از خواص ماهی چه می دانید؟

به گزارش نامیت، ماهی یکی از مفیدترین منابع برای دریافت پروتئین است. ماهی سرشار از مواد مغذی ضروری مانند اسید های چرب امگا 3 و یک منبع عالی پروتئین برای لاغر شدن و قوی شدن عضلات است. همچنین ماهی می تواند بر روی عملکرد کبد، مغز و حتی خواب نیز تاثیر بگذارد. در این مقاله با خواص ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

از خواص ماهی چه می دانید؟

خواص ماهی

در ادامه به 20 خاصیت ماهی برای سلامت بدن اشاره خواهیم کرد.

1. کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبیبر اساس تحقیقات، مصرف ماهی با کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در ارتباط است. ماهی سرشار از اسید های چرب امگا 3 است که می تواند به کاهش التهاب، محافظت از قلب و پیشگیری از بیماری های مزمن یاری کند.

2. کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمرماهی یک رژیم غذایی ضروری برای مغز به شمار می رود. بر اساس تحقیقات، مصرف متعادل غذا های دریایی با کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در ارتباط است. افرادی که به طور مرتب ماهی مصرف می نمایند، ماده خاکستری مغزشان بیشتر بوده که این امر زوال و جمع شدگی مغز را کاهش می دهد.

3. یاری به کاهش علائم افسردگیمصرف ماهی می تواند به سلامت روح و روان نیز یاری کند. بعضی مطالعات نشان داده اند که روغن ماهی می تواند به بهبود علائم افسردگی یاری کند، زمانی که با مهارنماینده های بازجذب سروتونین (SSRI)، نوعی داروی ضد افسردگی، مصرف گردد.

4. ماهی منبعی غنی از ویتامین Dماهی سرشار از ویتامین D است. ویتامین D برای جذب کلسیم و سلامت و رشد استخوان ها مفید است.

5. یاری به بهبود بینایی و سلامت چشماسید های چرب امگا 3 برای بهبود بینایی و سلامت چشم مفید هستند و ماهی سرشار از اسید های چرب امگا 3 است.

6. بهبود خواببعضی تحقیقات نشان داده اند که افزایش مصرف ماهی می تواند به بهبود کیفیت خواب یاری کند. این موضوع ممکن است به علت سطح بالای ویتامین D موجود در ماهی باشد.

7. بهبود آکنهروغن ماهی برای پاکسازی پوست در افرادی که به آکنه خفیف تا شدید مبتلا هستند، مفید است.

8. تسکین روماتیسم مفصلیمصرف ماهی می تواند به کاهش تورم و درد ناشی از روماتیسم مفاصل یاری کند. بعلاوه افزایش مصرف ماهی به کاهش فعالیت بیماری در آرتریت روماتوئید نیز یاری می نماید.

9. ماهی یک گوشت کم چرب استماهی منبعی بسیار خوب از پروتئین، بدون چربی های اشباع شده است. توصیه می گردد هفته ای دو بار ماهی مصرف کنید.

10. یاری به کاهش کلسترولاسید های چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی می توانند به کاهش سطح LDL (کلسترول بد) یاری نمایند.

11. کاهش احتمال ابتلا به نارسایی قلبیبر اساس تحقیقات، مصرف متعادل ماهی، به علت غلظت بالای اسید های چرب امگا 3، می تواند به کاهش احتمال ابتلا به نارسایی قلبی یاری کند.

12. کاهش احتمال ابتلا به سکته مغزیبعضی تحقیقات نشان داده اند که اندازه بالای اسید های چرب امگا 3 موجود در ماهی می توانند به کاهش خطر سکته مغزی یاری نمایند.

13. کاهش احتمال ابتلا به بیماری های خود ایمنیمصرف ماهی می تواند احتمال ابتلا به بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع 1 را کاهش دهد. اندازه بالای ویتامین D موجود در ماهی به ایمنی بدن و متابولیسم گلوکز یاری می نماید.

14. کاهش احتمال ابتلا به سرطانبعضی تحقیقات نشان داده اند که مصرف ماهی می تواند خطر ابتلا به سرطان های گوارشی مانند حفره دهان، حلق، سرطان روده و سرطان لوزالمعده را کاهش دهد.

15. افزایش متابولیسماسید های چرب امگا 3 که در ماهی فراوان است، تأثیری مثبت بر متابولیسم دارند. این اسید ها به افزایش متابولیسم و بعلاوه اکسیداسیون چربی به ویژه در زنان مسن، یاری می نمایند.

16. کاهش فشار خونافزایش مصرف ماهی می تواند به کاهش فشار خون یاری کند. غلظت بالای اسید های چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی در کاهش فشار خون نقش دارد.

17. افزایش تمرکز و توجهبعضی مطالعات نشان داده اند که مصرف ماهی می تواند به بهبود تمرکز و توجه در نوجوانان یاری کند.

18. تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگیمصرف ماهی می تواند به تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی یاری کند.

19. یاری به درمان بیماری کبداسید های چرب امگا 3 موجود در ماهی می توانند به درمان بیماری کبد یاری نمایند. این اسید ها با تجزیه تری گلیسیرید ها و اسید های چرب در کبد به کاهش احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب یاری می نمایند.

20. یاری به بهبود سریع تر ورزشکارانویتامین D و اسید های چرب امگا 3 موجود در ماهی به ورزشکاران در بهبود کوفتگی و بازسازی و ترمیم عضلات یاری می نمایند.

کلام آخرماهی یکی از سالم ترین مواد غذایی به شمار می رود. این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی مهم مانند پروتئین، ویتامین D و اسید های چرب امگا 3 است. به طور کلی از جمله خواص ماهی می توان به درمان بیماری کبد و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های خود ایمنی و کاهش کلسترول اشاره نمود.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1790

به "از خواص ماهی چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از خواص ماهی چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید