عراق، تاکید فرماندهی بصره بر برخورد قاطع با اخلالگران، اقدام عمدی عناصر نفوذی در تخریب پل مهمی در مرکز بغداد

به گزارش نامیت، تاکید فرماندهی بصره بر برخورد قاطع با اخلالگران، درخواست یک وزیر عراقی از مردم بصره، اقدام بعضی از معترضان در بستن ادارات دولتی در الدیوانیه و ذی قار و هشدار سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح درباره فروریختن پل مهمی در بغداد از جمله خبرهای عراق است.

عراق، تاکید فرماندهی بصره بر برخورد قاطع با اخلالگران، اقدام عمدی عناصر نفوذی در تخریب پل مهمی در مرکز بغداد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک رسانه عراقی از عقب نشینی اعتصاب نمایندگان از میدان نفتی مجنون اطلاع داد. بر اساس این گزارش، شمار زیادی از اعتصاب نمایندگان از ورودی میدان نفتی مجنون پس از معین مهلت 10 روزه برای تحقق مطالباتی که تقدیم وزیر نفت شد تا به آن رسیدگی کند.

خبرگزاری عراق گزارش داد محمد ناصح فرمانده القرنه با بیان این مطلب گفت وزیر نفت، هیئتی از سوی شرکت نفت بصره را نزد تظاهرات نمایندگان فرستاد تا خواسته های آنها را دریافت نموده و به وزارتخانه بفرستد تا ضمن اطلاع از آن، تدابیر مناسب درباره آن اتخاذ گردد.

درخواست یک وزیر عراقی از مردم بصره : دستان شما را می بوسم، از تاسیسات نفتی و بنادر محافظت کنید

بنکین ریکانی وزیر بازسازی و مسکن و شهرداری ها از ساکنان استان بصره در جنوب عراق خواست از تاسیسات نفتی و بنادر در جریان اعتراضات محافظت نمایند. ریکانی در پیامی صوتی خطاب به مردم استان بصره گفته است اعتراضات حق مشروعی در برابر محرومیت و ضعف عملکرد و شکست و فساد به وجود آمده در نهادهای دولتی و ادارات طی سال های گذشته است، اما دستان و سرهای شما رو می بوسم و از شما می خواهم از تاسیسات نفتی و خدماتی و نفتی و بنادر خود محافظت کنید، این تاسیسات شریان اقتصاد کشور و بیانگر آبرو و اعتبار شما و کشورتان است که نباید در معرض قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد اگر این آبرو و اعتبار در معرض خطر قرار گیرد، آنگاه شما به ده ها سال احتیاج خواهید داشت تا اعتماد شرکت های جهانی را به بصره و سرمایه گذاری در این استان بازیابید.

این وزیر عراقی گفت از شما خواهش می کنم مانع هرگونه آسیب رسیدن به شرکت های نفتی و بنادر و خدمات عمومی شوید.

بسته شدن ادارات دولتی در الدیوانیه

شبکه الفرات از اقدام اعتصاب نمایندگان در بستن ادارات دولتی در استان الدیوانیه اطلاع داد. این رسانه گزارش داد اعتصاب نمایندگان امروز اداره آموزش و اداره زندانیان سیاسی را بستند. آنها همچنین اقدام به بستن ساختمان قدیمی استانداری و نهاد شهرداری ها کردند.

در استان ذی قار هم یک منبع محلی امروز دوشنبه گفت که معترضان چهار اداره دولتی و یک شرکت دولتی را بستند.

هشدار سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح درباره فروریختن پل مهمی در مرکز بغداد

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح گفت از ابتدای تظاهرات شاهد آتش زدن عمدی و هدفمند پایه های پل الجموریه بغداد هستیم

عبدالکریم خلف در سخنانی که از تلویزیون العراقیه پخش شد درباره فرو ریختن پل الجمهوریه در مرکز بغداد به سبب آتش زدن و تخریب پایه های پل هشدار داد.الغدپرس گزارش داد میدان عدن، تقاطع البلدیات، میدان بیروت و النهضه و پل 14 تموز به سبب اقدام بعضی از شرکت نمایندگان در تظاهرات در بستن این اماکن، ترافیک سنگینی را در پایتخت به وجود آورده است.

سخنگوی فرمانده نیروهای مسلح عراق پیامی به رهبران تظاهرات نمایندگان داریم البته اگر رهبرانی دارند، به آنها می گوییم که تخریب و از بین بردن زیرساخت ها و تاسیسات جزء خواسته های شما نیست.

پایگاه خبری بغداد الیوم گزارش داد معترضان راه های اصلی و پل های اصلی را در استان های مرکز و جنوب همزمان با اعتصاب و آنچه نافرمانی مدنی خوانده اند، بسته اند و مانع رسیدن کارمندان به مراکز کار خود شده اند.

رایزنی حلبوسی با هیئت حزب بارزانی

در گیر و دار تحولات عراق، هیئتی از سوی حزب دموکرات کردستان عراق که ریاست آن را مسعود بارزانی برعهده دارد، با محمد الحلبوسی رئیس مجلس دیدار کرد که طی آن موضوع تغییرات در قانون اساسی آنالیز و بر این نکته تاکید شد که این مسئله باید مورد پذیرش همه عناصر ملت عراق باشد.

دفتراطلاع رسانی حلبوسی در بیانیه ای خاطرنشان کرد رئیس مجلس نمایندگان، هیئتی از حزب دموکرات کردستان به ریاست هوشیار زیادی را به حضور پذیرفت که طی آن تحولات سیاسی و امنیتی کشور در مرحله کنونی آنالیز شد.

این بیانیه آورده است این دیدار همچنین خواسته های مشروع تظاهرات نمایندگان را آنالیز کرد و بر ضرورت برآورده شدن این خواسته ها به وسیله یک برنامه اصلاحاتی گسترده که به صورت ریشه ای آن را آنالیز کند، و متناسب با خواسته های تظاهرات نمایندگان و ملت عراق باشد، تاکید شد. در این دیدار همچنین موضوع تغییرات در قانون اساسی آنالیز و بر اهمیت اینکه چنین موضوعی مورد پذیرش همه طیف های ملت عراق باشد، تاکید شد.

تاکید رئیس شورای عالی قضایی بر ضرورت حفظ اموال عمومی و خصوصی

فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی امروز دوشنبه در دیدار با ضیاء السعدی رئیس کانون وکلای عراق ضمن آنالیز تحولات در سایه تظاهراتی که بغداد و بعضی استان ها شاهد آن است، تاکید نمود حق تظاهرات بر اساس قانون اساسی و آزادی بیان تضمین شده و باید اجازه داد تا هر شهروندی نظرش را آزادانه بیان کند، ولی این مسئله باید به شیوه های مسالمت آمیز و عدم تعدی و تجاوز به اموال عمومی و خصوصی و همچنین احترام به نیروهای ارتش و پلیس که به ماموریت خود در حفظ امنیت و نظم می پردازند، همراه باشد.

دادگاه فدرال باتاکید بر اینکه قانون اساسی، حقوق شهروندان در بیان نظر و تجمع و تظاهرات مسالمت آمیز را تضمین نموده و دادگاه عالی فدرال به وسیله احکامش طی سال های گذشته این حقوق را تحکیم بخشیه است، در عین حال تاکید نمود ماده 27 قانون اساسی، بر حرمت اموال عمومی و لزوم حمایت همه شهروندان از آن تصریح نموده است.

متن بیانیه وزارت خارجه عراق در واکنش به حمله شبانه به کنسولگری ایران در کربلای معلی

وزارت خارجه عراق در واکنش به اقدام شب گذشته بعضی افراد که با عنوان تظاهرات نماینده به ساختمان کنسولگری ایران در کربلای معلی حمله نموده بودند، بیانیه ای صادر کرد.

وزارت خارجه عراق در بیانیه خود حمله شب گذشته بعضی عناصر نفوذی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی را محکوم و تاکید نمود چنین اقداماتی هرگز بر روابط محبت آمیز و حسن همجواری میان ایران و عراق تاثیر نخواهد گذاشت.

این بیانیه آورده است اقدام بعضی تظاهرات نمایندگان در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلای مقدسه را محکوم نموده و این وزارت بر پایبندی خود به حفظ امنیت هیئت های نمایندگی که توافقنامه وین بر ضرورت جلوگیری از به خطر افتادن امن آنها تاکیدنموده، تاکید می نماید.

این بیانیه اضافه کرد امنیت هیئت های نمایندگی دیپلماتیک و کنسولگری خطوط قرمزی هستند که اجازه عبور از آنها داده نمی گردد و مقامات امنیتی تمام تدابیر را برای جلوگیری از هرگونه خدشه به امنیت این اماکن اتخاذ نموده اند، چنین اقداماتی هرگز تاثیری بر روابط محبت آمیز و حسن همجواری که میان دو کشور همسایه وجود دارد، نخواهد گذاشت.

تاکید فرماندهی عملیات بصره بر بازداشت عناصر خرابکار

فرماندهی عملیات بصره در جنوب عراق امروز دوشنبه بر دستورات سابق مبنی بر عدم قطع راه های منتهی به تاسیسات حیاتی تاکید و خاطرنشان کرد موافقت های قانونی را برای بازداشت کسانی که باعث بسته شدن راه منتهی به بنادر شدند، دریافت نموده است.

فرماندهی عملیات بصره در بیانیه خود آورده است بر دستورات سابق مبنی بر عدم بسته شدن راه منتهی به تاسیسات حیاتی به ویژه بنادر عراق که ستون فقرات اقتصاد عراق را تشکیل می دهند، تاکید می نماید.

این بیانیه اضافه کرد موافقت های قانونی دستگاه قضایی را برای بازداشت کسانی که مسبب بستن راه منتهی به بنادر عراق شدند بر اساس ماده چهارم قانون تروریسم کسب نموده و نیروهای امنیتی عملیات جست وجوی افراد تحت پیگرد و کسانی که باعث بستن راه ها شدند، دریافت نموده است.

به همین دلیل سرلشکر قاسم جاسم نزال فرمانده عملیات بصره تاکید نمود این فرماندهی از همان روز نخست شروع تظاهرات به تامین امنیت کامل تظاهرات نمایندگان مسالمت جو که خواستار حقوق مشروع خود به وسیله درست و متمدنانه و ملی بودند، پرداخته چرا که در مورد مردم بصره احساس مسئولیت می نماید. وی اضافه کرد اما وقتی وضعیت به حد بستن راه ها و خروج بعضی تظاهرات نمایندگان غیر مسالمت جو از جهت درست تظاهرات شوند، قعطا ما با تجاوزکاران و عناصر نفوذی و قانون شکنان برخورد خواهیم کرد.

وی تاکید نمود هرگز اجازه تجاوز و تاثیرگذاری بر منابع مالی عراق را نخواهیم داد، زیرا این اماکن و تاسیسات متعلق به همه عراقی هاست و متعلق به شخص خاصی نیست.

تاکید صالح و حکیم بر اهمیت حمایت از امنیت عمومی

برهم صالح رئیس جمهوری عراق و سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی امروز با یکدیگر دیدار کردند که طی آن راه های تحقق خواسته های مشروع شرکت نمایندگان در تظاهراتی که به صورت مسالمت آمیز برگزار می گردد، آنالیز شد.

دفتر ریاست جمهوری در بیانیه ای خاطرنشان کرد صالح امروز سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی را در کاخ السلام به حضور پذیرفت که طی آن اجرای خواسته های مشروع تظاهرات نماینده مسالمت جو و اهمیت حمایت از امنیت عمومی به گونه ای که اموال عمومی و خصوصی حفظ گردد، مورد بحث و آنالیز نهاده شد و دو طرف بر ضرورت تسریع در اجرای بسته اصلاحات سیاسی و مالی برای تحقق زندگی کریمانه ملت عراق تاکید نمودند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 563

به "عراق، تاکید فرماندهی بصره بر برخورد قاطع با اخلالگران، اقدام عمدی عناصر نفوذی در تخریب پل مهمی در مرکز بغداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، تاکید فرماندهی بصره بر برخورد قاطع با اخلالگران، اقدام عمدی عناصر نفوذی در تخریب پل مهمی در مرکز بغداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید