مدیر اندیشکده آمریکایی: سند همکاری ایران و چین پیروزی بزرگ برای هر دو کشور است خبرنگاران

به گزارش نامیت، مدیر اندیشکده مطالعات جنگ واشنگتن در مصاحبه ای گفت که سند همکاری 25 ساله میان ایران و چین پیروزی بزرگ برای هر دو کشور به شمار می آید.

مدیر اندیشکده آمریکایی: سند همکاری ایران و چین پیروزی بزرگ برای هر دو کشور است خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، جک کیان مدیر اندیشکده مطالعات جنگ در واشنگتن یکشنبه گفت که سند همکاری 25 ساله ایران و چین پیروزی بزرگی برای هر دو کشور به شمار می آید.

وی که با شبکه خبری فاکس نیوز مصاحبه می کرد، گفت: چین منافع راهبردی زیادی در خاورمیانه دارد و پکن کاملا به نفت این منطقه وابسته بوده و بیش از 60 درصد از نیاز نفت چین از این منطقه می آید و همین موضوع دلیل علاقه آنها به این رابطه است و این توافق جریان نفت از ایران را برای آنها تضمین می کند.

مدیر این اندیشکده آمریکایی اضافه کرد: پیامد این توافق برای آمریکا قطعا این خواهد بود که تاثیر تحریم ها بر ایران کاهش می یابد و انگیزه آنها برای آمدن به میز مذاکره و کار کردن بر روی توافق هسته ای بهتر و بهبود یافته کاهش می یابد.

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه 25 ساله روز شنبه در تهران به امضای محمدجواد ظریف و وانگ یی وزرای خارجه دو کشور رسید. این سند ظرفیت ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

در سال 1394 جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی ها و مذاکرات روز 7 فروردین 1400 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین برنامه همکاری جامع فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را در تهران امضا کردند.

پیش از بلومبرگ، نشریه وال استریت ژورنال نیز با بیان اینکه امضای سند راهبردی بین ایران و چین باعث نقش بر آب شدن نقشه های آمریکا برای منزوی کردن تهران شد، نوشت پکن در سال های اخیر یک شریک تجاری مهم برای ایران بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1488

به "مدیر اندیشکده آمریکایی: سند همکاری ایران و چین پیروزی بزرگ برای هر دو کشور است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیر اندیشکده آمریکایی: سند همکاری ایران و چین پیروزی بزرگ برای هر دو کشور است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید