چگونه سومین فیلم پرفروش سال 2020 یک شکست تجاری از آب درآمد

به گزارش نامیت، فیلم سینمایی دولیتل (Dolittle ) سومین اثر پرفروش سال 2020 میلادی در سراسر جهان بوده است و هم زمان با توجه به هزینه بالای ساختش یک شکست تجاری به حساب می آید.

چگونه سومین فیلم پرفروش سال 2020 یک شکست تجاری از آب درآمد

به عنوان یکی دیگر از موقعیت های عجیب سال 2020 می شود به فیلم سینمایی دولیتل با بازی ستاره ای همچون رابرت داونی جونیور اشاره کرد که امسال پرفروش ترین فیلم جهان در کشور چین و سومین فیلم پرفروش در سراسر جهان بوده است.

دولیتل درباره دامپزشکی به نام جان دولیتل است که پس از مرگ همسرش در خانه در کنار حیوانات باغ وحش به گوشه نشینی می پردازد و در عین حال یک ویژگی عجیب دارد؛ او می تواند با حیوانات حرف بزند.

این فیلم سینمایی استودیوی یونیورسال که در ژانویه سال 2020 در میان نگاه های منفی منتقدان و استقبالی نسبتا سرد از طرف مخاطبان اکران شد، به تازگی هم زمان با آغاز بازگشایی سینماها فروشی 18 میلیون دلاری را در کشور چین تجربه کرده است.

تا به امروز عمده فروش دولیتل بیرون از ایالات متحده آمریکا رخ داده است؛ این اثر در آمریکا 77 میلیون دلار فروخته در حالی که با 166 میلیون دلار فروش خارجی کل فروشش در سراسر جهان را به 243 میلیون دلار رسانده است. در این سال عجیب که همه گیری کرونا صنعت سینما را به شدت تحت فشار قرار داده تنها دو فیلم در سطح جهان پرفروش تر از دولیتل بوده اند؛ سونیک خارپشت (Sonic the Hedgehog ) با فروش حدودا 307 میلیون دلاری و پسران بد تا ابد (Bad Boys for Life ) با فروش 419 میلیون دلاری.

جالب است بدانید هر دو فیلم پرفروش سال 2020 که رتبه های اول و دوم را اشغال کرده اند بودجه هایی زیر 100 میلیون دلار داشته اند اما فیلم فانتزی و خانوادگی استیون گیگان که انتظار می رفت با وجود رابرت داونی جونیور فروش چشمگیری داشته باشد و فرایند تولیدش نیز با تأخیر روبرو شد، چیزی حدود 175 میلیون دلار هزینه روی دست تولیدکنندگانش گذاشت.

به این ترتیب روشن است که امسال اوضاع باکس آفیس آن قدر خراب بوده که حتی سومین فیلم پرفروش جهان هم با در نظر دریافت هزینه های بازاریابی در مجموع زیان ده است؛ یا در خوش بینانه ترین حالت سود قابل توجهی نصیب تولیدکنندگان نکرده است.

البته بعضی کارشناسان معتقدند عملکرد دولیتل آنچنان هم بد نبوده و در واقع مشکل اصلی هزینه 175 میلیون دلاری فیلم است. اسکات مندلسون یکی از نویسندگان حوزه سینما در وب سایت فوربز در این مورد می نویسد: متأسفانه وقتی گفتم 175 میلیون دلار رقم دیوانه واری برای یک فیلم فانتزی درباره حیوانات سخنگو از یک مجموعه شناخته شده اما نه چندان پرطرفدار است که یک بازیگر احترام برانگیز دارد که به آن معنا هم ستاره سینمایی نیست، به نکته درستی اشاره کردم.

اما دولیتل در این شکست تجاری تنها نبود. دو فیلم دیگر در کنار این اثر سینمایی را می توان شکست خوردگان بزرگ سال 2020 در نظر گرفت؛ فیلم سینمایی آوای وحش (The Call of the Wild ) و انیمیشن به پیش (Onward ).

آوای وحش فیلمی است به کارگردانی کریس سندرز که بر اساس رمان معروف جک لندن ساخته شد و هریسون فورد و دن استیونز را به عنوان بازیگران اصلی به خدمت گرفت. این فیلم بودجه ای بین 125 تا 150 میلیون دلار داشت و فروش جهانی اش از 108 میلیون دلار فراتر نرفت. آوای وحش را استودیو فاکس قرن بیستم تولید کرده که حال پس از خریداری شدنش توسط والت دیزنی باید بگوییم این اثر سینمایی یکی از محصولات شکست خورده دیزنی است.

جالب است که دیگر شکست بزرگ سال یعنی انیمیشن به پیش هم از تولیدات دیزنی بود. به پیش به نویسندگی و کارگردانی دن اسکنلون را پیکسار از استودیوهای زیرمجموعه والت دیزنی تولید کرد. این اثر در مجموع منتقدان را راضی کرد اما در نهایت تحت تأثیر شرایط کلی گیشه به یکی از معدود انیمیشن های دیزنی-پیکسار تبدیل شد که شکست تجاری را تجربه کرد.

انیمیشن به پیش با حضور صداپیشگانی چون تام هالند و کریس پرت بودجه سنگین 200 میلیون دلاری داشت و انتظار می رفت با فروش بالا این هزینه ساخت را جبران کند اما در نهایت پیروز نشد بیش از 110 میلیون دلار بفروشد و طعم شکستی سخت و تلخ را چشید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1104

به "چگونه سومین فیلم پرفروش سال 2020 یک شکست تجاری از آب درآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه سومین فیلم پرفروش سال 2020 یک شکست تجاری از آب درآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید