منطقه آزاد چابهار در آستانه شکوفایی مالی

به گزارش نامیت، سال جاری، سالِ فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها است و بی شک در منطقه آزاد چابهار که طی چند سال اخیر با یک چرخش تاریخی از تجارت به سمت فراوری روبرو بوده است موانعی بر سر راه فراوریکنندگان وجود دارد که برطرف این موانع، نیازمند پشتیبانی هایی در همه بخش های اقتصادی و اجرایی خواهد بود تا چابهار را که بیشترِ مردم آن را به عنوان یکی از مناطق محروم کشور می شناختند به سوی قله های پیشرفت و آبادانی سوق دهد و دیگر در این خطه دور از پایتخت، حرفی از بیکاری و فقر و حاشیه نشینی نباشد.

منطقه آزاد چابهار در آستانه شکوفایی مالی

اینجا چابهار، شهری در جنوب سیستان و بلوچستان و کِناره دریای عمان و سواحل زیبای مکُران است که پس از ده ها سال، مورد توجه مدیران ارشد کشور قرار گرفته است که اینگونه و در فواصل نزدیک به هم راهی این دیارِ خوش آتیه می شوند.

هشتم فروردین ماه سال جاری بود که حمیدرضا مومنی مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با استقبال عبدالرحیم کُردی مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، معاونان و سایر مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار وارد این شهرستان شد و از پروژه های زیربنایی و زیرساختی عظیمراهی، صنایع عظیم فولاد مکُران و پتروشیمی نگین مکُران دیدن کرد و با حضور در نشست شورای مدیران و فعالان مالی با شرایط توسعه ای منطقه آزاد چابهار آشنا شد و با تاکید بر اینکه پشتیبانی و مانع زدایی از منطقه آزاد چابهار در اولویت است از این منطقه به عنوان دروازه طلایی کشور یاد کرد.

اما پنجشنبه ای که گذشت دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور برای دومین مرتبه و در فاصله 40 روزه یک بار دیگر به منطقه آزاد چابهار سفر کرد تا بتواند ارزیابی بهتری نسبت به میزان پیشرفت طرح های زیرساختی این منطقه داشته باشد، طرح هایی که بهره برداری از آن ها علاوه بر شکوفایی جنوب سیستان و بلوچستان، دگرگونی قابل توجهی در بخش ایجاد اشتغال و افزایش فراوری به دنبال خواهند داشت.

حمیدرضا مومنی که معتقد است مناطق آزاد در توسعه و آبادانی کشور موثر هستند در دومین سفر خود به چابهار، تمرکز بیشتری روی موضوع تقویت فراوری در این منطقه داشت و برهمین اساس بازدید از طرح های مختلف فراوریی را در دستور کار قرار داد ضمن اینکه از نظارت بر فرایند اجرای طرح های زیرساختی غافل نماند. او در فاصله کمی دوباره به چابهار سفر کرد تا موانع و آسیب ها را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار دهد چراکه بر این باور است که آسیب های جدی، مانع انجام اقدامات جدی در مناطق آزاد شده است.

او در بدو ورود به چابهار از پروژه عظیمراه در حال احداث چابهار به کُنارک بازدید کرد و بلافاصله بازدید از پروژه های مجتمع خدماتی باهورزهی، واحد فراوریی آریا پروفیل، هتل بوم گردی دُربلوچ، مجتمع پرورشی گردشگری شترمرغ و طرح آبرسانی به روستای تیس را در دستور کار قرار داد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور همچنین از فرایند احداث استادیوم چهار هزار نفری کریکت و ساختمان مرکزی منطقه آزاد و همچنین واحد فراوریی نایلون و نایلکس سپیدپلاست و همچنین مجتمع تجاری، طرح آماده سازی زمین های منطقه آزاد چابهار در نقطه صفر مرزی ریمدان دشتیاری، یک واحد پتروشیمی در مجتمع نگین مکران و چند طرح عمرانی و زیرساختی دیدن کرد .

بازدید از طرح عظیمراه چابهار - کُنارک

در بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد از فرایند احداث قطعه دوم عظیمراه چابهار کُنارک، عدنان رستمی مدیر اجرایی این طرح گفت: قطعه دوم عظیمراه چابهار - کُنارک با اعتبار 2 هزار 900 میلیارد ریال آذرماه سال 1401 تکمیل می گردد.

به گفته او، عظیمراه چابهار کُنارک مجموعا 48 و نیم کیلومتر بوده و قطعه دوم آن به طول 24 و نیم کیلومتر در دست احداث است. این محور، ترافیک 20 میلیون تُنی حمل بارِ بندرچابهار را پوشش خواهد داد.

دبیرشورای عالی مناطق آزاد از کارخانه لوله پروفیل چابهار دیدن کرد

سیدمحمد موسوی رییس هیات مدیره شرکت آریا پروفیل در این آیین گفت: شرکت فراوری لوله آریا پروفیل با ظرفیت فراوری 25 هزار تن انواع لوله های صنعتی گاز و لوله های مقاطع فولادی و پروفیل با اشتغال 80 نفر در پیکره صنعتی منطقه آزاد چابهار در حال فراوری است.

وی با بیان اینکه فراوریات این کارخانه به مصرف بازار داخلی می رسد اضافه نمود: هم اکنون به دنبال افزایش سهمیه ورق آهنی هستیم تا بتوانیم به نحو مطلوبی از ظرفیت کارخانه استفاده کنیم.

رییس هیات مدیره شرکت آریا پروفیل با تاکید براینکه در حال حاضر توان فراوری 25 هزار تن انواع لوله پروفیل را داریم گفت: پیش از این، به واسطه کمبود مواد اولیه تنها سه هزار تن فراوری داشتیم که با پیگیری های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار این میزان به هشت هزار تن افزایش یافت.

بازدید از مجموعه اقامتی دُربلوچ

مشاور رییس جمهوری و دبیرشورای عالی مناطق آزاد کشور همچنین از مجموعه اقامتی و پذیرایی بومگردی دُربلوچ آبکان دیدن کرد.

این مجموعه در باغ آبکان دارای سوئیت های اقامتی 2 نفره، چهار نفره و vip، رستوران سنتی، فروشگاه های صنایع دستی، انواع تفرجگاه و محل بازی برای بچه ها است.

این مجموعه اقامتی توانسته برای 32 نفر اشتغال ایجاد کند.

بازدید از مجتمع پرورش شترمرغ

مومنی با همراهی عبدالرحیم کُردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از مزرعه پرورش شترمرغ مکران ساحل آرامش بازدید کرد.

به گفته عبدالرحیم کُردی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار، این شرکت در زمینه پرورش، فراوری و فرآوری شتر مرغ علاوه بر گوشت و تخم، از پوست پرنده برای فراوری چرم استفاده می نماید و برای 14 نفر به طور مستقیم ایجاد شغل نموده است.

وی همچنین از پروژه شبکه توزیع آب روستای تیس بازدید کرد. فاز نخست طرح آبرسانی این روستا اردیبهشت 1400 به بهره برداری می رسد.

بازدید از فرایند عملیات اجرایی استادیوم کریکت چابهار

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه مالی کشور از نزدیک فرایند اجرایی ساخت استادیوم چهار هزار نفری کریکت چابهار را مورد ارزیابی قرار داد.

عبدالباسط میرکازهی مدیر عمران و طرح های زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار در این بازدید گفت: سال جاری استادیوم چهار هزار نفری کریکت این منطقه با اعتبار 80 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

به گفته وی، در این استادیوم 2 محل (شرقی و غربی) به مساحت پنج هزار و 200 مترمربع برای استقرار تماشاچیان درنظر گرفته شده است.

بازدید از سه طرح تجاری منطقه آزاد چابهار

مومنی همچنین از طرح های در حال احداث، مجتمع تجاری رویال سنتر منطقه آزاد، فراوریی نایلون سپیدپلاست و مجتمع خدماتی باهورزهی دیدن کرد.

عبدالرحیم کُردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در بازدید از مجتمع تجاری رویال سنتر گفت: این مجتمع با اعتباری افزون بر 148 میلیارد تومان درحال احداث است.

وی با بیان اینکه این مجتمع در زمینی به مساحت هشت هزار و 59 مترمربع احداث می گردد گفت: پنج هزار و 795 مترمربع عرصه و 2 هزار و 264 مترمربع عیان برای پروژه تجاری رویال سنتر منطقه آزاد چابهار تعریف شده است.

طبق اظهارات مجری پروژه، برای 20 نفر به طور مستقیم در این مجموعه شغل ایجاد می گردد.

بازدید از مجتمع خدماتی باهورزهی

محمد قهرمانی مدیر اجرایی این طرح نیز گفت: مجتمع خدماتی باهورزهی در زمینی به مساحت 30 هزار مترمربع در حال احداث است.

وی اضافه نمود: به غیر از مجموعه پمپ بنزین، پنج هزار مترمربع ساختمان شامل استراحتگاه، رستوران، تعمیرگاه و سایر خدمات برای این مجتمع تعریف شده است.

وی با بیان اینکه تا کنون 76 میلیارد تومان هزینه شده است توضیح داد: برای تکمیل این طرح بیش از 20 میلیارد تومان دیگر احتیاج است.

قهرمانی با اشاره به اشتغالزایی 27 نفری این طرح، از مسوولان خواست که برای این مجتمع یک راه دسترسی به جاده اصلی فراهم نمایند.

دبیرشورای عالی مناطق آزاد کشور همچنین از واحد فراوریی نایلون و نایلکس شرکت سپیدپلاست با اشتغالزایی 90 نفری دیدن کرد.

مومنی همچنین از ساختمان اداری منطقه آزاد چابهار با زیربنای 22 هزار متر مربع دیدن کرد

بازدید از طرح آماده سازی زیرساخت های مرز ریمدان

352 میلیارد تومان برای آماده سازی زیرساخت های مرز ریمدان هزینه می گردد

عدنان رستمی مدیر اجرایی پروژه طرح مرزی ریمدان دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: 352 میلیارد تومان برای آماده سازی زیرساخت های مرز ریمدان توسط منطقه آزادچابهار در حال هزینه است که می تواند نقش مهمی در تجارت و ترانزیت کالا داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای این مجموعه هفت هزار و 500 مترمربع ساختمان تجاری و اداری و خدماتی ساخته می گردد ادامه داد: روزانه 700 مترمکعب مصالح برای انجام فعالیت های عمرانی و آماده سازی زیرساخت ها به این محل ارسال می گردد.

مدیر اجرایی پروژه طرح مرزی ریمدان دشتیاری گفت: 2 سوله با هشت هزار مترمربع و جاده محدوده که زیرسازی آن صورت گرفته به طول 33 کیلومتر در حال ساخت است.

رستمی کمبود سوخت ماشین آلات را از مسائل مهم عنوان و اعلام کرد: در صورت حل این مورد می توان به کار سرعت زیادی بخشید.

آینده درخشانی پیش روی منطقه آزاد چابهار است

و اما، مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه مالی کشور در همین محل به خبرنگاران گفت: منطقه آزاد چابهار می تواند در اهداف بلند مدت خود در حوزه حمل و نقل و ترانزیت گام های موثری بردارد و به همین دلیل آینده درخشانی برای این منطقه پیش بینی می کنیم.

حمیدرضا مومنی توضیح داد: در بازدیدها مشاهده کردیم طرح ها طی مدت 40 روز گذشته از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه موضوع حمل و نقل و ترانزیت یکی از دغدغه های اصلی ما در منطقه آزاد چابهار است گفت: بازار 210 میلیون نفری پاکستان در همسایگی ما یکی از ظرفیت های مهمی است که باید با تقویت زیرساخت ها، سهم خودمان را از این بازار عظیم افزایش دهیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه مالی کشور توضیح داد: مرز ریمدان، یکی از اهدافی است که به طور جدی می تواند ارتباطات سیاسی، امنیتی و مالی ما را با پاکستان گسترش بدهد و همچنین یک توسعه پایدار را به دنبال داشته باشد.

مومنی بیان داشت: خوشبختانه این کار در زمینی به مساحت بیش از 6 هزار هکتار شروع شده است که 60 هکتارِ آن در حال آماده سازی است.

مشاور رییس جمهوری با هدف شناسایی موانع و چاره اندیشی برای رفع آن ها با فعالان مالی و مدیران منطقه آزاد چابهار نشستی داشت.

در این نشست، فعالان بخش خصوصی به بیان مسائل و موانع پیش روی خود پرداختند و مقرر شد تمامی این موارد در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور پیگیری گردد. همچنین گزارشی از فرآیند تهیه طرح جامع و سامانه جامع اطلاعات مکانی منطقه آزاد چابهار ارائه شد

تعیین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کُنارک و قصرقند در خانه ملت نیز بیان داشت: خاضعانه از فعالان مالی منطقه آزاد چابهار پوزش می طلبم که بعضی از مانع تراشی هایی که شده است نه از جانب مجموعه شورای عالی مناطق آزاد یا دستگاه های دولتی بلکه متاسفانه از ناحیه خانه ملت شده است.

وی توضیح داد: سعی داریم که در این خصوص تدبیر کنیم و از دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور متشکرم که با کوشش های ایشان در همین مدت کوتاه اقتدار مناطق آزاد تا حدی احیا شده است.

این نماینده مجلس بیان داشت: تصویب ایجاد منطقه آزاد سیستان که حاصل کوشش های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و زحمات شبانه روزی استاندار سیستان و بلوچستان و همراهی دبیرخانه شورای عالی مناطق بود و فکر می کنم زمان آن رسیده است که تردد خودروهای منطقه آزاد در شعاع استانی مشابه همان مواردی که در افرایند یا انزلی صورت گرفته اجرایی گردد و این در واقع وعده ای بود که معاون اول رییس جمهوری قول داده بود که در صورت تصویب منطقه آزاد سیستان، رقم بخورد.

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: ساخت عظیمراه از بندرچابهار با توجه به صندلی ویژه این منطقه و متصل به آب های آزاد و پهلوگیری کشتی های عظیم موجب توسعه حمل و نقل و رونق تجارت به داخل کشور و کشورهای آسیای میانه می گردد.

وی گفت: شهرستان چابهار به دلیل وجود بندر فعال و حمل و نقل دریایی کالاها از نظر تجاری و مالی دارای موقعیتی ویژه است از دیدگاه دیگر این شهر از نظر موقعیت های نظامی و جاذبه های توریستی اهمیت دارد.

عبدالرحیم کُردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار هم بیان داشت: اگر ماموریت ها و وظایف ادارت محدوده منطقه آزاد به منطقه واگذار گردد طی سه سال می توانیم مشکل حاشه نشینی را رفع کنیم.

وی اضافه نمود: در پروژه های منطقه آزاد، سهم بخش خصوصی 100 درصد است و این یک موفقیت به شمار می رود.

به گفته کُردی، کاهش صادرات و افزایش صادرات، نقطه قوت منطقه آزاد چابهار به شمار می رود و از طرفی سهم بخش خصوصی در بخش فراوری و سرمایه گذاری این منطقه 100 درصد است که این هم یک موفقیت چشمگیر به شمار می رود.به گفته کُردی، کاهش صادرات و افزایش صادرات، نقطه قوت منطقه آزاد چابهار به شمار می رود و از طرفی سهم بخش خصوصی در بخش فراوری و سرمایه گذاری این منطقه 100 درصد است که این هم یک موفقیت چشمگیر به شمار می رود.

اما در مورد اینکه چرا بازدید از طرح های مختلف این منطقه برای مدیران استانی و کشوری دارای اهمیت است باید بگوییم این بازدیدها انجام می گردد چون روزشمار افتتاح پروژه ها کلید خورده و به زودی شاهد به ثمر نشستن بسیاری از طرح های کوچک و عظیم و خصوصی و دولتی در این دیار خواهیم بود و شمیم بهار مالی در جنوب سیستان و بلوچستان خواهد پیچید.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و متصل به آبهای آزاد بین المللی در چند سال اخیر با همت دولتمردان به گنجی برای ایران و کشورهای منطقه تبدیل شده و می تواند بعضی کشورهای همسایه و محصور در خشکی را به وسیله دریا به جهان متصل کند.

فراهم شدن زیرساخت ها و میلیاردها ریال سرمایه گذاری کلان دولت و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مَکُّران، چابهار را به یکی از مراکز مهم مالی تبدیل نموده به طوریکه هم اینک آماده سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذاران داخلی و خارجی شده و آینده درخشانی برای سیستان و بلوچستان و استان های شرقی و جنوب شرقی کشور نوید می دهد.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1572

به "منطقه آزاد چابهار در آستانه شکوفایی مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه آزاد چابهار در آستانه شکوفایی مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید