12 مورد از سالم ترین خوراکی ها برای افطار مقوی و سالم

به گزارش نامیت، انتخاب سالم ترین خوراکی ها برای افطار به روزه داران یاری می نماید تا بدنی سالم تر داشته باشند و در طول ماه رمضان با مشکلاتی نظیر ضعف و کمبود مواد حیاتی و مورد احتیاج بدن روبرو نشوند. از طرف دیگر تغذیه سالم در ماه رمضان می تواند بر تناسب اندام و جلوگیری از افزایش وزن روزه داران نیز مؤثر باشد. اما چگونه یک افطاری سالم بخوریم؟ آیا چیزی در خصوص فهرست مواد غذایی مهم و مفید افطار می دانید؟ سالم ترین سفره افطار شامل چه مواد غذایی است؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با سالم ترین غذاها برای افطار آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص برترین غذاها برای افطار پاسخ خواهیم داد.

12 مورد از سالم ترین خوراکی ها برای افطار مقوی و سالم

چگونه یک افطاری سالم بخوریم؟

مصرف مواد غذایی مهم و مفید برای افطار بعد از چند ساعت روزه داری به روزه داران یاری می نماید تا انرژی و قوت از دست رفته بدن را تأمین نمایند. از آنجایی که سیستم گوارش یک فرد روزه دار ساعت ها خالی مانده و بدن استراحت کامل داشته، افراط کردن در وعده افطاری می تواند فشار زیادی به معده وارد کند.

به یاد داشته باشید که شما باید برای همچون ناهار و برای همچون صبحانه غذا بخورید. از همین رو روزه داران باید برای افطار حتماً از یک وعده غذای سالم و سبک استفاده نمایند. مهم ترین مسئله در وعده افطار تأمین آب و قند مورد احتیاج خون است بنابراین مصرف آب گرم همراه با خرما برترین گزینه برای آغاز باز کردن روزه است. در ادامه می توانید با راهکارهایی برای انتخاب آشنا شوید.

1- روزه خود را با غذاهای مناسبی باز کنید

مصرف غذاهای چرب، شور و دیر هضم برای افطار به هیچ عنوان توصیه نمی گردد. از طرف دیگر بهتر است وعده افطار را درست مثل وعده صبحانه سبک و کم میل کنید و بعد از چند ساعت اندازهی شام بخورید تا یک باره به دستگاه گوارش فشار وارد نگردد.

مفیدترین و سریع ترین غذا برای افطار نان و پنیر به همراه گردو و سبزی است. از طرف دیگر مصرف و انواع اسنک های سالم و کم چرب نیز می تواند انتخاب مناسبی برای وعده افطار روزه داران باشد. بهتر است روزه داران حتماً از یک وعده غذای سبک و سالم نیز برای شام بعد از افطار استفاده نمایند.

2- برای افطار حتماً خرما بخورید

باز کردن روزه با آب گرم، چای کمرنگ و شیر گرم با چند عدد خرما بسیار مناسب است. مصرف خرما می تواند قند خون را افزاش دهد و را برطرف کند. خرما دارای قند فروکتوز و ساکاروز است که هضم و جذب آن به سرعت انجام می گردد و از همین رو برای افزایش انرژی بدن بسیار مفید است.

استفاده از شکر و شیرینی هایی که از قند مصنوعی تهیه شده اند موجب به هم خوردن متابولیسم بدن می شوند. سعی کنید به جای استفاده بی رویه از به سراغ خرما، عسل و کشمش بروید.

3- برای افطار ماست بخورید

ماست از سالم ترین خوراکی ها برای افطار است. بسیاری از افراد بعد از چند ساعت غذا نخوردن در افطار احساس سنگینی و دل درد را تجربه می نمایند. برای برطرف این حالت می توانید از یک کاسه ماست همراه با کمی جوانه گندم یا پودر مغزهایی مثل پسته، بادام و کنجد بهره ببرید. ترکیب ماست با میوه های فصل نیز یک تغذیه سالم در ماه رمضان است که خوردن آن برای افطار فواید زیادی برای بدن دارد.

4- برای افطار حتماً از سالاد بهره ببرید

سرشار از فیبر و مواد مغذی است. استفاده از سالاد در افطار می تواند به تأمین آب و ویتامین های مورد احتیاج بدن روزه دار یاری کند. از طرف دیگر فیبر موجود در سالاد موجب می گردد تا شما زودتر احساس سیری را تجربه کنید و از پرخوری در افطار اجتناب کنید.

5- از خوردن میوه و سبزی غافل نشوید

خوردن دو وعده میوه و سبزی در طول روز برای بدن ضروری و واجب است. در طول ماه رمضان نیز سعی کنید حتماً از اندازهی میوه و سبزی در سحری و اندازهی میوه و سبزی در وعده افطار بهره ببرید.

6- از کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین های سالم برای افطار بهره ببرید

مصرف کربوهیدرات های پیچیده و انتخاب یک رژیم غذایی حاوی پروتئین برای تأمین انرژی بدن بسیار حیاتی است. برای غذای وعده افطار سعی کنید از گوشت بدون چربی، مرغ بدون پوست، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و لبنیات کم چرب بهره ببرید. پیشنهاد می گردد به جای مصرف از کربوهیدرات های ساده از کربوهیدرات های پیچیده بهره ببرید. استفاده از نان های سبوس دار، سیب زمینی و بلغور و و گندم در وعده افطار بسیار مناسب است.

7- استفاده از روغن در ماه رمضان را محدود کنید

اگر در پی تغذیه سالم در ماه رمضان هستید و این سوال در فکر تان ایجاد شده که چگونه یک افطاری سالم بخوریم بهتر است مصرف روغن را کاهش دهید. در طول ماه رمضان سعی کنید بیشتر از غذاهایی که به صورت بخارپز، کبابی و پخته آماده می شوند بهره ببرید. برترین غذا برای افطار غذایی است که بدون روغن، نمک و ادویه زیاد تهیه شده باشد و حاوی ویتامین ها و مواد مورد احتیاج بدن باشد.

در صورت سرخ کردن غذاها حتماً از اندازه روغن کمی بهره ببرید. ماه رمضان فرصت مناسبی برای ایجاد عادت های غذایی صحیح و درست است. از همین رو می توانید با جایگزین کردن غذاهای سالم و پختنی به جای غذاهای چرب و سرخ شده به سلامت بدن خود یاری کنید.

8- از غذاهای غنی از پتاسیم بهره ببرید

پتاسیم نقش مهمی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از گرفتگی عضلات و حفظ تعادل مایعات در بدن دارد. غذاهایی مثل لوبیا، سبزیجاتی با برگ تیره، سیب زمینی، کدو حلوایی، ماست، آووکادو، قارچ، موز و خرما منبع غنی پتاسیم هستند. از طرف دیگر خرما نه تنها موجب آبرسانی بدن می گردد و انرژی از دست رفته بدن را نیز تأمین می نماید، بلکه حس شادابی زیادی به روزه داران نیز می بخشد.

9- از مصرف مایعات کافی در افطار غافل نشوید

بین افطار و زمان خواب حتماً از مقدار مناسبی آب و نوشیدنی های سالم بهره ببرید. کم آبی موجب سستی بدن، سردرد و احساس خستگی می گردد. سعی کنید از زمان افطار تا موقعی که به خواب می روید حتماً از چند لیوان آب و آب میوه تازه بهره ببرید.

به یاد داشته باشید که مصرف زیاد چای برای افطار به هیچ عنوان مناسب نیست. چای حاوی کافئین است و موجب از دست رفتن آب بدن می گردد. بنابراین بهتر است در طول افطار حتماً از چای کم رنگ یا آب جوش بهره ببرید.

10- حتماً برای افطار آجیل میل کنید

افطار چی بخوریم که چاق نشیم؟ آجیل ها و مغزها از سالم ترین خوراکی ها برای افطار هستند. این دانه ها حاوی چربی های مفید و ضروری برای بدن هستند. معمولاً روزه داران بعد از ساعات طولانی غذا نخوردن بیشتر هوس غذاهای چرب می نمایند. برای کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری بهتر است در وعده افطار از اندازهی آجیل خام بهره ببرید.

11- در کنار غذا از سبزیجات آبرسان بهره ببرید

خیار و کاهو سرشار از فیبر و آب هستند و از جمله سالم ترین خوراکی ها برای افطار محسوب می شوند. این سبزیجات برای خنک شدن بدن و تأمین آب بدن بسیار مفید می باشند. به منظور آماده کردن سالم ترین سفره افطار و بعلاوه جلوگیری از و حفظ سلامت و بهتر است روزانه از اندازهی کاهو و خیار بهره ببرید.

12- مصرف غذاهای مضر را کاهش دهید

در ماه رمضان بهتر است در پی فهرست غذاهای سبک و ساده مخصوص افطار باشید و از مصرف غذاهای مضر و چرب اجتناب کنید. خوردن غذاهای سرخ نموده، نوشابه های گازدار، آب سرد و فست فودهای ناسالم به هیچ عنوان برای افطار توصیه نمی گردد. این غذاها موجب بروز مسائل گوارشی و چاق شدن فرد می شوند و سلامت فرد را تحت تأثیر قرار می دهند.

مخلص کلام اینکه تغذیه سالم در ماه رمضان و بعلاوه استفاده از غذاهای سالم در این ماه می تواند به بهبود شرایط سلامت بدن روزه داران و بعلاوه جلوگیری از احساس ضعف و بی حالی یاری زیادی کند. در طول ماه رمضان سعی کنید با ایجاد عادت های غذایی مناسب و مصرف غذاهای سالم از بروز چاقی و اضافه وزن جلوگیری نموده و مواد غذایی مورد احتیاج بدن را تأمین کنید.

سوالات متداول

چگونه یک افطاری سالم بخوریم؟

انتخاب سالم ترین خوراکی ها برای افطار و بعلاوه کاهش مصرف چربی، شکر و نمک به شما یاری می نماید تا مواد غذایی مهم و مفید را در وعده افطار به بدنتان برسانید.

چرا باید برای افطار حتماً خرما بخورید؟

مصرف خرما می تواند قند خون را افزاش دهد و سردرد و سرگیجه روزه دار را برطرف کند. خرما دارای قند فروکتوز و ساکاروز است که هضم و جذب آن ها با سرعت انجام می گردد و از همین رو برای افزایش انرژی بدن بسیار مفید است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1996

به "12 مورد از سالم ترین خوراکی ها برای افطار مقوی و سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 مورد از سالم ترین خوراکی ها برای افطار مقوی و سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید