روش های مختلف نگهداری بامبو

به گزارش نامیت، بامبو از گیاهانی است که هواداران زیادی دارد. فضای کمی اشغال می نماید. زیبایی خاصی به محیط می دهد. نگهداری بامبو کار چندان دشواری نیست و به عقیده بعضی با خود خوش یمنی به همراه می آورد.

روش های مختلف نگهداری بامبو

روش های نگهداری گیاه بامبو فرق دارد. این گیاه هم در خاک و هم در آب می تواند به زیست خود ادامه دهد.

بامبو به دلیل شباهتش به خیزران به این نام مشهور شده است اما در واقع بامبو نیست و نام اصلی آن دراسینا و نام خانوادگی اش ساندریانا است. این گیاه بومی کمرون بوده و در منطقه ها استوایی غرب آفریقا می روید.

عمر بامبو به چند سال می رسد و اگر تمام نکات مراقبتی را رعایت کنید، ارتفاع آن تا حدود یک متر افزایش پیدا می نماید.

گیاه بامبو نمونه های مختلفی دارد. بامبو طلایی، بامبو جوانه و پیچ فنری از انواع متنوع این گیاه به شما می فرایند. بامبو جوانه در قسمت وسط ساقه به وجود می آید و در همان قسمت نو هم برگ می دهد. طول ساقه بامبو جوانی به 50 تا 120 سانتی متر می رسد. بامبو طلایی برگ های سبز کمرنگ دارد و ساقه ای آن طلایی است. اما پیچ فنری، از پرطرفدارترین نوع بامبو است. این نوع از بامبو در ساقه خود پیچ دارد. هر چه میزان پیچ ها بیشتر باشد گیاه قیمتی تر می گردد.

روش نگهداری بامبو

گیاه بامبو هم در خاک و هم در آب زنده می ماند. پس شما می توانید در گوشه خانه، روی میز کار، کنار پنجره یا هر جایی که دوست داشتید آن را قرار دهید. درجه حرارت ایدئال بامبو بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد است. این گیاه در برابر تغییرات دما مقاومت خوبی دارد.

گیاه بامبو نباید در معرض مستقیم باد کولر و نور خورشید قرار بگیرد. در ادامه روش نگهداری بامبو در خاک و آب را هر دو شرح می دهیم.

بامبو در خاک

بامبو آب را به خارک ترجیح می دهد ولی اگر انتخاب شما کاشتن آن در خاک است نکاتی که در ادامه می آید را رعایت کنید. برای کاشت آن از نسبت مساوی خاک برگ مرغوب یا پیت موس، خاک باغچه، دانه های ریز لیکا یا پرلیت و میزانی پودر قارچ کش بهره ببرید. با رعایت این ترکیب گیاه نیازی به کود ندارد. گلدان مورد نظر باید زهکشی مناسب داشته باشد تا از گزند قارچ به دور باشد.

بامبوها نیاز به خاک متخلخل با زهکشی بالا دارند. PH کمی اسیدی محیطی مناسب و ایدئال برای بامبو است. خاکی موسوم به خاکی لومی برترین گزینه برای رشد این گیاه است. خاک لومی حاوی 40 درصد شن و ماسه، 40 درصد گل و لای یا سیلت و 20 درصد خاک رس و هوموس است. این ترکیب تفاوت چندانی با ترکیب گفته شده در بالا ندارد و هر کدام را استفاده کنی رشد خوبی برای گیاهتان شاهد خواهید بود.

برای تقویت گیاه بامبو از کودهای گیاهی بهره ببرید و تا آثاری از زردی در آن ندیده اید از کودهای مخصوص این گیاه استفاده نکنید. اگر در مصرف کود زیاده روی کنید برگ ها آغاز به سوختن می نمایند. اصولاً بامبو گیاهی است که با آب تمیز تا سال ها با شادابی به رشد خود ادامه می دهد.

برای آبیاری گلدان، دقت داشته باشید که در عین حال که سطح خاک خشک نمی گردد، آبیاری زیاد از حد ریشه گیاه را نپوساند. 3 یا 4 روز یک بار سطح آب را با یک خلال دندان چک کنید و اگر خلال دندان خشک بود اقدام به آبیاری کنید. بعلاوه هر دو روز یک بار خاک گیاه و برگ ها را اسپری کنید.

بامبو در آب

نکته مهم در نگهداری بامبو در آب این است که سطح آب باید حداقل یک سانتی متر بالاتر از ریشه این گیاه قرار بگیرد. میزان متوسطی از نور غیر مستقیم خورشید برای رشد آن ایدئال است.

بهتر است آبی که گیاه بامبو در آن نگهداری می گردد تصفیه شده باشد. کلر موجود در آب شیرین باعث می گردد نوک برگ ها قهوه ای گردد. آب شیر را می توانید 24 ساعت در ظرفی نگه دارید تا کلر آن خارج گردد و برای گیاهتان بهره ببرید.

بامبو را در آب غوطه ور نکنید. آبی که حاوی کلسیم، منیزیم یا شوری است را برای گیاهتان استفاده نکنید. اگر رنگ زرد و قهوه ای در لبه برگ ها مشاهده کردید احتمالاً به همین خاطر است.

هر 14 روز یک بار آب بامبو را عوض کنید تا ریشه ها پوسیده نشوند. بهتر است تعویض آب گلدان را در محیطی سربسته انجام دهید تا در حین آن ریشه ها هوا نخورند.

تقویت بامبو

بامبوها به اشعه ها و جریان برق بسیار حساس هستند. پس گلدان بامبو خود را دور از حرارت شوفاژ و بخاری و جریان مستقیم باد نگه دارید. بعلاوه در مجاورت تلویزیون و وسایل برقی قرار ندهید.

بامبو به رطوبت نیاز دارد. برای رشد بیشتر آن می توانید هوای محیط را مرطوب نگه داشته یا با اسپری برگ های آن را مرطوب کنید. بامبو نیز مانند دیگر گیاهان ترجیح می دهد جای ثابتی داشته باشد. بهتر است جای آن را مدام تغییر ندهید.

بامبو کود مخصوص به خود دارد. قبل از استفاده از کود مطمئن شوید گیاهتان حتماً به آن نیاز دارد. برای استفاده از کود 25 قطره از آن را در یک لیتر آب ریخته و هر 15 روز یک بار به آب گلدان اضافه کنید.

هرس کردن بامبو

هرس کردن از مراحل جدانشدنی نگهداری بامبو است. رشد بامبو تحت شرایط ارتفاع، ضخامت ساقه و وزن آن است. به همین خاطر هرس کردن آن می تواند سرعت رشد را کند یا تندتر کند. برای مثال اگر ساقه ها را کوتاه نکنید برگ ها رشد نخواهند کرد. برترین گزینه این است که به ساقه ها اجازه رشد دهید تا به ارتفاع مورد نظر شما برسد. سپس بر روی آن برش ایجاد کنید تا پس از آن برگ ها به رشد خود ادامه بدهند.

بیماری های گیاه بامبو

در نگهداری بامبو نکات مختلفی هست که با دعایت کردن آن گیاه شما با شادابی به رشد خود ادامه می دهد. در صورت رعایت نکردن آن ها سریع واکنش نشان می دهد. در ادامه با مشکلاتی که این گیاه با آن روبرو می گردد آشنا می شوید:

زردی برگ های بامبو

زردی برگ های بامبو ممکن است به دلیل قرار داشتن جلوی نور مستقیم آفتاب، شوری یا املاح آب باشد. این اتفاق ممکن است به دلیل کمبود کلسیم و پتاسیم باشد.

قهوه ای شدن برگ های بامبو

قهوه ای شدن برگ ها به دلیل کمبود رطوبت یا آلودگی آب اتفاق می افتد. برای برطرف آن می توانید رطوبت آن را با اسپری کردن آب کنترل کنید.

پوسیدگی ساقه بامبو

در قسمتی از ساقه بامبو که پوسیدگی رخ داده است آوندها از بین می رود، ساقه به رنگ زرد در می آید و همان قسمت له می گردد. به همین خاطر گیاه نمی تواند آب را به وسیله آوند به قسمت های بالایی برساند و رفته رفته بامبو از بین می رود. برای برطرف این مشکل ساقه بامبو را بالاتر از محل پوسیدگی برش بزنید تا بتوانید آوندهای سالم را ببینید. در واقع سطح مقطع ساقه بامبو باید سفید و سالم دیده گردد.

کپک زدگی ساقه بامبو

خطری که زیاد بامبو را تهدید می نماید کپک زدگی است و دلیل آن محیط مناسب رشد قارچ ها است. قارچ ها در محل مرطوب و گرم به خوبی رشد می نمایند. برای حفاظت از بامبو در برابر قارچ ها می توانید هر بار که آب گلدان را عوض می کنید گلدان آن را با وایتکس یا هر ماده ضدعفونی نماینده دیگر بشورید. اگر قارچ ها سیاه رنگ هستند و به شکل پودر، با قارچ کش می توانید آن ها را از بین ببرید.

خشک شدن ساقه بامبو

در صورت تماشا خشکی یا پژمردگی در ساقه بامبو دلیل آن آب نرسیدن به ریشه ها است. اطمینان پیدا کنید که حتماً آب همواره حداقل یک سانتی متر بالاتر از ریشه ها است. سعی کنید گلدانی برای آن انتخاب کنید که قطر کمی نداشته باشد و گیاه فضای کافی برای داشتن آب و رشد کردن داشته باشد.

قلمه زنی بامبو

بهار و تابستان فصل مناسب برای تکثیر گیاه بامبو است. دمای مناسب انجام این کار 20 درجه سانتی گراد است. یکی از روش های معمول تکثیر بامبو روش قلمه زنی ساقه ای است. برای این کار با یک تیغ تیز از زیر بند گیاه یعنی زیر برآمدگی روی ساقه برش بزنید. دقت داشته باشید قلمه ای که جدا می کنید حداقل سه بند و ترجیحاً پنج بند باشد. در این مرحله محل بریدگی را به پودر ذغال یا خاکستر سیگار آغشته کنید تا شیره بامبو بیرون نیاید. قلمه جدا شده را در آب تصفیه شده یا لیکا قرار دهید و منتظر ریشه کردن آن بمانید.

نکات کلی در مراقبت از بامبو

  • از آبی که به دمای محیط رسیده برای گیاه بامبو بهره ببرید. آب گرم یا سرد برای آن مناسب نیست.
  • اجازه ندهید روی برگ ها گرد و خاک بنشید زیرا گیاه به وسیله منافذ روی آن تنفس می نماید.
  • اگر بامبو را در خاک کاشته اید گیاه را به حدی آبیاری کنید که سطح خاک خشک نگردد.
  • ممکن است گیاه بامبو به وسیله برگ ها یا شاخه های فرعی رشد کند. پس رشد این اجزاء را به پای رشد نکردن گیاه نگذارید.
  • به طور مرتب زلال بودن آب گلدان را آنالیز کنید. ضروری است همواره از تمیز بودن آب و گلدان اطمینان داشته باشید.

سخن آخر

نگهداری بامبو کار دشواری نیست و زمان و انرژی زیادی نیاز ندارد. نبودن در معرض آفتاب مستقیم و تعویض منظم آب آن دو شرط لازم برای رشد گیاه است. بامبو گیاهی مناسب برای خانه، محل کار و هر محیطی سربسته ای است که فضای کمی دارد. با اضافه کردن این گیاه به محیط طراوت و زیبایی می بخشید. اگر شما تجربه ای در نگهداری بامبو دارید یا پیشنهادی برای طراوت بیشتر گیاه حتماً برای ما بنویسید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2037

به "روش های مختلف نگهداری بامبو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های مختلف نگهداری بامبو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید