آمریکاگزینه نظامی برای جلوگیری ازنفوذ روسیه وچین در ونزوئلا را آنالیز می نماید

به گزارش نامیت، شبکه خبری سی ان ان در گزارشی از آنالیز گزینه های جدید نظامی در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) خبر داده که هدف از آن ها جلوگیری از نفوذ کشورها از جمله روسیه، چین و کوبا در ونزوئلا است.

آمریکاگزینه نظامی برای جلوگیری ازنفوذ روسیه وچین در ونزوئلا را آنالیز می نماید

به گزارش خبرنگاران، شبکه خبری سی ان ان در گزارشی به نقل از یک مقام دفاعی آگاه از این طرح پنتاگون -که نامش فاش نشده است-، مطرح کرد دستور ارائه گزینه های بازدارندگی به دنبال نشست هفته گذشته کاخ سفید داده شده است.

در این نشست جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا از پاتریک شانان سرپرست وزارت دفاع آمریکا خواسته است طرح هایی را برای مقابله با بحران ونزوئلا ارائه دهد.

مقام مذکور تاکید نمود که اقدام اولیه در این زمینه توسط ستاد مشترک پنتاگون که وظیفه برنامه ریزی برای عملیات نظامی در آینده را برعهده دارد و ستاد فرماندهی جنوبی ایالات متحده که بر دخالت نظامی آمریکا در آمریکای مرکزی وجنوبی نظارت دارد، اجرا شده است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی مدعی شد که همه گزینه ها همچنان در مورد ونزوئلا روی میز است. با این حال تعدادی از مقامات پنتاگون گفته اند که وزارت دفاع آمریکا تمایلی برای استفاده از نیروی نظامی برای کنار گذاشتن رئیس جمهور ونزوئلا از قدرت ندارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا خواسته است که از قدرت کناره گیری کند و گفته که روس ها باید از ونزوئلا خارج شوند با این حال بر اساس آنچه که سی ان گزارش داده نشانه ای دال بر این موضوع وجود ندارد که خواهان اقدام نظامی عمده نیروهای آمریکایی در این کشور است.

بر اساس گزارش سی ان ان، گزینه های جایگزین شامل مانورهای دریایی به دلیل تاکید بر یاری های انسان محبت آمیز و تعاملات نظامی بیشتر با کشورهای همسایه است.

ترامپ فوریه گذشته از مادورو خواست از قدرت کناره گیری کند. این درخواست همزمان با اعلام خوان گوایدو رئیس مجلس ملی ونزوئلا در معرفی خود به عنوان رئیس جمهور موقت به بهانه تقلب در انتخابات سال 2018 مطرح شد.

از آن موقع تاکنون تنش ها در روابط ونزوئلا و واشنگتن افزایش یافته و بعضی ازمقام های آمریکایی بارها از ارتش ونزوئلا خواسته اند دست از حمایت مادورو بردارند. این درحالیست که مادورو، آمریکا را در مسائل داخلی این کشور مقصر می داند.

پمپئو به تازگی در سفر سه روزه به پاراگوئه، شیلی و پرو از پاسخگویی مستقیم به سوالاتی درباره راهبرد احتمالی آمریکا در مقابله با مادرو در صورت کوشش وی برای حفظ قدرت خودداری و در مقابل تاکید نمود که هر گونه تصمیمی به مردم ونزوئلا بستگی دارد.

وی همچنین مدعی شد همسایگان ونزوئلا با نحوه مدیریت آوارگان این کشور مقابله می نمایند و مادرو و روسیه و کوبا که از این دولت حمایت می نمایند 100 درصد در چنین چالشی نقش دارند.

او همچنین بشدت از چین به دلیل حمایت از مادورو انتقاد کرد و گفت: وقتی چین در مناطقی مانند آمریکای لاتین فعالیت تجاری می نماید، اغلب سرمایه هنگفتی را در اقتصاد آن کشور تزریق می نماید که به فساد و تخریب حاکمیت مطلوب جان تازه ای می بخشد.

این اظهارات پمپئو با واکنش مقامات چین روبرو شد و لیو کانگ سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهارات پمپئو را تحریک آمیز توصیف کرد و گفت و آن را غیرمسئولانه و کاملا غیر قابل توجیه خواند.

پمپئو همچنین هفته گذشته در مصاحبه با تلویزیون شیلی مدعی شد که روسیه در امور داخلی ونزوئلا مداخله می نماید و روسیه را یک قدرت متخاصم توصیف کرد.

وی هشدار داد که آمریکا از هر گونه ابزار و گزینه ای برای به اصطلاح بازگرداندن دموکراسی به ونزوئلا آنالیز می نماید.

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی ضمن اشاره به این مساله نوشت: اظهارات مقام های آمریکایی همچنین با واکنش مقام های کوبا روبرو شده است. برونو رودریگز وزیر امورخارجه کوبا به تازگی تعهد واشنگتن برای بکار بستن اقداماتی خاص علیه کوبا به بهانه سیاست آن در قبال ونزوئلا را به نوعی تهدید توصیف کرد.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا پیشتر خطاب به شورای امنیت ملی سازمان ملل متحد گفته بود که واشنگتن باید بزودی اقدام جدیدی را علیه کوبا انجام دهد. او اقدامات کوبا را نفوذ شرورانه هاوانا در ونزوئلا توصیف کرد.

پکن در مقابل اتهامات واشنگتن درباره اعزام نیرو به ونزوئلا را رد نموده است. بر اساس گزارش اسپوتنیک، مقام های ونزوئلایی ظاهرا تایید نموده اند که مارس گذشته (فروردین) 65 تن دارو از چین دریافت نموده اند و کاراکاس بر اهمیت و سطح راهبردی روابط این کشور با پکن تاکید نموده است.

تاکید روسیه بر استقرار نیروهای روسیه بر مبنای قانونی

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه مارس گذشته در پاسخ به درخواست های دولت ترامپ برای خروج این کشور از ونزوئلا گفت حضور نیروهای روسیه در خاک کاراکاس مبنای قانونی دارد و این نیروها به تعمیر و نگهداری از تجهیزات نظامی که قبلا این کشور در اختیار ونزوئلا قرار داده بود، یاری می نمایند.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز به نوبه خود گفته است که حضور نظامی روسیه در ونزوئلا بر اساس توافق دفاعی بین دو کشور است و پرسنل نظامی تا زمانی که دو کشور ونزوئلا و روسیه حضور این نیروهارا لازم می دانند، در کاراکاس باقی می مانند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نیروهای نظامی روسیه اوایل ماه جاری میلادی وارد ونزوئلا شدند تا در عملیات رایزنی با مقامات ونزوئلا در زمینه همکاری صنعت دفاعی شرکت نمایند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که این کشور به رغم فشارهای آمریکا به همکاری های مالی، فنی و نظامی خود با دولت قانونی کاراکاس ادامه خواهد داد.

وزارت خزانه داری ایالات متحده پیشتر بانک یورو فاینانس موسناربانک روسیه را به دلیل همکاری با شرکت دولتی نفت ونزوئلا در فهرست تحریمی خود قرار داده است.

ریابکوف در واکنش به چنین اقدامی گفته است تحریم های آمریکا روسیه را متوقف نخواهد کرد چرا که رویکرد آمریکا (تحریم دیگر کشورها) به یک امر متداول تبدیل شده است.

با تور چین سفر کنید.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 خرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 168

به "آمریکاگزینه نظامی برای جلوگیری ازنفوذ روسیه وچین در ونزوئلا را آنالیز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکاگزینه نظامی برای جلوگیری ازنفوذ روسیه وچین در ونزوئلا را آنالیز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید