مردم، سرمایه گذار طرح های نخبگان می شوند، مشارکت عمومی در توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور با تضمین اصل سرمایه

به گزارش نامیت، در این طرح اصل سرمایه سرمایه گذاران تضمین می شود؛ یعنی در صورت موفقیت طرح، سرمایه گذاران سودهای بعضاً فراتر از نرخ های مرسوم کسب خواهند کرد و در صورت شکست طرح ضرر ایشان صفر خواهد بود.

مردم، سرمایه گذار طرح های نخبگان می شوند، مشارکت عمومی در توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور با تضمین اصل سرمایه

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، تامین مالی جمعی، ابزار جدیدی برای سرمایه گذاری در اکوسیستم نوآوری کشور است که اخیرا صندوق نوآوری هم به آن ورود کرده است. ابزاری که به کمک آن مردم می توانند در طرح های دانش بنیان مشارکت کنند در حالیکه اصل سرمایه شان تضمین می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص این طرح، با سیاوش صمیمی مدیر امورمجامع و صندوق های سرمایه گذاری در صندوق نوآوری و شکوفایی مصاحبه کردیم:

تامین مالی جمعی چیست؟

صمیمی: ورود صندوق نوآوری و شکوفایی برای پوشش ریسک سرمایه گذاری از طریق سکوهای تامین مالی جمعی است و به واسطه آن اصل سرمایه سرمایه گذاران حقیقی را در طرح های دانش بنیان تضمین می کند. تامین مالی جمعی یعنی پول های خردی که به تعداد زیاد جمع می شود تا احتیاجهای مالی یک طرح را برآورده کند. اصولا تامین مالی جمعی یا (crowdfunding) مبتنی بر 4 مدل است: مدل خیریه، مدل مبتنی برمحصول، مدل مبتنی بر سهام و مدل مبتنی بر بدهی یا مشارکت نقدی، و به واسطۀ یک پلتفرم یا اصطلاحاً یک سکوی تامین مالی جمعی (وبسایت سرمایه گذاری) انجام می پذیرد.

در مدل مبتنی بر بدهی یا همان مشارکت نقدی، شخص متقاضی که مطابق دستورالعمل تامین مالی جمعی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار و طبق ضوابط شرکت فرابورس ایران الزاما یک شخصیت حقوقی (شرکت) است اعلام می کند که پروژه من به این میزان سرمایه احتیاج دارد، درنهایت سرمایه این پروژه از طریق سرمایه های خرد مردم جمع آوری می شود و در اختیار متقاضی قرار می گیرد. پس از طی شدن زمان پروژه و در صورت موفقیت سود حاصل از آن به نسبتی که همان ابتدا اعلام شده بود میان متقاضی و سرمایه گذاران تقسیم می شود و هر سرمایه گذار متناسب با پولی که سرمایه گذاری کرده بود از سود این پروژه بهره مند می شود.

صندوق نوآوری و شکوفایی هم جهت حمایت از روش تامین مالی جمعی و در شیوه مبتنی بر بدهی یا مشارکت نقدی حضور پیدا کرده است. لازم به توضیح است که سرمایه گذاری در پروژه هایی که به این شیوه، تامین مالی میشوند ممکن است با شکست روبرو شود و حتی اصل پول سرمایه گذاران در انتها پروژه دچار ضرر شود. از این رو صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرده است که اگر سرمایه گذاری در طرح های مورد پذیرش صندوق نوآوری و شکوفایی که بر روی سکوهای قانونی رونمایی میشوند صورت بگیرد، اصل سرمایه سرمایه گذاران را تضمین می کند؛ یعنی اصولا سرمایه گذاران در صورت موفقیت طرح با سودهای بعضاً فراتر از نرخ های مرسوم روبرو می شوند و در صورت شکست ضرر ایشان صفر خواهد بود و در بدترین حالت اصل سرمایه شان به ایشان بازگشت داده میشود. لذا این انگیزه به وجود می آید که بخش خصوصی و مردم در این پروژه ها که معمولا نرخ سود بالاتری نسبت به نرخ سپرده گذاری در بانک ها را دارند سرمایه گذاری کنند.

اگر سرمایه گذاری در طرح های مورد پذیرش صندوق نوآوری و شکوفایی که بر روی سکوهای قانونی رونمایی میشوند صورت بگیرد، اصل سرمایه سرمایه گذاران را تضمین می کند؛ یعنی هیچ گاه در اصل سرمایه ضرر نخواهند کرد.

هدف از ورود صندوق نواوری و شکوفایی به طرح تامین مالی جمعی چه بوده است؟

صمیمی: هدف از این طرح پوشش ریسک سرمایه گذاران در طرح های دانش بنیان است تا مردم بتوانند بیشتر با این شیوه تامین مالی آشنا شوند و از سوی دیگر شرکت های دانش بنیان متقاضی تامین مالی به سرمایه های خرد عموم جامعه متصل شوند. در این راه یک واسطه وجود دارد که آن هم سکوی تامین مالی جمعی است. سکوها شبیه به یک وبسایت خرید اینترنتی هستند که به جای ارائه محصول، طرح های سرمایه گذاری مختلف را عرضه میکند و سرمایه گذاران بعد از بررسی و انتخاب طرح مناسب می توانند در آن ها سرمایه گذاری کنند.

این سکوهای تامین مالی جمعی در حال حاضر در دسترس عموم واقع شده است؟

صمیمی: در حال حاضر 5 سکو تامین مالی جمعی دارای مجوز از شرکت فرابورس ایران هستند. 4 سکو دانش بنیان بودند که صندوق نوآوری با آن ها قرارداد امضا کرده است و یا قرارداد آن در شرف امضاء است. نهایتا طرح های شرکتهای دانش بنیان از طریق این سکوها رونمایی می شود و در جزئیات و نام همان طرح اعلام می شود که صندوق نوآوری و شکوفایی آن را تضمین کرده است یا خیر.

اگر مردم بخواهند در این طرح ها مشارکت داشته باشند باید از چه طریقی اقدام کنند؟

صمیمی: در حال حاضر سکوهای تامین مالی جمعی فعال هستند اما هنوز ضمانت صندوق نوآوری و شکوفایی بر روی این طرح ها قرار نگرفته است. تا حدود 2 هفته دیگر طرح هایی که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ضمانت شده اند هم از طریق برنامه تلویزیونی کارویا اعلام و در سکوها رونمایی می شوند.

اگر شرکتی دانش بنیان قصد داشته باشد طرح های خود را در این سکوهای تامین مالی جمعی ارائه کند باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

صمیمی : این شرکت ها می توانند با مراجعه به سایت شرکت فرابورس ایران به نام مرجع اعطای مجوز به سکوهای تامین مالی جمعی مراجعه کنند و از این طریق به وبسایت های سکوهای تامین مالی جمعی که اعلام شده است هدایت شوند و طرح های خود را برای سرمایه گذاری به عموم ارائه کنند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1731

به "مردم، سرمایه گذار طرح های نخبگان می شوند، مشارکت عمومی در توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور با تضمین اصل سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم، سرمایه گذار طرح های نخبگان می شوند، مشارکت عمومی در توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور با تضمین اصل سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید