مصایب شیرین دوقلوزایی

به گزارش نامیت، اگر بفهمید دو قلو باردار هستید چه واکنشی نشان می دهید؟ حتما شما هم مثل خیلی از والدین هرگز فکر نمی کردید که چنین اتفاقی برایتان بیفتد. به هر حال چه آماده باشید و چه نباشید، شما یکی از والدینی هستید که صاحب فرزند دوقلو شده اید.دلایل چندقلوییاز هر 100 مورد بارداری، 3 مورد آن ممکن است به چندقلویی منجر گردد. اما به علت افزایش سن ازدواج و روش های نوین درمان نازایی، احتمال دوقلویی یا چندقلویی بیشتر شده است.

مصایب شیرین دوقلوزایی

مصایب شیرین دوقلوزایی

اگر بفهمید دو قلو باردار هستید چه واکنشی نشان می دهید؟ حتما شما هم مثل خیلی از والدین هرگز فکر نمی کردید که چنین اتفاقی برایتان بیفتد. به هر حال چه آماده باشید و چه نباشید، شما یکی از والدینی هستید که صاحب فرزند دوقلو شده اید.

دلایل چندقلویی

از هر 100 مورد بارداری، 3 مورد آن ممکن است به چندقلویی منجر گردد. اما به علت افزایش سن ازدواج و روش های نوین درمان نازایی، احتمال دوقلویی یا چندقلویی بیشتر شده است.

امروزه بسیاری از زوج ها، حامله شدن خود را به تأخیر می اندازند و حتی بسیاری از زنان تا 30 سالگی و بعد از آن تمایلی به بچه دارشدن نشان نمی دهند. تغییرات هورمونی وابسته به سن ممکن است سبب ر ها شدن بیش از یک تخمک در یک زمان گردد. زنانی که سن آنها بالاتر می رود بیشتر به سراغ استفاده از روش های درمانی مانند آی. وی. اف یا روش های لقاح مصنوعی می فرایند و از آنجایی که در این روش ها از بیش از یک تخمک در رحم استفاده می گردد، احتمال بیشتری وجود دارد تا دوقلویی و حتی چندقلویی اتفاق بیفتد.

انواع دوقلوها

دوقلو ها، دو نوع هستند. همسان یا یک تخمکی و غیرهمسان یا دوتخمکی. دوقلو های همسان همواره، هم جنس یعنی هر دو دختر یا هر دو پسر هستند. تشخیص دادن این دوقلو ها از هم مشکل است مگر اینکه به خوبی آنها را بشناسیم. دوقلو های غیرهمسان، مثل تمام خواهر و برادر هایی که پدر و مادر مشترک دارند، در ماده ژنتیکی خود تشابه دارند و ممکن است شبیه یا متفاوت باشند، بعلاوه ممکن است هم جنس یا غیرهمجنس باشند. سابقه فامیلی تولد دوقلویی در خانواده مادر، سابقه قبلی حاملگی دوقلویی، حاملگی های متعدد، سن مادر و استفاده از دارو های محرک باروری به منظور درمان نازایی، در ایجاد دوقلویی نقش دارند.

روش تشخیص

به طور معمول در حال حاضر حاملگی چند قلویی یا دوقلویی قبل از زایمان قابل تشخیص است. اندازه گیری هورمون های خاصی که در بدن مادر ترشح می گردد، در سه ماهه اول بارداری حاملگی چندقلویی را معین می نماید. بعلاوه انجام سونوگرافی و شنیدن ضربان قلب بیش از یک ضربه قلب جنینی حاملگی دوقلویی را مشخص می نماید. در آزمایش هورمونی، مقادیر بیش از حد مورد انتظار هر کدام از هورمون های خاص نشان دهنده حاملگی دو یا چندقلویی است.

معنی دوقلویی برای مادر

انجام برترین مراقبت از خود، برترین راه مراقبت از جنین های در حال رشد است. هر خانمی با حاملگی چندقلویی به مراقبت های بیشتر و دقیق تری نسبت به حاملگی معمولی احتیاج دارد. این مادر باید به مراتب بیشتر از سایر مادران تحت نظر باشد و اطلاعات دقیق تری از شرایط سلامت خود به پزشک بدهد تا او بتواند بیشتر او را تحت نظر داشته باشد. بارداری چند قلویی یا دوقلویی عوارض زیادی برای مادر دارد. تهوع، استفراغ، سوزش سردل، بی خوابی و خستگی که در حاملگی های معمول شایع است، در این مادران بیشتر است. درد شکم، تنگی نفس هم از دیگر شکایات مادرانی است که چندقلو باردار هستند. حتی یک حاملگی چندقلویی ایده آل و بدون مشکل برای مادر بسیار سخت تر از حاملگی تک قلویی است. علایم حاملگی مثل تهوع، خستگی و یبوست در این مادران بسیار بیشتر است. بعد ها در طول حاملگی، سوزش سردل، کمردرد، خستگی زودرس یا تنگی نفس فعالیتی، سریع و مکرر ایجاد می گردد. در سه ماهه سوم حاملگی چند قلویی حتی گشادترین لباس های حاملگی برای مادر تنگ می گردد. گذشته از فشار و استرس فیزیکی، مخاطرات بارداری این زنان را بیشتر تهدید می نماید. احتمال ایجاد فشار خون حاملگی و دیابت بارداری در این مادران به مراتب بیشتر است. بنابراین ضروری است این مادران بیشتر تحت نظر پزشک باشند.

تاکید روی تغذیه

مصرف غذا های غنی از پروتئین در رشد و نمو بدن جنین ها و مناسب نگهداشتن عمل جفت مهم است. علاوه بر پروتئین کافی، اندازه زیادی از کالری لازم باید به صورت کربوهیدرات ها مثل نان، برنج، غلات و حبوبات تامین گردد. مادر به اندازه بیشتری از اسیدفولیک احتیاج دارد، دریافت کلسیم و آهن هم باید بیشتر گردد. بهتر است موادغذایی در مقادیر اندک اما در وعده های بیشتری مصرف گردد. این وعده های کوچک می توانند شامل اندازهی گوشت بدون چربی، جگر، کره و بادام زمینی یا تخم مرغ و نان باشند.

وزن گیری بیشتر

وزن خانم باردار باید به طور منظم در ماه های مختلف بارداری افزایش یابد. در واقع مادر باید اضافه وزن پیدا کند. اما این اضافه وزن باید تحت نظر پزشک باشد. افزایش وزن متناسب با سن بارداری نشان دهنده شرایط سلامت شما و کودک در حال رشد شماست. حتی از دست دادن وزن اضافی را هم بعد از زایمان آسان تر می نماید. در حاملگی دوقلویی اضافه وزن توصیه شده در حدود 15 تا 20 کیلوگرم است. برای این وزن گیری مناسب مادر باید روزانه 2 هزارو700 کالری مصرف کند. البته پزشک در خصوص هر فرد بهتر می تواند قضاوت کند و حتماً شما را در این زمینه هدایت خواهد نمود.

ورزش

اگر می خواهید در طی حاملگی چندقلویی ورزش هم کنید، حتماً در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. با این حال پرهیز از بعضی فعالیت ها در طی این حاملگی توصیه می گردد.

ورزش های سنگین و فعالیت هایی که به تنگی نفس یا تعریق شما منجر می شوند، مناسب نیستند. چنین ورزش هایی بیشتر به سیستم قلبی عروقی شما فشار می آورند. استراحت متناوب بعد از انجام کمی فعالیت ضروری است. پیاده روی درمسافت کم و سپس استراحت می تواند ورزش خوبی برای این مادران باشد. البته ورزش کردن و نوع آن از یک خانم باردار به خانم باردار دیگر فرق دارد و نوع و اندازه آن حتماً باید به وسیله پزشک شما معین گردد.

نگران نباشید

یک خانم حامله که چندقلو باردار است می تواند برای کاهش احتمال بروز بعضی خطرات اقداماتی انجام دهد. هر چه تشخیص حاملگی چندقلو زودتر باشد، آغاز اقدامات لازم برای بهبود بخشیدن به سرنوشت حاملگی بهتر است. بعضی عوامل خطرزا از کنترل شما خارج است اما می توانید با توجه بیشتر به توصیه های پزشک به بالارفتن مناسب وزن جنین ها و جفت هایشان یاری کنید.

با خوردن غذای خوب و مناسب، خودداری از مصرف مواد مضر، سیگار کشیدن و ورزش کردن تا آنجایی که پزشک توصیه می نماید و استراحت کافی به سلامت خود و نوزادان تان یاری کنید. نگران نباشید، حاملگی به سلامت انتها می یابد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1734

به "مصایب شیرین دوقلوزایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصایب شیرین دوقلوزایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید