پژوهشگران دانشگاه اراک غشای پروتئینی برای شیرین سازی آب ساختند

به گزارش نامیت، محققان دانشگاه اراک پیروز شدند غشای پروتئینی برای شیرین سازی آب بسازند که این دستاورد در کاهش هزینه های شیرین کردن آب نقش بسزایی خواهد داشت.

پژوهشگران دانشگاه اراک غشای پروتئینی برای شیرین سازی آب ساختند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، محققان دانشگاه اراک پیروز شدند عشای پروتئینی برای شیرین سازی آب در دانشگاه اراک شدند.

این پژوهش علمی را گروه تحقیقاتی گروه مهندسی شیمی این دانشگاه انجام داده اند و می تواند دستاوردی ارزشمند در نجات کره زمین از آلودگی های زیست محیطی باشد.

پژوهشگران دانشگاه اراک در این این پروژه، از روش شبیه سازی دینامیک مولکولی در طراحی غشا های پروتئینی استفاده نموده اند. این روش می تواند هزینه های بالاتی طراحی و ساخت غشا ها در مقیاس آزمایشگاهی را کاهش دهد.

شیرین سازی با این روش احتیاج به مرحله پیش تصفیه دارد و می تواند با قابلت عبوردهی بسیار بالای این غشا در درازمدت، پاسخ مناسبی برای کمبود آب مورد احتیاج کشور باشد.

در حال حاضر تعداد کمی از این غشا ها در جهان تجاری سازی شده است. تولیدات این برای تصفیه آب خانگی و صنایع غذایی آغازشده است. درحالیکه هنوز در زمینه های دارویی و شیرین سازی آب دریا در مرحله ایده و آزمایش هستند؛ بنابراین با پژوهش و مطالعه در این زمینه هاو دستیابی به توانمندی ساخت این غشا ها در مقیاس های عظیم و صنعتی قابلیت رقابت با شرکت های رقیب خارجی وجود دارد.

با توجه به شرایط فعلی مصرف انرژی در فرایند های شیرین سازی و با در نظر دریافت آلاینده ها و گرمایش کره زمین بحث بهینه سازی و ارتقای تکنولوژیکی این فرایند ها تنها راستا نجات کره زمین می باشد. در میان روش های بهبود دهنده راندمان فرایند های شیرین سازی، استفاده از غشا های مبتنی بر بافت های بیولوژیک، خاصه کانال های آکواپرین بسیار جالب توجه به نظر می رسد. چرا که عبورپذیری آب تا دوبرابرنسبت به غشا های رایج بالاتر است.

لازم به ذکر است، این مقاله ارزشمند در مجله Desalination با ضریب تاثیر 7.098 به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1318

به "پژوهشگران دانشگاه اراک غشای پروتئینی برای شیرین سازی آب ساختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشگران دانشگاه اراک غشای پروتئینی برای شیرین سازی آب ساختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید