اقلام دارویی گمرک خیلی مرتبط با کرونا نبود ، شروع توزیع سرم در داروخانه های شهری

به گزارش نامیت، رییس سازمان غذا و دارو ضمن ارائه توضیحاتی درباره اقلام دارویی و مواد اولیه ای که از گمرک ترخیص نشده بودند، گفت: اکنون به مقدار سه ماه رمدسیویر موجودی داریم و در عین حال با واردات بیش از دو میلیون سرم، از دیروز توزیع سرم را در داروخانه های شهری شروع کردیم.

اقلام دارویی گمرک خیلی مرتبط با کرونا نبود ، شروع توزیع سرم در داروخانه های شهری

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، محمدرضا شانه ساز در بازدید از انبارهای گمرک در مورد ترخیص دارو و سرم، گفت: اصلا داروهایی که مورد احتیاج است، ما پای هواپیما ترخیص می کنیم. یعنی با حداقل اسناد، آن ها را صادر می کنیم و با هماهنگی گمرک و بانک مرکزی آن ها را ترخیص می کنیم. کمااینکه در حال حاضر طی این دو سه روز اخیر شاهد بودیم که در زمینه سرم که مورد احتیاج است، اصلا معطلی نداریم.

وی اضافه کرد: اقلامی که در انبار است، باید آنالیز شوند. آنچه که من دیشب و امروز صبح بازدید کردم، بخش قابل توجهی از این اقلام فراوری نماینده داخلی دارد و به لحاظ بودن فراورینماینده داخلی، ما بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی که بر اساس آن کالایی که فراوری داخلی دارد وارداتش ممنوع است، مگر اینکه تامین کمی و کیفی مشکل داشته باشد. بعضی از اقلام هم مشترکند، اما گرید پزشکی نیستند و برای پزشکی قابلیت مصرف ندارند. بعضی اقلام هم ثبت سفارش نشده اند که آن ها هم اقلامی هستند که فراورینماینده داخلی دارد. به اسم مثال دیدم که مکملی حداقل 20 فراورینماینده داخلی دارد، اما وارد نموده اند. معمول هم این بوده که اقلام را وارد می کردند و بعد برای ترخیص این اقلام فشار وارد می کردند. حال ان شاءالله قرار شد ما فهرست این اقلام را دریافت و آنالیز کنیم.

شانه ساز ادامه داد: بعضی اقلام هم هست که کارهای اداری اش در کمتر از یک تا دو هفته برای ترخیص انجام می گردد. نکته مهمی که وجود دارد این است که اولا ما حمایت از فراوری داخلی را نباید فراموش کنیم و دوما باید سرعت عمل برای ترخیص از پای هواپیما وجود داشته باشد که داریم این اقدام را انجام می دهیم و سوم هم اینکه اگر واقعا دستگاه های نظارتی به جمع بندی برسند، فهرستی را که دریافت می کنیم اگر موردی باشد که جمع بندی بگردد که باید ترخیص گردد، حتما کار ترخیصش را با سرعت انجام می دهیم. واقعیت این است که ما اکنون در وضعیتی نیستیم که بتوانیم جنسی را که مورد احتیاج بازار است، متوقف کنیم، بلکه حتما ترخیص می کنیم، آن هم در پای هواپیما.

وی درباره اقلام کرونایی که ترخیص نشده اند، گفت: اصلا داروهایی که اینجاست، به جز تک قلمی مثل فاویپیراویر که دیشب رسیده، واقعا بقیه اقلام خیلی مرتبط با کرونا نبود. در عین حال رمدسیویری هم که وارد شده از یک منبع غیر تایید شده وارد شده است. این دو - سه روز خیلی درباره رمدسیویر فضاسازی شد. در حالی که این خبر را به مردم می دهم که اکنون به مقدار سه ماه رمدسیویر موجودی داریم؛ هم مواد اولیه و هم داروی ساخته شده. اینجا هم مقداری رمدسیویر وارد شده، اما منبع آن که بدون هماهنگی ما آمده تایید ما را نداشته و حتی یک ریکال هم داشته است و مشکل داشته است. حال داریم آنالیز می کنیم و اگر مشکلش حاد و اصطلاحا ماژور نباشد، ترخیص را انجام می دهیم و اگر هم مشکل داشته باشد که باید عودت داده شده و برگردد.

شانه ساز گفت: واقعیت این است که در حال حاضر ما رمدسیویر را به مقدار سه ماه در کشور موجود داریم. کمبود سرم هم به علت یک ناهماهنگی که ایجاد شد رخ داد. به طوری که یکی از فراورینمایندگان ما دچار مشکل شد و اشکالاتی پیش آمد. البته بقیه فراورینمایندگان سرم در کشور متعهد شده بودند که کمبود فراوری آن فراورینماینده را جبران می نمایند که متاسفانه نتوانستند به تعهدشان عمل نمایند. در نتیجه ما برنامه ریزی کردیم و بلافاصله واردات انجام شد و تا به امروز هم بیش از 2 میلیون سرم وارد کشور شد که از گمرک و بانک مرکزی هم تشکر می کنیم و از دیروز توزیع سرم را در داروخانه های شهری شروع شده است.

وی اضافه کرد: حدود یک هفته تا 10 روز به علت اینکه بیمارستان ها اولویت داشت، سرم در داروخانه های شهری توزیع ننموده بودیم، از دیروز توزیع را در داروخانه های شهری هم شروع کردیم و نگرانی وجود ندارد. تعداد داروخانه هایی که توزیع نماینده این اقلام هستند، افزایش یافته و در تهران بیش از 100 داروخانه اضافه شد و در بقیه شهرستان ها هم به همین صورت. برنامه ما این است که ان شاءالله ظرف این هفته با رسیدن سرم، توزیع را معمولی و عادی کنیم. در واقع مشکل ما و گلوگاه ما سرم بود که در حال برطرف است و تا وقتی که احتیاج به صورت 100 درصدی برطرف نشده، واردات سرم را ادامه می دهیم.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 مرداد 1400 بروزرسانی: 27 مرداد 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1691

به "اقلام دارویی گمرک خیلی مرتبط با کرونا نبود ، شروع توزیع سرم در داروخانه های شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقلام دارویی گمرک خیلی مرتبط با کرونا نبود ، شروع توزیع سرم در داروخانه های شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید