عملکرد سیستم ایمنی نوزادان در برابر کووید، 19، فراتر از حد تصور است

به گزارش نامیت، آنالیز تازه پژوهشگران آمریکایی نشان می دهد که سیستم ایمنی نوزادان، عملکردی بسیار قوی در برابر کووید-19 دارد.

عملکرد سیستم ایمنی نوزادان در برابر کووید، 19، فراتر از حد تصور است

به گزارش خبرنگاران و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه کلمبیا، همانگونه که همه والدین می دانند، نوزادان مستعد ابتلا به عفونت های تنفسی هستند اما یک پژوهش تازه نشان می دهد که سیستم ایمنی نوزادان، قوی تر از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور می نمایند و در مبارزه با عوامل تازه بیماری زا، از سیستم ایمنی بزرگسالان پیشی می گیرد.

دونا فاربر(Donna Farber)، استاد میکروبیولوژی و ایمنی شناسی کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا(VP&S) گفت: سیستم ایمنی نوزادان در مقایسه با سیستم ایمنی بزرگسالان، به ضعیف بودن و توسعه نیافته بودن معروفیت دارد اما این مقایسه منصفانه نیست.

نوزادان در مقایسه با بزرگسالان، به واسطه ویروس هایی مانند آنفلوانزا و ویروس سین سیشیال تنفسی(RSV)، به بسیاری از بیماری های تنفسی مبتلا می شوند اما برخلاف بزرگسالان، برای نخستین بار با این ویروس ها برخورد می نمایند.

فاربر ادامه داد: بزرگسالان اغلب مریض نمی شوند، زیرا پیشتر با ویروس ها رو به رو شده اند؛ در حالی که هرچه نوزاد با آن رو به رو می گردد، برای او تازگی دارد.

فاربر و همکارانش در پژوهش خود، فقط توانایی سیستم ایمنی را برای واکنش نشان دادن به یک عامل تازه بیماری زا آزمایش کردند و اساسا هرگونه یاری مرتبط با خاطرات ایمونولوژیک را حذف کردند. آنها برای مقایسه، سلول های T ساده را که هرگز با عامل بیماری زا روبرو نشده اند، از موش های نوزاد و بالغ جمع آوری کردند. سلولها در یک موش بالغ آلوده به ویروس قرار داده شدند.

سلول های T نوزاد در رقابت برای ریشه کن کردن ویروس، پیروز شدند. سلول های T ساده به دست آمده از موش های نوزاد، سطوح پایین تری از ویروس را نسبت به سلول های بالغ تشخیص دادند، سریع تر تکثیر شدند، تعداد بیشتری از آنها به محل عفونت رفتند و به سرعت یک دفاع قوی را در برابر ویروس ایجاد کردند. دفاع قوی در برابر ویروس طی یک مقایسه آزمایشگاهی، پیشرفت های مشابهی را در سلول های T نوزاد انسان در مقایسه با سلول های T بالغ نشان داد.

فاربر گفت: ما در حال آنالیز سلول های T ساده ای بودیم که هرگز فعال نشده اند؛ بنابراین تعجب آور بود که آنها براساس سن، رفتار متفاوتی داشتند. این نشان می دهد که سیستم ایمنی نوزاد، قوی و کارآمد است و می تواند در اوایل زندگی، از عوامل بیماری زا رها گردد. سیستم ایمنی نوزاد از بعضی جهات ممکن است حتی بهتر از سیستم ایمنی بزرگسالان باشد زیرا برای واکنش نشان دادن به تعداد زیادی از عوامل تازه بیماری زا طراحی شده است.

به نظر می رسد که این اتفاق در خصوص کووید-19 نیز رخ می دهد. فاربر گفت: کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 (SARS-CoV-2) برای همه افراد، کاملا تازه است، بنابراین، ما اکنون شاهد مقایسه طبیعی سیستم ایمنی بزرگسالان و نوزادان هستیم. سیستم ایمنی بچه ها در این مورد خیلی بهتر عمل می نماید. بزرگسالانی که با یک عامل تازه بیماری زا روبرو می شوند، کندتر واکنش نشان می دهند. این به ویروس فرصتی برای تکثیر بیشتر می دهد و آن موقع است که شخص بیمار می گردد.

بعلاوه، یافته های این پژوهش می توانند شرح دهند که چرا واکسن ها به ویژه در دوران کودکی و زمانی که سلول های T بسیار قوی هستند، موثر عمل می نمایند. فاربر ادامه داد: اکنون، زمان دریافت واکسن است و نباید نگران دریافت چندین واکسن باشید. هر کودکی که در این دنیا زندگی می نماید، به ویژه پیش از شروع ماسک زدن، هر روز در معرض تعداد زیادی آنتی ژن تازه قرار می گیرد. بچه ها در حال حاضر، در معرض برخورد با چندین آنتی ژن قرار دارند.

این پژوهش می تواند به طراحی واکسن بهتر برای بچه ها یاری کند. فاربر اضافه کرد: بیشتر فرمول ها و دوزهای واکسن برای همه سنین، یکسان هستند اما واکنش های ایمنی متمایز در دوران کودکی نشان می دهد که می توانیم از دوزهای پایین تری برای بچه ها استفاده کنیم و بعلاوه می تواند به ما در طراحی واکسن هایی یاری کند که برای این گروه سنی مؤثرتر باشند.

این پژوهش، در مجله Science Immunology به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1923

به "عملکرد سیستم ایمنی نوزادان در برابر کووید، 19، فراتر از حد تصور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد سیستم ایمنی نوزادان در برابر کووید، 19، فراتر از حد تصور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید