شیخی: دولت اقتصاد و بازار را رها نموده است ، تعطیلی جهاد سازندگی خیانت به معیشت مردم بود

به گزارش نامیت، استاد اقتصاد گفت: عملکرد دولت در بازار کالاهای اساسی نشان می دهد که متاسفانه هیچ برنامه ای برای تنظیم بازار ندارد؛ به عبارت بهتر دولت مدیریت و اداره اقتصاد کشور را رها نموده است.

شیخی: دولت اقتصاد و بازار را رها نموده است ، تعطیلی جهاد سازندگی خیانت به معیشت مردم بود

گروه مالی خبرنگاران ، ماه مبارک رمضان در حالی آغاز شد که تصاویر دردناکی از صف های خرید مرغ دولتی آن هم در شرایط بحرانی کرونا در شبکه های اجتماعی دیده می گردد در حالی که انتظار می رفت دولت از ماه ها قبل و در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان؛ با تنظیم بازار و نظارت جدی بر رساندن کالاهای اساسی با قیمت های مناسب به دست مردم؛ دغدغه خاطر شهفرایندان را از تامین کالاهای اساسی آن هم با قیمت های مناسب برطرف سازد. توزیع نامناسب و عدم تامین کالاهای مورد احتیاج معیشت مردم که از آن به عنوان کالاهای ضروری یاد می گردد در حال حاضر به یک معضل جدی تبدیل شده است. دانشجو در تبادل نظر با عبدالمجید شیخی؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه درخصوص چرایی توزیع نامناسب اقلام اساسی در بازارها نظر خود را بیان نموده است.

آقای روحانی در ابتدای امسال به این موضوع اشاره کردند که قیمت کالاها و اجناس به دلیل اینکه در سال گذشته بالا رفته نباید افزایش بیابد؛ آیا بازار به دستور آقای رئیس جمهور مبنی بر عدم گران شدن اعتنایی می نماید؟

متاسفانه دولت آقای روحانی زمان و فرصت هشت ساله ای را برای رونق و جهش فراوری و رشد و توسعه ی اقتصاد کشور از ما گرفت، در واقع دولت های یازدهم و دوازدهم با سیاست گذاری های غلط باعث تحمیل بزرگترین رکود تورمی بر اقتصاد ایران شدند. رها کردن اقتصاد و بازار با سوء مدیریت است که بازار عنان پاره نموده است. بلا فاصله بعد از سخن آقای رئیس جمهور در روزهای گذشته مبنی بر اینکه در سال 1400 هیچ کالایی نباید گران گردد چرا که قیمت کالاها در سال 99 گران شده است قیمت چند قلم کالای اساسی مثل نان و مرغ را افزایش دادند، در حالی که قیمت کالاهایی که از اوایل سال 97 گران شد به اندازه تورم چند سال بود که در دوسال به مردم ایران تحمیل شد، ضمن اینکه افزایش قیمت ها تنها تابع دستوری نیست که رئیس جمهور صادر کند، تورم موجود چموشی است که افسار گسیخته پیش می رود. همانگونه که در امسال نیز شاهد فرایند افزایشی قیمت ها هستیم.

آیا می توان گفت خود دولت یک عامل موثر در افزایش گرانی هاست؟

به نظر می رسد مسوولین ما این اندازه از اقتصاد را فهم نمی نمایند یا متوجه این موضوع مهم در اقتصاد نیستند که اقتصاد شبیه خرمن است اگر یک کبریت گوشه ای از این خرمن را بگیرد، در کوتاه مدت، همه جای خرمن به آتش کشیده می گردد، وقتی یک کالایی گران می گردد بلافاصله روی قیمت سایر کالاها اثر می گذارد، ضمن اینکه بخش بزرگی از گرانی ها و تورمی که در اقتصاد ایران شاهد آن هستیم ناشی ازسیاست گذاری ها و تصمیم های دولتی است، پس دولت عامل مهمی در افزایش گرانی ها و نرخ تورم است.

در ماه مبارک رمضان قرار داریم؛ متاسفانه برخی از بازارها به هم ریخته و مردم از گرانی ها و کمبود کالاهای مورد احتیاج خود گلایه مند هستند، تحلیل شما از مدیریت بازار توسط دولتی ها چیست؟

مساله دیگری که در اقتصاد ما متاسفانه به یک معضل جدی تبدیل شده فقدان کارآمدی دولت در اختصاص ارز 4200 تومانی یا همان ارز دولتی است به این معنا که دولت از کارآمدی مطلوبی برای رساندن ارز دولتی به دست فراوری نماینده برخوردار نیست، لذا دولت در چنین مواقعی به جای حل مساله، اقدام به پاک کردن صورت مساله می نماید مثل مشکلاتی که در پخش تخم مرغ و مرغ از سال گذشته تا کنون دامنگیر اقتصاد و معیشت مردم شده است. عملکرد دولت در بازار کالاهای اساسی نشان می دهد که متاسفانه هیچ برنامه ای برای تنظیم بازار ندارد؛ به عبارت بهتر دولت مدیریت و اداره اقتصاد کشور را رها نموده است. دولت هیچ ارتباطی با بدنه مالی خود ندارد، وقتی رئیس جمهور از زمان آغاز کرونا تا کنون در اتاق را به روی خود بسته و از راه دور برای اداره کشور و اقتصاد نابسامان گفتار درمانی می نماید و وزرا هم در حالت انفعال قرار دارند، تعیین است عوامل پایین دستی اقتصاد، نیز دل و دماغی برای کار کردن پیدا نمی نمایند. حضرت امام خمینی(ره) به این دلیل راهبرد استقرار نهادهای انقلابی در اقتصاد ایران را دنبال کردند تا کار مردم با سرعت عمل و دقت نظر بیشتری انجام گردد اما امروز شاهد هستیم که متاسفانه با فقدان مدیریت این نهادها نیز کم کم کارآیی خود را برای یاری به مردم در عرصه های مختلف مالی از دست می دهند. این مساله ناشی از خیانت اصلاح طلبان به اقتصاد کشور است که نهادهای مقدس انقلاب اسلامی را مثل جهاد سازندگی و امثالهم را تعطیل یا تضعیف کردند. به هر حال شرایط کنونی اقتصاد کشور نشان می دهد دولت عملا مدیریت اقتصاد کشور را رها نموده است، حال که کمی فهمیده که این رهاسازی و دروغگویی به مردم پایگاه اجتماعی اش را در بین مردم از بین برده به تکاپو و دست و پا زدن افتاده و هر هفته افتتاح پروژهای ناقص، کوچک، دوبار افتتاح شده و پروژه های بخش خصوصی که جز با سنگ اندازی دولت هیچ یاریی از دولت به آنها نشده را به نمایش گذاشته است.

در دو، سه ماه به جامانده از عمر دولت آیا می توان به اصلاحات مالی که همگان از آن منتفع شوند امیدوار بود؟

متاسفانه دولت آقای روحانی در هشت سال گذشته به مهمترین اولویت های کشور مثل حل مسئله تورم، اشتغال، رفاه و مباحث فرهنگی نپرداخت. برطرف تبعیض بین اقشار مختلف جامعه و پیاده کردن عدالت اجتماعی در کشور مهمترین موضوعاتی است که دولت از کنار آن با بی توجهی محض گذشت، لذا در ماه های آخر عمر دولت نمی توان امید چندانی به انجام کار خارق العاده داشت، آنچه دولت در زمینه برجام نیز انجام می دهد ناشی از غرب زدگی و در راستای وابسته کردن کشور به غرب برای مطرح کردن خود است نه کار دیگری.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1528

به "شیخی: دولت اقتصاد و بازار را رها نموده است ، تعطیلی جهاد سازندگی خیانت به معیشت مردم بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیخی: دولت اقتصاد و بازار را رها نموده است ، تعطیلی جهاد سازندگی خیانت به معیشت مردم بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید