دلایل بال در آوردن قیمت مرغ در کرمان!

به گزارش نامیت، خبرنگاران/کرمان معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان دلایل افزایش قیمت مرغ را تشریح کرد.

دلایل بال در آوردن قیمت مرغ در کرمان!

سینا خسروی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره نوسانات قیمت مرغ در استان کرمان گفت: از ابتدای امسال تا به امروز جهادکشاورزی تنها توانسته است 40 درصد نهاده های مورد نیاز مرغداران را با ارز دولتی تامین کند و مابقی این نیاز به استان اختصاص داده نشد تا بتوانند در اختیار مرغداران قرار دهند و این مهم مختص استان کرمان نیست و تقریبا کل کشور با این مشکل روبرو بودند.

وی ادامه داد: مرغداران 60 درصد مابقی نهاده های خود را به صورت آزاد تهیه کردند که که تهیه کردن این 60 درصد نیز برای مرغداران ساده نبود به طوری که برخی از مرغداران که نتوانستند این نهاده های دامی را تهیه کنند قید جوجه ریزی را زده بودند.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان نمود: افزایش قیمت تمام شده مرغ از یک سو و همچنین کاهش جوجه ریزی از سوی دیگر دو عامل می باشد که باعث افزایش قیمت مرغ در سطح کشور شده است.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در منطقه رخ داده اظهار کرد: یکسری استان ها قطب تولید یک منطقه می شوند. به طور مثال استان یزد به دلیل آنکه نصف جمعیت استان کرمان دارد اما تولید مرغ آن به اندازه تولید استان کرمان است بنابراین مازاد تولید زیادی دارد لذا استان یزد روی استان های فارس، کرمان و اصفهان تاثیر گذار است و چون این سه استان با کمبود مرغ روبرو بودند لذا بین این سه استان رقابتی بوجود آمد تا بتوانند مرغ مورد نیاز استان خود را از یزد تامین کنند در نتیجه این مهم باعث افزایش کاذب قیمت مرغ در این منطقه شد.

خسروی اضافه کرد: با توجه به همه کمبودها و گرانی نهاده های دامی اما باید قیمت مرغ بین 21 تا 22 هزار تومان در استان می بود که متاسفانه در کرمان قیمت گوشت مرغ به کیلویی 25 هزار و 600 تومان رسید لذا این افزایش قیمت حدود 3 هزار تومانی به دلیل این رقابت بوده است.

وی شرح داد: کارگروه تنظیم بازار کشور بحث کاهش قیمت گوشت مرغ را در دستور کار قرار داده است و پیش بینی می کنیم قیمت مرغ ظرف یک هفته آینده روی قیمتی حدود 21 تا 22 هزار تومان بایستد ضمن آنکه قیمت گوشت مرغ برای مرغداران فعلا خوب است یعنی جهادکشاورزی مرغ زنده را به قیمت کیلویی 17500 تومان به ما داده است و ما براساس آن قیمت برای مصرف کننده را 25600 تومان مشخص کردیم که این قیمت جذابی است و بسیاری از ظرفیت های خالی شروع به جوجه ریزی کرده اند و تصور می کنم اگر نهاده های دامی مورد نیاز آنها تامین گردد ظرف 40 روز آینده کاهش قیمت خوبی را خواهیم داشت.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان کرمان با تاکید برآنکه اگر نهاده های دامی تامین نگردد، قیمت گوشت مرغ حدود 21 تا 22 هزار تومان باقی می ماند، اظهار کرد: اگر دولت نهاده های دامی را به صورت 100درصد تامین کند قیمت مرغ به 15 تا 16 هزار تومان برمی گردد.

وی از تخصیص 900 تن مرغ منجمد به استان کرمان خبر داد و بیان نمود: حدود 400 تن مرغ منجمد به شمال استان و حدود 500 تن به جنوب استان کرمان تخصیص داده شده است که براساس جمعیت شهرستان ها روز گذشته 29 مهرماه آنها را بین شهرستان های استان تقسیم کردیم گفتنی است که قیمت هر کیلو مرغ منجمد در سطح استان 15 هزار تومان و در شهر کرمان 14800 تومان می باشد.

خسروی با اشاره به فاصله قیمتی 10 هزار تومانی بین گوشت مرغ منجمد و گوشت مرغ گرم مطرح کرد: وقتی اصله قیمتی زیاد گردد ممکن است تحلفاتی نیز صورت گیرد لذا تعداد مراکز عرضه را مشخص کردیم. به طور مثال در شهر کرمان 15 مرکز عرضه که عمدتا فروشگاه های بزرگ و با بنر مشخص می باشد، داریم ضمن آنکه هر دو فروشگاه نیز یک بازرس دارد و بازرسین به صورت دائم از این فروشگاه ها بازرسی می کنند تا این اطمینان حاصل گردد که مرغ به دست مردم می رسد.

وی از شرایط تحم مرغ در سطح استان گفت: فعلا مسئله ای به لحاظ تحم مرغ نداریم زیرا تقریبا تمامی نیاز استان در داخل استان تامین می گردد و همین امر سبب شده حتی از میانگین کشوری قیمت تحم مرغ در کرمان پایین تر باشد.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان کرمان در ادامه گفتگوی خود از مشکل قنادی ها نیز سخن به میان آورد و گفت: کمبود روغن صاف مورد نیاز قنادی ها، نگرانی ها ایجاد کرده بود و حتی تا 4 برابر قیمت افزایش پیدا کرده بود که با پیگیری های زیاد یک سهمیه ای برای استان در نظر گرفته شد که طی 4 روز آینده در اختیار قنادی های استان قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1196

به "دلایل بال در آوردن قیمت مرغ در کرمان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل بال در آوردن قیمت مرغ در کرمان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید