مشاهده آنی تومورهای سرطانی با نخستین حسگرزیستی فراصوت دنیا

به گزارش نامیت، محققان دانشگاه موناش (Monash University) استرالیا پیروز به توسعه نخستین حسگرزیستی فراصوت در دنیا شده اند که توسط آن می توانند به راحتی و در زمان حال تومورهای سرطانی را رصد نمایند.

مشاهده آنی تومورهای سرطانی با نخستین حسگرزیستی فراصوت دنیا

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمگ، امواج فراصوت به ابزاری ضروری برای نشان دادن ساختارهای داخلی بدن انسان تبدیل شده است ، اما آیا توسط این امواج میتوان تصویری بسیاری دقیق تر و واضح تر از بدن دریافت کرد؟

دانشمندان استرالیایی در مطالعه اخیرشان از این فناوری به بهترین وجه ممکن استفاده کردند و توانستند نخستین حسگر زیستی دنیا را ایجاد نمایند که توسط آن می توانند تومورها را در زمان حال مشاهده نمایند.

حسگرهای زیستی ریز و غیر سمی که در بدن کاشته می شوند، می توانند به پزشکان و محققان دیدگاهی کاملاً جدید در خصوص فرآیندهای مختلف بدن ارائه دهند. گاها درون این حسگرهای زیستی باتریهایی نیز تعبیه می شوند که می توانند پس از کاشته شدن در زیر پوست، تنفس و ضربان قلب را ردیابی نمایند.

دانشمندان این تحقیق جدید تصمیم گرفتند یک حسگرزیستی را فراوری نمایند که بتوانند فرایند پس از ارسال دارو به بدن و تاثیر آن بر بدن را به وسیله امواج فراصوت مشاهده نمایند.

حسگر زیستی یا بیوسنسور نامِ گروهی از حسگرها هستند و به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند تنها با یک ماده خاص واکنش نشان دهند. نتیجهٔ این واکنش به صورتِ پیغام هایی در می آید که یک ریزپردازنده می تواند آن ها را تحلیل کند. محققان توسط این دستگاه می توانند میزان تهاجمی بودن تومورها و PH آنها را بسنجند و بنابر آن داروی مناسبی را برای آن تجویز نمایند.

این فناوری در حال حاضر بر روی موشها در حال آزمایش است و دانشمندان قصد دارند تا این فناوری را بهبود بخشند تا در گام بعدی بتوانند توسط آن به بدن افراد بیمار اکسیژن نیز تزریق نمایند.

یافته های این مطالعه در مجله ACS Sensors منتشر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 850

به "مشاهده آنی تومورهای سرطانی با نخستین حسگرزیستی فراصوت دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده آنی تومورهای سرطانی با نخستین حسگرزیستی فراصوت دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید