تئاتر شهر تبریز بازگشایی شد

به گزارش نامیت، تهران (پانا) - بنای قدیمی تئاتر شهر تبریز پس از دو سال بازسازی و نوسازی با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب هنر بازگشایی شد.

تئاتر شهر تبریز بازگشایی شد

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازگشایی تئاتر شهر تبریز گفت: به گواه تاریخ، هنر در سرزمین سربلند ما همواره پر هیمنه و ستایش برانگیز بوده است و میراثی اگر به روزگار ما رسیده حکما یا دستکار ارزنده هنرمندی بوده و یا به خاک هنر سرشته شده است. انسان در همه اعصار جویای جاودانگی بوده و با قصه پردازی ها، افسانه سازی ها و اسطوره آفرینی ها این آرزومندی را دنبال کرده است، اما هیچگاه طعم جاودانگی رانچشیده و از فنای خویش مغموم. هنر اما به گوهر ربانی خویش این عطیه را به انسان بخشیده است که او نباشد و از او جهانی به یادگار بماند. آنچه از آن به رویینه تنی یاد می شود همین استمرار جد و جهد آدمی در عالم هنر است.

حسینی در ادامه گفت: سرزمین ما ایران در طو تاریخ اگر از جنگ و جدلی زخم خورده و یا پاره ای از تن تناورش را به ناگزیر از دست داده است، به هنر تاب آورده و حال خوش داشته که همخونی و همزبانی به ضرب و زور جغرافیا از پا نمی افتد. کیمیای هنر، وصل است و اوست که می توانددره های دور و فواصل جغرافیایی را پشت سر بگذارد. گواه این ادعا مردمان نجیب آذربایجان ایران، اگر به معاهده های نظامی میان آنها و خویشانشان در ولایات همسایه چون قفقاز فاصله افتاد اما ریسمان مودت و رابطه خویشاوندی آنها برقرار باقی ماند.از جمله این مراودات فراتر از روابط سیاسی و اقتصادی، آسمان آبی هنر بود که در قرن اخیر در عرصه نمایش هم-افزون بر سایر هنرها- بابی تازه و دریچه ای نو را برای مصاحبه گشود. مراکز آموزشی و آکادمیک قفقاز و تاسیس مدارس در این سوی ارس در تبریز لبریز از هنر سلسله جنبان نقش دیگری شد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به سابقه و جایگاه هنر و تئاتر در تبریز گفت: تبریز و تبریزیان درانتقال دانش تئاتری، آموزش و توسعه آن از آن روزگار تا امروز نقش غرورآمیزی داشته اند. کافی است نام نخستین نمایشنامه نویسان، نخستین مترجمان آثار نمایشی، نخستین مدارس هنری و تاسیس تماشاخانه را در این یکصد سال در فکر مرور کنیم. این نقش ارجمند و اقبال و استقبال آگاهانه از هنر نوین تئاتر تا امروز ادامه دارد و از پیوستگی و تعلق مردم این سامان هنر نمایش چنان مثل سایر یاد می شود. اصحاب تئاتر به کارورزی اجتماعی و پذیرش مسوولیت شهروندی شهره اند و ماهیت وجودی این هنر این فرصت را ممکن کرده است تا در حوزه های تربیتی و شهروندی نقش آفرین باشد. مقوم دانسته شدن تئاتر در سیاستگذاری های فرهنگی نظام نشان از تعالی جایگاه و تطابق آن با ارزش های حاکم بر جامعه اسلامی ایران دارد و حفظ این جایگاه و ثبات این مصداق بر هر کدام از ما خدمتگزاران فرهنگ و هنر فریضه است. معتقدم به نعمت تئاتر می توان به شهر و شهروندانی رسید که توانی صدچندان برای ارتقا مولفه های زیستی و مواجهه با آسیب ها و ابتلائات اجتماعی دارند و امیدآفرینی و جان بخشی وجه ممتاز ایشان است. شکر چنین نعمتی البته اهتمام تمام و عزم جزم برای توسعه این نهاد مدنی است و حفظ این سرمایه اجتماعی.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز با اشتیاق و احترام در شادی بازگشایی تئاتر شهر تبریز خود را شریک می دانم و پیش و بیش از هر چیز صمیمانه قدردان هنرمندان و پایمردی همکارانم در بهبود بنا و تجهیز در خور و شان آن هستم. بویژه دوست نازنین و برادر عزیزم دکتر محمدپور که هستند، دلم تاب نمی آورد نبودنش را بپذیرم و دوست ارجمند و همکار صدیقم دکتر ناظمی و تمامی دست اندرکاران دلسوز فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی.

چشم آن دارم که در جوار جاذبه های نامدار تبریز تئاتر شهر به نام نشانی نشاط و فرهیختگی مردمان این دیار تعریف و تبلیغ شود. فرصت مجاورت با همسایگان و برخورداری از اشتراکات ریشه ای می تواند فرصت مغتنم و مضاعفی برای معرفی ظرفیت های هنر ایران باشد. بازگشایی تئاتر شهر خدمت اندکی است به هنرمندان ارجمند تبریز که در سالیان اخیر با آفرینش و تولید آثار فاخر در عرصه ملی هم خوش درخشیدند. از اصحاب عزیز رسانه می خواهم که با التفات ویژه به این پایگاه قویم و قدیم نمایش، مردم را به تاثیر و توجه به تئاتر تشویق و ترغیب کنند. و از هنرمندان بخواهم تا به امید به مفاخر فرهنگی به طور خاص بپردازند. چرا که در پرتو شمع آشنای هنر جهان رنگی دلپذیرتر خواهد داشت.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در این مرنام گفت: بازگشایی مجدد مجموعه فرهنگی تربیت و تئاتر شهر تبریز، مرهون زحمات و تلاش های دکتر محمدپور، مدیرکل فقید فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و ناظمی، مدیرکل نو و پیگیری های هنرمندان عزیز استان است. تئاتر شهر تبریز، گنجینه ای از تاریخ غنی فرهنگ و هنر آذربایجان است که باید بیشتر از گذشته، فعال تر شده و از آن مراقبت کرد.

پورمحمدی با تاکید بر اهمیت بازسازی و توسعه فضاهای فرهنگی در مرکز شهر ابراز کرد: سیاست، مذهب، اقتصاد و هنر از اصلی ترین و مهم ترین شاکله های مرکزیت شهر است که باید به شکل متوازن توسعه یابد.

استاندار آذربایجان شرقی اهالی فرهنگ و هنر را گنجینه های اصلی جوامع نام کرد و افزود: امیدواریم مسوولان بالادستی نسبت به افزایش اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر اهتمام ورزند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی هم در این آیین از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری آذربایجان شرقی درخواست کرد نسبت به احیای محوطه تاریخی بلوک دانشسرا اقدام کنند.

سیدقنام ناظمی گفت: در وهله اول بدنه سازی تمام بناهای مستقر در خیابان تئاتر همسان با ساختمان دانشسرا ضروری است. امیدواریم با اختصاص بناهای موجود در بلوک دانشسرا نسبت به ایجاد مجموعه فاخر تاریخی با کاربری فرهنگی اقدام شود.

در این مرنام با اهدای لوح از سوی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از استاندار آذربایجان شرقی و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای حمایت در بازسازی تئاتر شهر تبریز قدردانی شد. همچنین معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لوح یادبودی را به همسر زنده یاد محمد محمدپور، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اهدا کرد.

بیش از دو سال پیش مجموعه تئاتر شهر تبریز به دلیل فرسودگی بنای ساختمان تعطیل شد و در این مدت بازسازی و بازسازی تئاتر شهر تبریز انجام شد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در سفر به تبریز از هنرستان هنرهای زیبای میرک، هنرستان موسیقی اقبال آذر و هنرستان هنرهای زیبای کوثر نتبریز بازدید کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1637

به "تئاتر شهر تبریز بازگشایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تئاتر شهر تبریز بازگشایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید