لزوم شکل گیری برند شهری برای معرفی ظرفیت های گردشگری

به گزارش نامیت، اولین نشست کمیته گردشگری خلاق کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق ایران روز گذشته با حضور جمعی از فعالان صنعت گردشگری و نمایندگانی از باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری تهران و منطقه آزاد اروند تشکیل جلسه داد.

لزوم شکل گیری برند شهری برای معرفی ظرفیت های گردشگری

از سفر با تور خیلی ارزان پاتایا لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

علی اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق ایران در ابتدای این نشست، از شرایط فعلی صنعت گردشگری گفت و اعلام نمود که از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز، حدود 97 درصد از مشاغل حوزه گردشگری متأثر از این ویروس آسیب دیده اند.

بااین حال به عقیده عبدالملکی، فعالان حوزه گردشگری باید دست به دست هم داده و از اندک فرصت های موجود به نفع خود بهره گیرند.

او همچنین به انتقاد از نحوه عملکرد دولت طی سال های گذشته در حوزه صنعت گردشگری پرداخت و اضافه کرد: متأسفانه همان زمانی که نفت مانند امروز تحریم نبود و می توانستیم روزانه حدود 3 میلیون بشکه به فروش برسانیم، دولت از نوسازی ناوگان حمل ونقل و توسعه جاده ها غفلت ورزید و حال که به اینجا رسیده ایم، مدام از اهمیت صنعت گردشگری و نقشی که این صنعت در کسب درآمدهای ارزی دارد، صحبت می گردد.

عبدالملکی با توجه به حضور رئیس ستاد گردشگری تهران در این نشست، خواهان ایجاد شکل گیری معاونت گردشگری در شهرداری تهران شد و بر ضرورت شکل گیری برند شهری تهران تأکید کرد.

در ادامه سهند عقدایی رئیس کمیته گردشگری خلاق به ارائه توضیحاتی درباره اهمیت گردشگری خلاق در شرایط فعلی و الزامات موفقیت این نوع گردشگری پرداخت.

بر اساس توضیحات ارائه شده از سوی عقدایی، گردشگری خلاق در مقابل گردشگری انبوه قرار می گیرد که اغلب گردشگران این حوزه منفعل هستند؛ اما در گردشگری خلاق، اصل بر فعالیت گردشگران است تا تجربه به دست بیاورند.

او توضیح داد: گردشگری خلاق از سال 2014 به عنوان یک شاخه مهم از گردشگری جای خود را در این صنعت بازنموده است و در حال حاضر در کشورهایی مانند هند یا ویتنام کاربرد بسیاری دارد.

عقدایی اضافه کرد: شرایط فعلی به گونه ای نیست که بخواهیم از دولت توقع داشته باشیم تا در حوزه زیرساخت ها، اقدامات جدی انجام دهد؛ بنابراین در این شرایط باید بر نوعی از گردشگری تمرکز داشته باشیم که اساس آن داشته های فعلی مان است.

او همچنین کمبود تنوع دربسته های سفری را موردانتقاد قرارداد و تأکید کرد که این کمبود تنوع منجر به افزایش قیمت ها و رقابت مخرب در مقصد گردشگری خواهد شد و حاشیه سود گردشگری را کاهش خواهد داد.

آموزش و مشاوره به صاحبان کسب وکارهای کوچک به خصوص در شهرهای کوچک، تجاری سازی ظرفیت های گردشگری و ایجاد مرکز شتاب دهنده مالی در حوزه گردشگری به عنوان مهم ترین برنامه های کمیته گردشگری خلاق از سوی عقدایی معرفی گردید.

او همچنین اعلام نمود که با فعالیت کمیته گردشگری خلاق در کمیسیون گردشگری اتاق ایران، سه کارگروه تحقیق و توسعه آموزش، روابط عمومی و فراوری محتوا و احیای کسب وکارهای مبتنی بر گردشگری خلاق به زودی فعالیت خود را شروع خواهند کرد.

پس از آن، امیر روشن بخش معاون دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو نیز در این نشست اظهار کرد: در سال 2019 جمعاً 66 شهر به عنوان شهر خلاق ثبت شده اند که به عنوان مثال در حوزه خوراک، موسیقی، ادبیات و صنایع دستی بوده اند. همه این شهرها یک الگو دارند که ما تنها کافی است آن را محلی و بومی کنیم. بعضی از این شهرهای خلاق همتا دارند مانند شهر رشت و شهر رام الله. می توان روزها را به نام این شهرهای خلاق نام گذاری کرد و برای آن ها برنامه داشت.

به گفته او، یونسکو الگوی توسعه برند شهری را برای سال 2019 معرفی کرد ولی از ایران هیچ شهری معرفی نشد.

روشن بخش ابراز امیدواری کرد که با بهره مندی از ظرفیت های کمیسیون ملی یونسکو و همچنین مشارکت کمیسیون گردشگری اتاق ایران به عنوان بازوی اجرایی، ایران بتواند در حوزه گردشگری خلاق اقدامات ارزشمندی انجام دهد.

او همچنین از ثبت راستا گردشگری تاریخ و تمدن ایران با موضوع شهرهای همدان، کرمانشاه و سنندج اطلاع داد که قرار است به عنوان راستاهای تمدن و فرهنگ معرفی شوند و شهرداری این سه شهر تمام کوشش خود را به کارگیرند تا با برنامه ریزی و استراتژی مؤثر، محور گردشگری غرب کشور را راه اندازی نمایند.

غفلت از توسعه گردشگری دریایی

لیلا اژدری مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم مهم ترین برنامه های این وزارتخانه را در حوزه گردشگری به خصوص گردشگری موضوعی تشریح کرد.

به گفته اژدری، وزارت گردشگری در سال های گذشته با تمرکز دادن گردشگری موضوعی درصدد برطرف موانع حوزه گردشگری است؛ او در همین رابطه به گردشگری کشاورزی اشاره نمود که پس از دو سال بحث و گفتگو میان بخش خصوصی و دولت جای خود را در کشور پیدا نموده است و در بسیاری از استان ها مراکز گردشگری کشاورزی راه اندازی شده است و کوشش شده تا این مراکز شناسنامه دار شوند.

اژدری اعلام کرد: متأسفانه به رغم ظرفیت های گردشگری دریایی، اما همچنان این نوع گردشگری در کشور مغفول مانده است و موانع مقرراتی و دولتی بسیاری در این حوزه وجود دارد که امیدوار هستیم با برطرف آن ها، شاهد توسعه گردشگری دریایی باشیم.

ضرورت اتخاذ نگاه ویژه به ظرفیت های روستاها

در ادامه این نشست سمیه عباسیان رئیس باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو توضیحاتی درباره آموزش بر پایه گردشگری خلاق داد و تأکید کرد که باید از ظرفیت روستاها به نفع توسعه گردشگری استفاده گردد. بر همین اساس او، تجاری سازی ظرفیت های گردشگری را یکی از مهم ترین برنامه های این باشگاه اعلام نمود.

راه اندازی سامانه گردشگری تهران

مهرشاد کاظمی، رئیس ستاد گردشگری تهران که به نمایندگی از شهرداری تهران در این نشست حضور داشت، از برنامه های شهرداری تهران در راستای معرفی ظرفیت های پایتخت و معرفی آن به عنوان مقصد گردشگری سخن گفت.

او گفت: تهران شهر ناشناخته ای است و هنوز بسیاری از جنبه های گردشگری آن ناشناخته مانده است.

کاظمی اضافه کرد: ما برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی راداریم. می دانیم که اطلاعات گردشگری زیادی درباره تهران وجود دارد ولی هیچ وقت آن ها تجمیع نشده اند. به همین دلیل سامانه جامع گردشگری تهران را راه اندازی نموده ایم.

کاظمی همچنین، از آماده سازی طرح تفصیلی شهر تهران باهدف تهیه پهنه گردشگری اطلاع داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری نهادهای ذینفع، برند شهری تهران شکل گیرد.

آماده سازی طرح جامع گردشگری اروند

سید محمد سیدی مدیر اجرایی معاونت فرهنگی منطقه آزاد اروند هم با ارایه توضیحاتی درباره طرح جامع گردشگری اروند، اظهار کرد: با انجام این طرح، ظرفیت ها شناسایی شده است و امیدوار هستیم تا براساس شناختی که از منطقه داریم، گردشگری بر پایه بوم گردی را توسعه دهیم.

او یکی از اهداف این برنامه را کسب درآمد برای روستاهای کوچک با هزینه کم مطرح کرد و توسعه گردشگری آبی را یکی دیگر از اولویت هایی مطرح کرد که در اجرای این طرح در دست پیگیری است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1173

به "لزوم شکل گیری برند شهری برای معرفی ظرفیت های گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم شکل گیری برند شهری برای معرفی ظرفیت های گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید