تولید غذاهای فراسودمند، اجرای 4 پروژه ملی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن

به گزارش نامیت، غذاهای عملگرا یا فراسودمند؛ علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز افراد موجب ارتقای سطح سلامت یا کاهش احتمال بروز بیماری می شود.

تولید غذاهای فراسودمند، اجرای 4 پروژه ملی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از تولید این غذاها به عنوان یکی از برنامه ها و پروژه های ملی در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری تعریف شده است. غذاهایی که قرار است در کنار داشتن خواص تغذیه ای پایه، در کاهش خطر ابتلا به بیماری های سخت و مزمن هم موثر باشند. پروژه هایی چون تولید محصولات غذایی کم پروتئین مخصوص بیماران فنیل کتونوریا (PKU)، غذای ویژه سلامت محور و عملگرا(Functional) با نام دیافان ویژه بیماران دیالیزی، تولید جوانه گندم غنی شده با سلنومتیونین به منظور افزایش خاصیت و بازیافت ضایعات نان برای تولید نان لاکتیکی فراسودمند.

غذاهای عملگرا یا فراسودمند؛ غذاهایی شبیه غذاهای متعارف و معمول هستند اما زمانی که به عنوان بخشی از رژیم غذایی مصرف می شوند، مزایای فیزیولوژیک از خود نشان می دهند و علاوه بر خواص تغذیه ای پایه، در کاهش خطر ابتلا به بیماری های سخت و مزمن هم موثر هستند.

محصولاتی که به صورت بالقوه دارای خواص مفید و کمک کننده هستند، مثل غذاهای اصلاح شده یا ترکیبات غذایی مفید که در محتوای آنها علاوه بر خواص تغذیه ای سنتی؛ مزایای سلامتی بخش نیز وجود دارد هم جزء غذاهای عملگرا به شمار می آیند.

اجرای این پروژه ها طی 5 سال آینده می تواند به ایجاد اشتغال پایدار و تزریق ارزش افزوده قابل توجهی به کشور منجر شود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2016

به "تولید غذاهای فراسودمند، اجرای 4 پروژه ملی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید غذاهای فراسودمند، اجرای 4 پروژه ملی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید