اصفهان؛ پایین ترین رتبه هوای پاک در میان کلانشهرهای کشور

به گزارش نامیت، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: کلانشهر اصفهان در بهار 99 کمتر از 4 روز هوای پاک داشت که پایین ترین رتبه هوای پاک در بین کلانشهرهای ایران است.

اصفهان؛ پایین ترین رتبه هوای پاک در میان کلانشهرهای کشور

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، ایرج حشمتی رور سه شنبه 20 خرداد با تبریک هفته محیط زیست با شعار تنوع زیستی و مبارزه برای جلوگیری از انقراض فزاینده گونه های گیاهی و جانوری اظهار کرد: تغییرات اکوسیستمی یکی از مهم ترین مشکلاتی است که کشور و استان اصفهان با آن دست به گریبان است.

خشک شدن زاینده رود، فعال شدن کانون های گردو غبار و برداشت های غیرمجاز به علت عدم توسعه پایدار با منابع موجود باعث شده است که کلانشهر اصفهان به آلوده ترین شهر ایران در سال 98 تبدیل شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در پانزده ماه گذشته، مباحث محیط زیستی استان اصفهان با دقت احصاء و بررسی شد؛ به جرأت می توان گفت اصفهان به عنوان کلانشهر صنعتی، با بیش از 10 هزار واحد صنعتی، دو هزار واحد سنگ بری، رتبه نخست قطعه سازی خودرو در کشور، اختصاص رتبه اول نساجی کشور و همچنین تأمین بیش از نیمی از فولاد کشور، نتوانست حفاظت محیط زیست را همگام با توسعه صنعتی پیش ببرد.

وی ادامه داد: زاینده رود هویت اصفهان است و نقش مهمی در نشاط روانی شهروندان و توسعه صنعت گردشگری به عنوان صنعت سبز دارد و در سال 98، شش هزار و 907 استعلام برای بارگذاری صنعتی در استان اصفهان انجام شده است که با 88 درصد از این استعلام ها موافقت شد و برای بهره برداری 85 درصد هم موافقت به عمل آمد.

حشمتی اظهار کرد: با توجه به ده هزار و 776 پایش روزانه و دو هزار و 451 پایش شبانه محیط زیست در سال 98، سه هزار و 230 اخطار برای بخش صنعتی صادر و یک هزار و 281 مورد شکوائیه هم در این بخش انجام شد.

وی گفت: 464 مورد قضایی نسبت به تخلفات محیط زیستی صنایع در استان اصفهان پیگیری و تعداد 171 مورد رأی قضائی صادر شده و 70 واحد صنعتی هم به دلیل عدم پایبندی به الزامات زیست محیطی و تولید آلایندگی پلمب شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: 11 کارگروه با جلسات تخصصی مدیریت پسماند و صدور 64 مصوبه در سال 98 برگزار شد و 32 کارگروه مدیریت پسماند در شهرستانها با 198 مصوبه همراه بود.

وی اظهار داشت: با توجه به پوشش 80 درصدی بهره مندی از سامانه بازیافت و تولید کود کمپوست از طریق 6 کارخانه فعال تولید کود آلی در استان اصفهان، 5 سایت پسماند صنعتی و یک سایت پسماند نیز ویژه در استان اصفهان فعال است.

حشمتی اظهار کرد: در سال 98 با 564 انتقال پسماند صنعتی موافقت شد و سه هزار و 593 بازدید از محل دفن زباله های شهری و روستایی و مراکز درمانی با بررسی شرایط دفن زباله های صنعتی انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در بخش آب، خاک و فاضلاب های شهری و صنعتی و پساب استان اصفهان 400 مورد نمونه گیری انجام شد که دو هزار و هشت پارامتر میزان سنجش این پایش ها بوده است که با نظارت و بازدیدهای متعدد از آزمایشگاه های معتمد انجام شده است.

حشمتی ادامه داد: در سال 98 با بهره برداری 42 معدن به دلیل تعارض با زیستگاه های محیط زیستی موافقت نشد، یگان محیط زیست در سال 98، 23 قبضه اسلحه را کشف و ضبط کردند و 213 نفر به عنوان متخلف به مراجع قضایی تحویل داده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: با پیگیری های به عمل آمده در سال 98، 17 میلیارد تومان برای مبارزه با فعالیت کانون های گرد و غبار و 4 میلیارد تومان هم برای روانسازی تالاب گاوخونی تخصیص داده شد.

وی به تفاهم نامه اداره کل محیط زیست استان اصفهان با شهرداری این شهر اشاره کرد و اضافه کرد: ایستگاه های سنجش آلودگی هوا از 5 عدد که پارامترهای محدودی را پایش می کرد به 18 ایستگاه افزایش یافته است که 15 ایستگاه ترافیکی و 3 ایستگاه شهری است.

حشمتی به طرح سازگاری با کم آبی با اولویت احیای زاینده رود هم گریزی زد و گفت: اگرچه تابلو منابع و مصارف وزارت نیرو حقابه تالاب گاوخونی را 176 میلیون مترمکعب اظهار داشته است اما با پی گیری های انجام شده به 350 میلیون مترمکعب افزایش یافت و در سال گذشته 41 میلیون مترمکعب آب وارد تالاب گاوخونی شد.

وی با اعلام تخصیص 35 درصد عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست شرح داد: چنانچه این اعتبارات محقق شود اقدامات زیرساختی و مؤثری در حوزه زیست محیطی استان اصفهان انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بطرح یک در هزار فروش بخش صنعت به عنوان عوارض محیط زیستی در حال انجامست و تحرک هایی در این زمینه انجام شده است که این تخصیص برای تقویت جنبه های محیط زیستی همان واحد صنعتی یا در سطح کلان به کار گرفته می شود.

وی به قانون هوای پاک هم پرداخت و اضافه کرد: اگرچه بیشترین آلاینده ها توسط 600 هزار موتورسیکلت تولید می شود اما با وجود وعده های شهردای اصفهان، هنوز واحدهای معاینه فنی موتورسیکلت در استان اصفهان ایجاد نشده است.

حشمتی محدوده زوج و فرد را به رینگ اول کافی نداست و اضافه کرد: لازم است در شورای ترافیک توسعه محدوده طرح ترافیکی زوج وفرد توسعه یابد.

وی بهینه سازی موتورخانه های اداری و تجاری را در کاهش آلاینده های محیط زیستی مهم دانست و گفت: تا به امروز 6 دستگاه اجرایی نسبت به این مهم اقدام کردند و لازم است در تمام سازمان ها و دستگاه های اجرایی این اقدام به طور جد دنبال شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یکی از مسائل مهم آلودگی کلانشهر اصفهان را فعالیت 80 واحد صنعتی که از سوخت گاز طبیعی استفاده می کنند، برشمرد و گفت: اگرچه امسال با حمایت استاندار اصفهان از سوخت مازوت استفاده نشد اما نمی توان قول داد که این اتفاق در سال 99 یا سال های آینده رخ ندهد و برای عدم استفاده از سوخت مازوت باید واحدهای صنعتی پرمصرف مطابق با استانداردهای روز دنیا بهینه سازی شوند.

وی به ناوگان فرسوده اتوبوسرانی کلانشهر اصفهان به عنوان یکی از منابع تولید آلودگی اشاره کرد و گفت: اگر اعتبارات لازم هم محقق شود به دلیل نبود امکانات تولیدی نوسازی ناوگان با دست اندازی روبرو است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: آلاینده های منابع آب های سطحی و زیرزمینی در حوضه آبریز زاینده رود نیز مسئله ای است که برای حل آن طرح های پایش رودخانه زاینده رود در حال انجام است و 30 نقطه توسط شورای کیفی زاینده رود در دستور کار قرار گرفته است اما برای پایش کیفی مطمئن این حوضه آبریز امیدواریم با تحقق اعتبارات 35 درصدی بتوان زیرساخت های آن را فراهم کرد و با اطمینان بیشتری این حوضه مهم آبریز را پایش کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 982

به "اصفهان؛ پایین ترین رتبه هوای پاک در میان کلانشهرهای کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصفهان؛ پایین ترین رتبه هوای پاک در میان کلانشهرهای کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید