همگام با جامعه جهانی برای حفظ اوزون اقدام کرده ایم

به گزارش نامیت، به گزارش خبرنگاران، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم بزرگداشت روز جهانی اوزون گفت: در جمهوری اسلامی ایران پیروز شدیم بر اساس برنامه و زمان بندی پروتکل مونترال مواد مخرب لایه اوزون را حذف کنیم.

همگام با جامعه جهانی برای حفظ اوزون اقدام کرده ایم

متصدی اضافه کرد: تا سال 2010 هالون ها و فریون ها را به طور کامل حذف کردیم و در سال 2015 برنامه خروج آفات نباتی از چرخه مصرف را داشتیم. تا سال 2015 توانستیم بر اساس برنامه جدید پروتکل مونترال 10 درصد SFC ها را حذف کنیم و این عدد تا 2017 به 20 درصد خواهد رسید. افزون بر این در مرحله دوم حذف مواد مخرب لایه اوزن پیش بینی می شود تا سال 2030 حدود 10 درصد دیگر از این مواد نیز حذف شود.

وی ادامه داد: جلوگیری از ایجاد صنایعی که به هر نحوی می خواهند مواد مخرب لایه اوزون را استفاده کنند بخشی از اقدامات ما بوده و گمرکات در این زمینه فعالیت چشمگیری برای جلوگیری داشته است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه 1378 صنعت در کشور پیروز شده اند این مواد را حذف کنند گفت: 5 میلیون کیلومتر مربع از حفره ای که در لایه اوزون ایجاد شده بود تا سال 2015 نسبت به سال 2000 ترمیم شده است. این یکی از پیروز ترین پروتکل های دنیاست و پیش بینی می کند تا سال 2050 ترمیم کامل را داشته باشیم و این نشانی از مشارکت، مسئولیت پذیری و اعتقاد به یک فعالیت محیط زیستی است که با تلاشی در سطح ملی و دنیای به آن دست یافته ایم.

متصدی شرح داد: امروز در بیست و نهمین سالگرد روز دنیای اوزون این نگرانی با اتحاد دنیای برای حفاظت از لایه اوزون حذف شده است. فعالیت های کشورها نشان داده که حفاظت نه تنها باعث ترمیم لایه اوزون شده که کاهش گازهای دارای اثرات منفی در تغییرات اقلیمی را نیز به دنبال داشته و 135 میلیارد تن CO2 در این فرآیند حذف شده است.

وی تاکید کرد: ما نیاز به توسعه داریم اما نمی توانیم توسعه را بدون رعایت تعهدات دنیای محیط زیستی مان انجام دهیم. ما باید به طور مشروط و غیرمشروط 12 درصد میزان گازهای گلخانه ای مان را کاهش دهیم این کاهش میسر نمی شود مگر آنکه در تمامی بخش ها ملاحظات محیط زیستی را رعایت کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود:ما در کشور از ابزارهای نوین دنیا برای حفظ محیط زیست استفاده می کنیم، ما سندی را به تصویب هیات دولت رساندیم که سند اقتصاد کم کربن ماست و دقیقا در راستا دنیای کاهش گازهای گلخانه ای است، امروز سیستم اقتصادی ما ملزم به اجرای برنامه های کم کربن مصوب دولت است.

متصدی با اشاره به اقدامات اجرا شده در کشور تاکید کرد: قطعا این فعالیت ها می تواند با فعالیت های مربوط به حفظ لایه اوزون پیوند یابد و یک برنامه برنده-برنده باشد و می توانیم هم در کنترل گازهای گلخانه ای و هم در ترمیم اوزون پیروز باشیم.

وی اعلام نمود: شعار امسال ما این است که برنامه های کشوری را با برنامه های دنیای پیوند دهیم و به مقصود خودمان یعنی حفظ محیط زیست و توسعه پایدار دست پیدا کنیم. دراین راستا یکی از مهمترین مباحث مشارکت است که باید در کشور به آن برسیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود: ما امسال نسبت به پارسال بیش از یک ماه روزهای سالم بیشتر از نظر آلودگی هوا داشتیم. این پیروزیت که برای کاهش آلودگی هوا کسب شده بعد از نیم قرن بوده است. یعنی از دهه پنجاه به این سو نتوانسته بودیم فرایند آلودگی هوا را به سمت کاهش ببریم. نهایتا در برخی سال ها میزان آلودگی ثابت بوده است ولی امروز غلظت آلاینده های کشور به سمت کاهش است.

متصدی با بیان اینکه پیروزیت در کاهش آلودگی هوا، پیروزیت سازمان محیط زیست نیست و پیروزیت کشور و همه دستگاه هاست در سرانجام دو مساله مهم را گوشزد کرد و گفت: بدون مشارکت همه ما قطعا هیچ اقدامی صورت نمی گیرد و نکته دیگر همگام شدن این مشارکت ملی با مشارکت بین المللی است، ما الزام داریم برای رسیدن به محیط زیست بهتر و زندگی بهتر همگام با جامعه دنیای حرکت کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 826

به "همگام با جامعه جهانی برای حفظ اوزون اقدام کرده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همگام با جامعه جهانی برای حفظ اوزون اقدام کرده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید