توسعه منطقه آزاد انزلی یا قاچاق و واردات

به گزارش نامیت، توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی یعنی مردم این مناطق فقیر تر می شوند، قاچاق و واردات بیش از پیش می گردد، فرار مالیاتی افزایش می یابد.

توسعه منطقه آزاد انزلی یا قاچاق و واردات

گروه دانشگاه خبرنگاران، بشرا کاظم پور؛ روز گذشته خبر تصویب لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی به گوش مان رسید.

این یعنی مردم این مناطق فقیر تر می شوند، قاچاق و واردات بیش از پیش می گردد، فرار مالیاتی افزایش می یابد؛ زیرا در حال حاضر شورای عالی مناطق آزاد توانایی کنترل محدوده فعلی را ندارد چه برسد به توسعه بیشتر.

فقر این مناطق بیشتر و فراوری کمتر میگردد زیرا: یکی از استدلال های رایج که برای تأسیس مناطق آزاد مطرح می گردد، بهبود معیشت و اقتصاد ساکنان آن مناطق است. درحالی که عمدۀ فعالان مالی این مناطق افراد غیربومی هستند و مردم منطقه عملا نقشی در اقتصاد آن ندارند و به کارگران شرکت هایی تبدیل شدهاند که صاحبان آن ها بومی این مناطق نیستند.

آنالیز شاخص های مهم نشان میدهد معیشت ساکنان و اوضاع فراوری این مناطق غالبا بدتر از گذشته شده است؛ به عنوان نمونه میزان رشد تعداد کارگاه های فراوریی در استان هرمزگان در یک بازۀ 10 ساله (92-82) 5/1 برابر بوده درحالی که همین شاخص در منطقه آزاد قشم فقط 2/0 گزارش شده است. همچنین میزان رشد کارگران در همین بازه زمانی در استان هرمزگان 8/0، ولی در منطقه آزاد قشم نصف این میزان بوده است. آنالیز میانگین سالانۀ اشتغال ایجادشده دربازۀ سال های 92 تا 96 نیز نشان میدهد سهم مجموع مناطق آزاد کمتر از 4 درصد کل کشور بوده است.

قاچاق و واردات بیش از پیش می گردد زیرا: مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد اند؛ واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه بیش از 6 برابر صادرات از این مناطق است؛ و تنها نتیجه مناطق ازاد برای ما، ایجاد بازارچه های مرزی برای کالای وارداتی بوده است. در واقع عدم کنترل و نظارت بر ورود کالا به این مناطق، کالا های قاچاق از مناطق آزاد به راحتی وارد کشور و در نهایت باعث آسیب جدی به فراوری داخلی و منافع ملی می شوند.

فرار مالیاتی گسترش می یابد زیرا: از دیگر آسیب های توسعه محدوده افزایش تاسیس شرکت های صوری می باشد که در ظاهر امر مشغول فعالیت تجاری در مناطق آزاد هستند تا بتوانند از معافیت های مالیاتی این مناطق استفاده نمایند و این یعنی گسترش فرار مالیاتی.

مناطق آزاد با هدف ایجاد اشتغال، توسعه اقتصاد منطقه ای، جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه صادرات ایجاده شده است، اما هم اکنون شاهد واردات، قاچاق، فرار مالیاتی هستیم و تا معین ساختار مناسب و اصلاح قوانین مدیریتی، توسعه محدوده مناطق آزاد نقض قانون است.

بشرا کاظم پور؛ دبیر قرارگاه احمدی روشن استان گیلان

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 951

به "توسعه منطقه آزاد انزلی یا قاچاق و واردات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه منطقه آزاد انزلی یا قاچاق و واردات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید