بایدها و نباید های صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان

به گزارش نامیت، خبرنگاران/کرمان در جلسه آنالیز زیرساخت های تسریع فرایند صادرات مجدد عنوان شد: برای دسترسی آسان و کم هزینه به بازارهای جهانی بخصوص چین کوشش و پشتکار بدون در نظر دریافت مسائل شخصی و سیاسی ضروری است.

بایدها و نباید های صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان

با وبسایت گردشگری سازمان میراث فرهنگی همراه باشید.

سعید برخوری شامگاه در جلسه آنالیز زیرساخت های صادرات مجدد محصولات جنوب کرمان گفت: با توجه به اینکه همه نهادهای کشاورزی از جمله بذر مورد احتیاج کشاورزان وارد می گردد لذا با راه اندازی منطقه آزاد کشاورزی و استقرار دفاتر و نمایندگی های فروش بدون تعرفه صادراتی و وارداتی یاری بزرگی به کاهش هزینه های فراورینمایندگان خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که صادرات و واردات نهاد ها و محصولات کشاورزی باید آزاد باشد اضافه کرد: از مزیت های منطقه آزاد کشاورزی این است که علاوه بر امر صادرات اکثریت نهاده های کشاورزی وارد می شوند لذا برای برون رفت از مسائل بخش کشاورزی چاره ای جز راه اندازی منطقه آزاد کشاورزی نداریم.

باید ریسک پذیر باشیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان صادرات محصولات کشاورزی را در گرو همکاری کشاورزان و حمایت بخش خصوصی دانست و بیان نمود: همکاری کشاورزان در امر صادرات به صورت پایدار ضروری است.

وی از صادرات خیار خاردار و بادمجان به روسیه خبرداد و اضافه کرد: درحال حاضر چهار محصول سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و مرکبات در دستور کار هستند و هم اکنون فصل برداشت مرکبات است لذا با همراهی فراورینمایندگان آمادگی صادرات را داریم.

برخوری تکمیل محور قلعه گنج-جاسک را درکاهش هزینه حمل تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: باز کردن راه صادرات مستلزم گذشت بخش خصوصی و کشاورزان به عنوان فراوری نماینده است و باید در مسیری حرکت کنیم که صادرات، رونق پایدار پیدا کند.

وی بر لزوم تشکیل سندیکای متمرکز برای صادرات و بازاریابی محصولات کشاورزی تاکید نمود و ادامه داد: بخش خصوصی باید صادرات را مدیریت کند.

وی میزان فراوریات کشاورزی جنوب کرمان را مازاد بر احتیاج بازار داخلی مطرح کرد و گفت: فراوریات ما مازاد بر احتیاج بازار داخلی هستند لذا می طلبد تشکل های بخش کشاورزی بسیار قوی وارد عمل بشوند و صادرات را مدیریت نمایند.

جنوب کرمان یعنی ایران کوچک

در ادامه اسدالله صراف زاده کارشناس توسعه صادرات و تامین منابع خارجی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت های کشاورزی جنوب کرمان قابل مقایسه با مرکز استان نمی باشد.

وی حلقه مفقوده بخش کشاورزی را عدم مدیریت کشت دانست و اظهار کرد: باید طبق برنامه ارایه شده به کشاورزان پیش برویم که در حال حاضر با توجه به کشت بی رویه سیر انبارها هم جوابگوی میزان برداشت نیستند این یعنی عدم مدیریت.

صراف زاده با ابراز امیدواری از وجود ظرفیت های کشاورزی در جنوب کرمان اضافه کرد: با وجود توانمندی های کرمان جنوبی در امر صادرات باید اقداماتی انجام بدهیم تا اینکه بنا به فرمایش رهبری نباید سیاست های مالی را بر اساس نفت برنامه ریزی کنیم لذا همدلی و همبستگی را باید سرلوحه بازار مصرف و تجارت قرار داد.

حمایت مقام ارشد دولت در استان ضروری است

به گزارش خبرنگاران، در بخش بعدی در این جلسه محمد صادق یاوری مدیر عامل شرکت بازرگانی و سرمایه گذاری یاوری در عمان(یاوری التجاره والستثمار)گفت: میزان فراوری محصولات کشاورزی جنوب کرمان بیشتر از میزان احتیاج مصرفی در عمان است و تنها 20 در صد محصولات صادر می شوند.

وی بازار چین را هدف اصلی در امر صادرات مطرح کرد و اضافه کرد: در نظر داریم که تاجر چینی که در حوزه میوه تخصص دارد برای برآورد شرایط محصولات به جنوب کرمان و جیرفت بیاید و از نزدیک در جریان کیفیت محصولات قرار بگیرد که می تواند یاری بزرگی برای مردم باشد.

یاوری سرمایه گذاری و حمل نق گفت: بازارعمان آزاد و باز است و در حال حاضر برای صادرات مجدد که 18 سال پیش انجام می دادیم زمینه آغاز آن فراهم است و بخاطر تفاهمنامه هایی که در زمان وزیر سابق وزارت جهادکشاورزی در چین امضا کردند و چینی ها قبول کردند محصولات کشاورزی کشور ایران را خریداری نمایند و از طرفی چین وارد نماینده بزرگ پرتقال است و به وزارت جهاد کشاورزی قول مساعدت همکاری داده اند و جنوب کرمان برای آغاز کار مناسب است.

وی از تمایل مقامات عمان جهت تسریع فرایند صادرات محصولات کشاورزی با کشور ایران خبرداد و گفت: برای صادرات مجدد همکاری لازم صورت می گیرد و برای صادرات مجدد به یک فضا احتیاج داریم که دولت عمان در واگذاری آن همکاری می نماید که به عنوان محلی برای بارگیری مورد احتیاج است.

صادرات به مسقط به صرفه تر است تا تهران

مدیرعامل شرکت یاوری عمان صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان را به مسقط به صرفه تر از حمل به تهران دانست و بیان نمود: باید روی 4 و نیم میلیون تن فراوری برنامه ریزی کنیم که 4 میلیون تن باید صادر گردد و تنها 500 تن احتیاج بازار داخلی است.

وی گفت: اگر قرار باشد این کار را انجام بدهیم باید با همکاری بخش دولتی و بخش خصوصی بتوانیم مقام ارشد دولت را در استان کرمان وارد عمل کنیم.

کشاورزان نباید دغدغه داشته باشند

یاوری برطرف دغدغه کشاورزان را درامر صادرات محصولات کشاورزی مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: باید فرایند صادرات مجدد را برای فراورینمایندگان تشریح کنیم تا اینکه دغدغه پرداخت مطالبات را نداشته باشند.

وی با بیان این مطلب کهکشورهای عربی 99 در صد مصرف نماینده هستند و به غیر از خرما چیز دیگری به عنوان محصولات باغی ندارنداز فراهم بودن زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس با ارزش اضافه کرده قابل قبول خبرداد.

این فعال مالی محصولات جنوب کرمان را قوی دانست و گفت: هر محصولی در جنوب کرمان فراوری می گردد نوبر است واقعا عزم ملی می خواهد که به یاری فراورینمایندگان بیاییم زیرا کشاورز وظیفه اش فراوری است که به درستی انجام می دهد.

نقشه صادرات را با بخش خصوصی باید پیش برد

وی اضافه کرد: نقشه ترسیم شده صادرات را باید به یاری بخش خصوصی پیش ببریم و باید جلوی تک تک فراوری نمایندگان فرش قرمز پهن کرد.

وی بر لزوم همکاری ویژه کشاورزان تاکید نمود و گفت: بسته بندی باید طبق سفارش صورت بگیرد که متاسفانه ضعف صادرات در بسته بندی است اگر هر کدام از طرف های صادرات کوتاهی نمایند به مقصد نخواهیم رسید.

یاوری نگاه بلند و ملی را در امر صادرات ضروری دانست و اظهار کرد: باید به صورت حرفه ای کار کنیم وهدفمان ملی باشد و در مسائل جانبی صادرات از جمله سورت، بسته بندی، زمان حمل و انتقال محصول باید دقت نظر داشته باشیم.

راه اندزای هلدینگ در عمان به نام جنوب کرمان

وی از کاندید شدن کشورهایی چین و هند برای صادرات محصولات جنوب کرمان خبرداد و گفت: باید از اول با یک سیستم کاری منسجم وارد عمل شد و در عمان سعی می کنیم یک هلدینگ بزرگ بنام جنوب کرمان و جیرفت راه اندازی کنیم و علاوه برعمارات، قطر، چین و هند هم کاندید صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان و جیرفت هستند.

به گزارش خبرنگاران، در این جلسه تعدادی از نمایندگان کشاورزان و صادرنمایندگان نظرات وپیشنهادات خودرا ارایه داند و بر اساس این خبر، هیات مالی و تجاری آنالیز و تامین زیرساخت های صادرات پایدار و مجدد محصولات کشاورزی جنوب کرمان به همراه رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان بازدید از باغات مرکبات و گلخانه های شهر جیرفت، فراوریات گلخانه ای شهرستان های جنوبی کرمان، محورقلعه گنج- جاسک و ... در دستور کار دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 665

به "بایدها و نباید های صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نباید های صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید