تلاش برای تبدیل محور خور و انارک استان اصفهان به ژئو پارک

به گزارش نامیت، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تلاش برای تبدیل محور خور و انارک استان اصفهان به ژئو پارک صورت می گیرد.

تلاش برای تبدیل محور خور و انارک استان اصفهان به ژئو پارک

از سوی سازمان زمین شناسی انجام می گردد

رضا جدیدی با بیان اینکه مطالعات اولیه و مقدماتی مربوط به دو ژئوپارک در محورهای جندق-خور و نخلک-انارک در شرق استان اصفهان اجرا شده، اضافه نمود: پیمایش های اولیه و مقدماتی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برای این مناطق جهت تبدیل شدن به ژئوپارک انجام شد، اما با توجه به ظرفیت های زیاد استان اصفهان باید این مطالعات کامل گردد.

وی اعلام کرد: این دو منطقه دارای رکوردهای جهانی و ویژگی های منحصربفرد و بی نظیر در پدیده های زمین شناسی و معدنکاری و فلزکاری کهن است و قابلیت تبدیل شدن به ژئوپارک را در سطح بین المللی دارد.

جدیدی با بیان اینکه مطالعاتی برای ژئوپارک کویر مرنجاب آران و بیدگل انجام شد، اظهار کرد: برای آنالیز ظرفیت سایر نقاط استان اصفهان جهت تبدیل شدن به ژئو پارک مانند تالاب بین المللی گاوخونی احتیاج به آمایش کامل این خطه است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، این سازمان را متولی مطالعات ژئو پارک مطرح کرد و یادآور شد: حاکمیت منطقه و استان باید در این زمینه درخواست داشته باشد تا سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برای تامین منابع اقتصادی مورد احتیاج آن اقدام کند.

جدیدی با اشاره به آمادگی خوب استان اصفهان برای تکمیل مطالعات ژئوپارک گفت: ما مدل های موفقی در کشور در این زمینه مانند ژئوپارک بین المللی قشم و ملی ارس و طبس داریم و امید است اصفهان در نوبت بعدی برای ثبت ژئوپارک قرار گیرد که ظرفیت یابی ژئوپارک در سطح ملی و بین المللی در اصفهان توسط سازمان زمین شناسی و با همکاری اتاق بازرگانی این استان در حال اجرا و قرار است جلسه های مربوط به این کار ادامه یابد.

براساس اعلام روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، ژئوپارک علاوه بر پدیده های شاخص زمین شناسی می تواند از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی، محیط زیست غنی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگری برخوردار باشد که به گفته کارشناسان و مسئولان، مناطق بسیاری در کشورمان استعداد تبدیل شدن به منطقه ژئو پارک را دارند.

منبع: همگردی
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1428

به "تلاش برای تبدیل محور خور و انارک استان اصفهان به ژئو پارک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش برای تبدیل محور خور و انارک استان اصفهان به ژئو پارک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید