نفس کتابفروشی های تبریز با کرونا بند آمده است

به گزارش نامیت، روزهایی که اوج فروش و یکی از بهترین بازه های زمانی برای بازگشت سرمایه به کتابفروشان تبریز به شمار می رفت، با شیوع کرونا اقتصاد آن ها مختل شد و بسیاری را تا لبه ورشکستگی کشاند؛ از سوی دیگر با اجرایی نشدن طرح عیدانه کتاب که همه ساله در این ایام رونق دو برابری به کتابفروشان می داد، آسیب ها را به اوج رساند.

نفس کتابفروشی های تبریز با کرونا بند آمده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، با شیوع کرونا در دنیا، بسیاری از خدمات غیر ضروری تعطیل شد و مردم ایامی را به ناچار در خانه های شان ماندند؛ در این ایام از مردم خواسته شد فاصله فیزیکی با دیگران را رعایت نمایند که این امر بیشترین ضرر را به کتاب فروشی های تبریز وارد کرد و حیات شان را به مخاطره انداخت.

روزهایی که اوج فروش و یکی از بهترین بازه های زمانی برای بازگشت سرمایه به کتابفروشان تبریز به شمار می رفت، با شیوع کرونا اقتصاد آن ها مختل شد و بسیاری را تا لبه ورشکستگی کشاند؛ از سوی دیگر با اجرایی نشدن طرح عیدانه کتاب که همه ساله در این ایام رونق دو برابری به کتابفروشان می داد، آسیب ها را به اوج رساند.

طبق اخبار منتشر شده در رسانه ها بسیاری از کتابفروشان ضرر خود را بیش از 70 درصد اعلام کردند و در روزهای اخیر، نزدیک به 10 کتابفروشی در سراسر کشور برای همه تعطیل شدند و کتابفروشان تبریز نیز به مدت حداقل 45 روز تعطیل کردند و دچار مضیقه مالی شدید شدند.

کتاب فروشی هایی که توانسته اند همچنان در برابر تعطیلی مقاومت نمایند نیز با کاهش چشمگیر مراجعان روبرو شده اند؛ از طرف دیگر در حالی که بسیاری در خانه گیر افتاده اند و به سرگرمی و آرامش فکری نیاز دارند، کتاب ناگهان به نیازی حیاتی تر از همواره بدل شده است.

  • فروش آنلاین نتوانست جایگزین خوبی برای فروش سنتی باشد

مدیر کتابفروشی دهخدا با بیان اینکه کرونا تاثیر زیادی بر رکود فروش کتاب داشت، اظهار کرد: حداقل 40 درصد از فروش ما در بهترین بازه زمانی فروش کم شد، این در حالی است که اسفند، پرفروش ترین ماه کتابفروشی ها است.

محمدتقی امین پور با بیان اینکه البته با استفاده از روش فروش اینترنتی و حضور در فضای مجازی تا حدودی این مشکل برطرف شد، اضافه کرد: در فروش آنلاین به دلیل ارسال رایگان و اعمال تخفیف تا حدودی فروش داشتیم که به هیچ وجه نمی تواند جبران خسارت بکند.

وی درباره مدت تعطیلی کتابفروشی گفت: از 24 اسفند تا 28 فروردین داوطلبانه مغازه را تعطیل کردیم و بعدها هم با گشایش کسب و کارهای بی خطر با رعایت پروتکل های بهداشتی و گذاشتن دمپایی برای هر مشتری آغاز به بازگشایی کردیم.

مدیر کتابفروشی دهخدا ادامه داد: البته از زمانی که فروشگاه را باز نموده ایم استقبال چندانی نشده است و نسبت به سال های قبل در مدت مشابه مراجعه نماینده و خریدار بسیار کاهش یافته است.

  • یک میلیارد تومان چک برگشتی کتابفروشی ها

مدیر کتابفروشی حامد نیز در گفت و گویی با بیان اینکه کرونا تاثیر منفی زیادی بر فروش ما داشت، اظهار کرد: معمولا شب عید دوستان برای خرید خودشان و نیز اهدا کتاب به عنوان عیدی می آمدند اما با تعطیلی اجباری این امکان از ما گرفته شد.

حامد نخجوانی اعلام نمود: اگرچه فروش آنلاین و ارسال رایگان را به منظور جبران ضررهای ناشی از تعطیلی برقرار کردیم، اما قاعده کتابفروشی های سنتی حضور کتابخوانان حرفه ای در کتابفروشی و قفسه گردی است و چه بسا ضمن جست و جوی کتاب به کتابی برمی خورند که نه نامش را شنیده اند و نه از وجود چنین کتابی خبر داشتند.

وی با بیان اینکه در مدتی هم که کتابفروشی را باز نموده ایم استقبال مراجعان بسیار کم است، اضافه کرد: در این فصل معمولا نمایشگاه کتاب تهران برگزار می شد که تاثیر زیادی بر چاپ و نشر و فروش کتاب حتی در کتابفروشی های شهرستان ها داشت اما سال جاری به دلیل برگزار نشدن نمایشگاه این فرصت نیز از صنف ما گرفته شد.

  • کمبود فروش مان را فقط در شب عید جبران می کردیم

مدیر کتابفروشی سپهر با بیان اینکه ما فقط چشم به راه فروش عید می مانیم تا کمبود فروش مان را در شب عید جبران کنیم، اضافه کرد: سال جاری امیدمان بر باد رفت و فروش مان در این ایام صفر شد.

مهدی دادیزاده با بیان اینکه بعضی دوستان جمع شدند تا راه حلی مبنی بر فروش آنلاین داشته باشیم، اظهار کرد: هیچ کدام از این روش ها عملی نشده و افاقه ای نکرد و کتابفروشان با ضرر هنگفتی روبرو شدند؛ بعضی ها حتی کرایه مغازه شان را هم نتوانستند بدهند و چک های برگشتی زیادی هم در این مدت داریم.

وی با بیان اینکه در شرایط بد مالی اولین چیزی که مردم از سبدشان حذف می نمایند کتاب و کالای فرهنگی است، گفت: البته مردم تقصیری ندارند و اصول هم همین است چون معیشت خانواده و مخارج ضروری مقدم بر کتاب است.

مدیر کتابفروشی سپهر با بیان اینکه بسیاری از کتابفروشی های تبریز قصد برچیدن مغازه و تعطیلی این صنف را داشته و به ما هم توصیه می نمایند که تعطیلی امروز بهتر از فردا است، اضافه کرد: امیدوارم این مساله پیش نیاید چون در تبریز کتابفروش واقعی به اندازه انگشت دست نمانده است و وقوع این امر برای تبریز با پشتوانه فرهنگی و سابقه غنی علمی و ادبی فاجعه است .

دادیزاده در خصوص حمایت های سازمان های فرهنگی از کتابفروشان نیز گفت: البته وعده هایی داده شده ولی در عمل هنوز چیزی ندیده ایم و فقط گفتار درمانی است و امیدوارم تا دیر نشده و نوشداروی بعد از مرگ سهراب نشده وعده ها عملی گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 955

به "نفس کتابفروشی های تبریز با کرونا بند آمده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفس کتابفروشی های تبریز با کرونا بند آمده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید