستید، به جای اینکه در آن خشم غرق شوید، سعی کنید روی یافتن راهکار تمرکز کنید.

فکر مطلعی حالتی از توجه فعال و گگردده به زمان حال است. وقتی هوشیار هستید، افکار و احساسات خود را دورادور مشاهده می کنید، بدون اینکه آن ها را در دسته بندی خوب یا بد قضاوت کنید. به جای اینکه اجازه دهید زندگی از کنار شما بگذرد، فکر مطلعی زندگی در لحظه را برایتان به ارمغان می آورد و شما را آماده تجربه کردن می نماید.

منبع: art of healthy living

منبع: فرارو
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2038

به "دست یابی به فکر آگاهی با شش راه چاره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست یابی به فکر آگاهی با شش راه چاره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید