عضو مجلس اروپا: اسکاتلند درصورت استقلال می تواند به اتحادیه اروپا برگردد

به گزارش نامیت، یکی از اعضای مجلس اروپا گفت اگر اسکاتلند بتواند استقلال خود از بریتانیا را محقق سازد می تواند به اتحادیه اروپا بازگردد.

عضو مجلس اروپا: اسکاتلند درصورت استقلال می تواند به اتحادیه اروپا برگردد

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دیوید مک آلیستر، عضو کمیته امور خارجه مجلس اروپا گفت، درصورتی که اسکاتلند به استقلال دست یابد می تواند پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مجدداً عضو این اتحادیه گردد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه دویچه وله، مک آلیستر روز یکشنبه در مصاحبه با پایگاه آر.ان.دی گفته است بازگشت اسکاتلند در حال حاضر تنها مسئله ای نظری است.

این مقام اروپایی اضافه کرد، با این حال اگر این منطقه بتواند استقلال خود از بریتانیا را محقق کند، بازگشتش به اتحادیه اروپا سریع تر از عضویت یک کشور جدید به این مجموعه خواهد بود و در حال حاضر نهادهای اسکاتلندی از من می پرسند که آیا می توانم پس از اجرای برگزیت رابط آن ها با اتحادیه اروپا باشم؟

مک آلیستر همچنین با انتقاد از چارچوب زمانی معین شده از سوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس برای حصول توافقات لازم برای دوران گذار اجرای برگزیت، گفت: یک توافق تجاری پرتفصیل، چیزی نیست که تنها ظرف چند ماه قابل درک و تحلیل باشد. ممکن است بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج گردد اما از طرق مختلفی به آن متصل خواهد ماند.

وی اضافه کرد: [جانسون] وارد چالش های بزرگی شده و دور جدیدی از درگیری آغاز شده است.

در همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال 2016، مردم اسکاتلند به ماندن در آن رأی داده بودند، اما در مجموع، 51 درصد از رأی دهندگان بریتانیایی رأی به خروج دادند و دولت مکلف شد مقدمات لازم را برای اجرای برگزیت مهیا کند.

مجلس انگلیس پس از کشمکش های فراوان، روز 29 آذر ماه سال جاری انتها به سوی خروج این کشور از اتحادیه اروپا در روز 31 ژانویه (11 بهمن) گام برداشت و طرح نخست وزیر بوریس جانسون برای برگزیت را تصویب کرد.

جانسون برای دریافت این رأی از مجلس مجبور شد به انتخابات زودهنگام متوسل گردد و ترکیب نمایندگان را به نفع حزب خود تغییر دهد.

انگلیس قرار است روز 31 ژانویه 2020 از اتحادیه اروپا خارج گردد. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، انگلیس نخستین کشوری است که از این اتحادیه خارج می گردد.

مذاکره میان انگلیس و مابقی اعضای اتحادیه اروپا بر سر آینده روابط تجاری، شیلات، آموزش و حمل و نقل تنها بعد از این تاریخ می تواند انجام گردد و باید تا خاتمه سال 2020 به اتمام برسد.

با این وجود نیکولا استورجن وزیر اول اسکاتلند گفته است اگر لندن به ممانعت از برگزاری همه پرسی دوم استقلال در این کشور ادامه دهد، اسکات ها به هر گزینه ای که لازم باشد متوسل می شوند.

همچنین وزیر اول اسکاتلند، که حزبش توانسته 48 کرسی در مجلس انگلیس به دست بیاورد، ضمن مخالفت با جدایی کشورش از اتحادیه اروپا گفته است باید همه پرسی برگزیت مجدد در این منطقه برای تصمیم گیری مستقل مردم اسکاتلند برگزار گردد.

در همه پرسی اول استقلال اسکاتلند که در سال 2014 و دو سال قبل از همه پرسی برگزیت برگزار گردید 45 درصد به آن رأی مثبت داده و 55 درصد از شهروندان با آن مخالفت کردند.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 658

به "عضو مجلس اروپا: اسکاتلند درصورت استقلال می تواند به اتحادیه اروپا برگردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضو مجلس اروپا: اسکاتلند درصورت استقلال می تواند به اتحادیه اروپا برگردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید