چگونه میزان مسمومیت زایی برنج را کاهش دهیم؟

به گزارش نامیت، خبرنگاران/بوشهر یک کارشناس تغذیه می گوید شایع ترین موارد گزارش شده، آلودگی برنج با آرسنیک، کادمیم، جیوه و سرب بوده که دریافت آنها به مدت طولانی، مسمومیت و عوارضی مانند سرطان و نقص مادرزادی در نوزادان را به دنبال دارد.

چگونه میزان مسمومیت زایی برنج را کاهش دهیم؟

آذین صبوری، کارشناس مسئول بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت دیلم به خبرنگاران گفت: در بسیاری از نقاط دنیا برنج غذای اصلی و تامین نماینده بخش عمده انرژی افراد است و در ایران به عنوان برنج دومین غذای اصلی بعد از گندم مصرف می گردد.

وی اضافه کرد: آلودگی برنج با فلزات سنگین یکی از موارد محتمل آلودگی های محیطی است که طی آن تحت شرایط خاصی از قبیل آلودگی آب، خاک و نزدیکی مزارع برنج به مراکز صنعتی و فاضلاب های مربوطه، عناصر سنگین به برنج منتقل شده و در آن تجمع پیدا می نمایند.

به گفته این کارشناس شایع ترین موارد گزارش شده، آلودگی برنج با آرسنیک، کادمیم، جیوه و سرب بوده است. این عناصر نقشی در رشد و حیات انسان نداشته و دریافت آنها به مدت طولانی، مسمومیت و عوارضی از جمله سرطان زایی و ایجاد نقص مادرزادی در نوزادان را به دنبال دارد.

صبوری اظهار کرد: آنالیز ها نشان داده است که در برنج حدود ده برابر سایر غلات آرسنیک تجمع می یابد.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان دیلم مطرح کرد: بر اساس توصیه متخصصین پختن برنج با حجم زیاد آب، بهترین روش برای کاهش میزان آرسنیک با کاهش حداقلی مواد مغذی برنج است که روش مذکور در زیر توضیح داده شده:

1. در یک قابلمه به ازای هر فنجان برنج خام 4 فنجان آب ریخته گردد.

2. بعد از به جوش آمدن آب، برنج از قبل خیسانده شده را درون قابلمه ریخته و بگذارید 5 دقیقه بجوشد.

3. بعد از 5 دقیقه برنج را آبکش کنید (آب برنج را دور بریزید).

4. مجددا برنج را داخل قابلمه ریخته و به ازای هر فنجان برنج این بار دو فنجان آب داخل قابلمه بریزید.

5. میزان حرارت زیر قابلمه را کم نموده، درب قابلمه را بگذارید تا آب برنج تمام گردد و برنج دم بکشد.

وی معتقد است در این روش ضمن حفظ ارزش غذایی برنج و ریز مغذی های آن، میزان بیشتری آرسنیک از برنج به خصوص برنج سفید (به میزان 70 درصد) خارج می گردد. این روش در هنگام تهیه برنج برای نوزادان و بچه ها اکیداً توصیه می گردد زیرا آنها بسیار بیشتر از افراد بزرگسال در خطر قرار دریافت در معرض آرسنیک هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1622

به "چگونه میزان مسمومیت زایی برنج را کاهش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه میزان مسمومیت زایی برنج را کاهش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید