عراق نمی تواند واردات از ایران را متوقف کند

به گزارش نامیت، معافیت های آمریکا به عراق برای واردات از ایران در حالی رو به انتها است که وزیر برق عراق بیان کرد: ما به یک مهلت 3 تا 4 ساله برای افزایش ظرفیت فراوری گاز و تامین مواد اولیه جهت فراوری برق احتیاج داریم.

عراق نمی تواند واردات از ایران را متوقف کند

به گزارش خبرنگار گروه مالی خبرگزاری خبرنگاران، معافیت های آمریکا به عراق برای واردات از ایران رو به خاتمه است. عراق دومین صادرکننده نفت در سازمان اوپک است، اما چند دهه تحریم خارجی در زمان حکومت سابق، جنگ و ناآرامی های امنیتی و بی ثباتی سیاسی در این کشور مانع از سرمایه گذاری لازم در زمینه تامین انرژی شده است. بخش عمده نیروگاه های عراقی فرسوده است و ظرفیت فراوری برق آن کشور جوابگوی احتیاج داخلی نیست. در حال حاضر نزدیک به یک سوم برق مصرفی عراق از ایران وارد می گردد.

فاضل الدباس، کارشناس نفت عراقی می گوید: آمریکا به عراق پیشنهاد داده است بغداد به جای ایران از کشورهای دیگر گاز وارد کند. مدت زمان معافیت عراق از تحریم های آمریکا برای واردات گاز و برق از ایران تا آخر ماه جاری به خاتمه خواهد رسید. این درحالی است که عراق تا به امروز جایگزینی برای خرید انرژی و خروج از بحران پیدا نکرده است. واشنگتن به دولت عراق گفت که برای خرید انرژی باید کشور دیگری به جای ایران پیدا کنید و کشورهای مصر، عربستان و امارات را به دولت عراق پیشنهاد داده است.

آیا عراق می تواند واردات از ایران را متوقف کند؟

طبق گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، حجم صادرات گاز ایران به عراق در روز را 32 میلیون متر مکعب گفت.

هری استفانیان، یکی از مقامات ارشد موسسه انرژی عراق گفت این کشور برای جایگزین کردن گاز و برق ایران احتیاج به فراوری حدود 1.3 میلیارد فوت مکعب گاز دارد که 10 میلیارد دلار هزینه می برد. وابستگی عراق به واردات گاز و سایر کالاها سالانه 8 میلیارد دلار است. یارانه های برق در2017 بیش از 11 میلیارد دلار تخمین زده می گردد.

وزیر برق عراق در رابطه با تهدیدهای آمریکا برای توقف واردات از ایران گفته است: ما به یک مهلت 3 تا 4 ساله برای افزایش ظرفیت فراوری گاز و تامین مواد اولیه جهت فراوری برق احتیاج داریم. این مهلت 3 تا 4 ساله در شرایطی مفید خواهد بود که دولت اقتدار کامل را داشته باشد و هیچ نهاد سیاسی در امور دخالت نکند و همچنین سرمایه گذاری ها و مشارکت های چند ملیتی در کشور انجام گردد.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 929

به "عراق نمی تواند واردات از ایران را متوقف کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق نمی تواند واردات از ایران را متوقف کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید